Je bekijkt nu Leesboeken tips voor juni

Leesboeken tips voor juni

De afgelopen maand is er weer allerlei boekenpost binnengekomen. In deze blog deel ik vijf leesboeken voor de midden-/bovenbouw.

Hopelijk doe je nieuwe inspiratie op voor je groep of voor thuis. Veel leesplezier!

Maffe meester Daan speelt bananenslagbal
Het boek wordt geïntroduceerd als eerste deel van een humoristische serie over avonturen op school. Na het lezen van Maffe meester Daan speelt bananenslagbal kan ik inderdaad zin krijgen in het vervolg. Het heeft iets weg van Mees Kees maar is op zijn eigen manier weer uniek.

De ik-persoon is meester Daan zelf, dat geeft het gelijk ook iets grappigs, want je leest ook wat hij denkt. Wat hij denkt bij de ‘iebeejer’, meester Jesse, de directeur maar ook als hij een foutje maakt of hoe hij graag zou willen reageren. Hoe leuk is het voor kinderen om te lezen wat een meester in een situatie denkt en dat een meester ook gewoon een mens is.

Er zitten normale kinderen uit een normale Nederlandse klas in dus ook iemand die altijd door de klas roept, iemand die stil is, iemand die de taal niet zo goed beheerst, iemand die goed is in rekenen en iemand die nergens goed in is op school maar wel goed kan klussen. Een aanrader om te geven of zelf voor te lezen vanaf groep 4.

Lotte laat maar – Chaos in de brugklas (deel 2)
Chaos in de brugklas is het tweede deel van de serie ‘Lotte laat maar’. Lotte gaat voor het eerst naar het voortgezet onderwijs. Het wordt zo beeldend beschreven dat je het ook echt voor je ziet. Chaos in het hoofd van Lotte; nieuwe school zonder haar BFF, moeder heeft een vriend, ze moet op haar broertje passen, de buurjongen eigenlijk wel heel leuk vinden, haar hondje uitlaten allemaal herkenbare situaties.

De tekeningen versterken het boek en maken het verhaal nog leuker. Bijvoorbeeld een bladzijde met daarop de kinderen uit de klas van Lotte, ze worden getekend met naam en een geschreven eigenschap. Ook tekeningen van welke broeken er in de mode zijn en welke niet. Een leuk boek voor in de 2dehelft van groep 8, onderwerpen als menstruatie komen voorbij, verliefd zijn en zoenen.

Een fijn boek om in de leeskast in de klas te hebben dan kunnen de meiden zelf kiezen of ze het boek lezen tijdens het stillezen. Maar ook zeker leuk om iemand cadeau te doen die nu de basisschool verlaat.

Floor breekt door
Ik denk niet dat Floor nog introductie nodig heeft. Knap om weer 14 gloednieuwe regels van Floor te bedenken en schrijven. Het is een leesboek vanaf AVI 7 / E5, gezien de onderwerpen die er voorbij komen zou ik kiezen voor groep 7 of groep 8.

Een heerlijk leesboek voor meiden maar ook geschikt om hoofdstukken uit voor te lezen en te gebruiken bij een les. Regel 5 bijvoorbeeld gaat over het posten van een foto van iemand op social media zonder zijn of haar toestemming. In het boek loopt zoiets hilarisch af maar in de echte wereld is dat vaak niet zo. De regels zijn nog steeds heerlijk herkenbaar.

Superjuffie en het apencircus (8steboek in de reeks)
Nog een boek dat eigenlijk geen introductie nodig heeft. Een fijn (voor)leesboek. Deze keer is het zomervakantie en is er een circus in de stad. Juf Josje heeft geen zomervakantie om het zo te zeggen. Het is al weer het 8stedeel, maar het verveelt geen moment.

Leuk om te lezen dat meester Snor in de lach schiet, niet een klein beetje maar hij klapt dubbel van het lachen, zo erg dat zijn snor wiebelt en hij harde walrusgeluiden maakt. Ondertussen heeft juf Josje bijen gered, hoe actueel is dat! Natuurlijk komen er nog meer dieren voorbij. Een leuk boek om vlak voor of net na de zomervakantie voor te lezen in groep 3 of 4.

Siem en Struis en de waanzinnige schuimbom. (deel 3)
Siem en Struis maken weer een avontuur mee. Siem heeft een struisvogel als huisdier, dat dier stinkt zo erg dat hij niet in huis kan wonen want de ouders van Siem hebben hele gevoelige neuzen. Helaas doet de neus van Siem het niet.

In dit boek worden de ouders van Siem met een list naar Australië gestuurd en komt de (parfum)concurrent als vergeten tante bij Siem in huis met een sluw plan. Voorlezen vanaf 8 jaar geeft het boek aan dus ergens groep 4 of groep 5. Tosca heeft zo’n geweldige schrijfstijl het doet je denken aan de boeken van Roald Dahl. Eigentijds en zo ontzettend goed geschreven dat je het voor je ziet. Hoe een spelletje mens-erger-je-niet beschreven wordt, je voelt de frustratie. Het is heerlijk om dit boek voor te lezen, je geniet zelf mee van het boek.