Je bekijkt nu Leesboeken tips voor augustus

Leesboeken tips voor augustus

De afgelopen maand is er weer allerlei boekenpost binnengekomen. In deze blog deel ik leesboeken voor lezers uit groep 3/4. Hopelijk doe je nieuwe inspiratie op voor je groep of voor thuis. Veel leesplezier!

Gooi juf in zee

Het nieuwste en alweer het dertiende deel van de succesvolle serie over juf Fiep is het boek Gooi juf in zee. Ook dit boek is geschreven op M3 leesniveau. Corien Oranje heeft er weer een hilarisch verhaal over piraten van gemaakt. Juf Fiep gaat samen met haar groep varen met een zeilboot. Natuurlijk wil Eef weer niet mee, die gaat liever sommen maken in groep 6.

Natuurlijk gaat het helemaal mis. Terwijl de wind gaat liggen komt er een boot vol met piraten aanvaren. Ze willen goud hebben, maar welk kind uit groep 3 heeft nu goud op zak? Dan besluit de piraat om maar een kind over boord te gooien. Maar gelukkig is daar juf Fiep, die heeft een goed plan.

Extra leuk is dat in het boek een aantal ‘onbekende woorden’, zoals kustwacht, giek en roer aan bod komen. Zeker interessant als je ook over het thema ‘de schat’ van Lijn 3 werkt.

Dat is snel

Wil je in groep 4 aan de slag met geschiedenis, maar heb je geen idee hoe je dit moet aanpakken? De serie van ‘Lang geleden’ van Arend van Dam kun je dan heel goed gebruiken. In het boek Dat is snel zijn drie verhalen over beroemde uitvinder opgenomen, namelijk Albert Einstein (De droom van Albert), Anthony Fokker (Anton en de spin) en de gebroeders Spijker (De wagen van Spijker).

Het oplopende AVI-niveau is geschikt voor jongens en meisjes uit groep 4. Je kunt de delen trouwens ook als los boek lezen. Het is ontzettend knap hoe Arend een bekend geschiedenisfiguur als hoofdpersonage in een verhalende tekst verwerkt. Zo komt de geschiedenis voor (jonge) kinderen echt tot leven en kunnen ze zich veel beter een beeld van diegene voorstellen. Kinderen kunnen het verhaal zelf lezen, maar je kunt het boek ook klassikaal voorlezen en er steeds een verwerkingsopdracht aan koppelen.

Dikke juf Fiep

Vier boeken in een boek, dat is Dikke juf Fiep. De boeken zijn eerder los verschenen en niet meer los verkrijgbaar. Er zijn er twee op leesniveau M3 ‘Juf in de pan’ en ‘Bom in de klas’ en twee op E3 ‘Geef juf aan mij’ en ‘Ga niet in dat gat’. Wat zijn het leuke boeken van Corien Oranje over juf Fiep! Het is best lastig om een leuk leesboek te schrijven in dit AVI niveau dat én goed leesbaar is én aansprekend is voor kinderen Corien verstaat de kunst!

Het nadeel van een 4-in-1 boek is dat kinderen niet zo snel de succes ervaring hebben van een boek uitlezen en een nieuwe pakken, want als je er eentje uit hebt dan zitten er nog 3 in de bundel. Dit boek is zeker geschikt als cadeau met Sinterklaas of rond de Kerst, rond december kunnen de meeste kinderen M3 lezen of ook al wel E3 en heb je dus 4-boeken-in-1 voor een leuk bedrag. In de klas zou ik liever losse boekjes hebben liggen. Dat neemt niet weg dat het leuk geschreven boeken zijn met aantrekkelijke illustraties.

Wasco weet er nog eentje

Heerlijk boek voor kinderen om te lezen eind groep 3 en in groep 4. Sommige moppen uit Wasco weet er nog eentje kunnen kinderen half groep 3 al lezen sommige moppen pas in groep 4. Er staat geen AVI indicatie bij maar het ligt natuurlijk aan hoe snel een kind leest en wat een kind doet met de illustraties. Per dubbele bladzijde 1 mop inclusief illustratie.

Wasco is de hoofdpersoon in bijna alle moppen. En welk kind is er rond deze leeftijd niet dol op moppen? In groep 4 is het zeker en aanrader om als stilleesboek in de klas te hebben. Er zijn genoeg kinderen die niet dol op lezen zijn. Dan is dit boek misschien en ‘moetje’ maar wel een leuke. Er zitten ook korte mopjes bij dus dan kun je sneller omslaan. Als bonus lezen de kids zonder dat het echt vervelend is, dat is toch wat je graag wilt.