Je bekijkt nu Leesboeken tips voor oktober

Leesboeken tips voor oktober

De afgelopen maand is er weer allerlei boekenpost binnengekomen. In deze blog deel ik leesboeken voor lezers uit de midden- en bovenbouw. Hopelijk doe je nieuwe inspiratie op voor je groep of voor thuis. Veel leesplezier!

De recensies zijn geschreven door Elke Knot.

De geheime schuilplaats

De geheime schuilplaats is een boek waar je in duikt. Het pakt je vanaf de eerste alinea. De schrijfstijl is prettig leesbaar en zo levendig dat je het voor je ziet. De karakteromschrijving van de personages is ook goed gedaan. De hoofdpersonen zijn de tweeling Suus en Niek die van de eerste letters van hun naam op zijn Engels ‘Sunny Twins’ hebben gemaakt.

Niek zijn hoofd zit snel vol, hij kan niet goed tegen grote groepen mensen en in de belangstelling staan, dat is in het hele boek goed doorgevoerd. Zijn tweelingzus is heel anders, zij is wat banger, daar waar Niek best veel durft doet zij mee omdat hij dat bedenkt. Er komt een gezellige tante voorbij die druk is met een herdenking voor piloten uit de Tweede Wereld oorlog, iets dat nu heel actueel is.

Wat vader doet wordt (nog) niet genoemd, moeder runt een theetuin waarvoor ze bakt en druk is. Op een fijne manier wordt de herdenking verweven met iets bijzonders dat in de schuur van opa ontdekt wordt en waardoor de ‘Sunny Twins’ als detectives aan de slag gaan.

Hopelijk komt er een serie ‘Sunny Twins’, want ik kan nu al zin krijgen in het volgende deel. Het ligt aan het leesniveau van een kind maar het verhaal is vanaf groep 5 voor te lezen en vanaf groep 6 goed zelf te lezen.

Vliegticket naar mijn sponsorzus

De voorkant en de titel ‘Vliegticket naar mijn sponsorzus‘ zijn pakkend. Het thema is aansprekend, Christelijke scholen sponsoren regelmatig een of meerdere sponsorkinderen. Ook (Christelijke) gezinnen kiezen er wel voor om een kind te sponsoren via een organisatie.

Het verhaal gaat over Sarah, ze mag zelf kiezen met welke ouder ze naar een stad in Europa gaat, als afsluiting van haar basisschoolperiode. Uiteindelijk lukt het haar om met haar vader mee te gaan die voor zijn werk naar Rwanda gaat, ze gaan dan ook nog even op bezoek bij Odile en haar school. Gelukkig komt Sarah langs want het gaat niet goed met Odile.

Er zitten een aantal spannende momenten in het verhaal. Het verhaal sluit af met een sponsactie, op de nieuwe school van Sarah, want er is geld nodig om Odile te helpen.

Ik heb het boek niet in een ruk uitgelezen, het verhaal klopt en is echt goed, maar de schrijfstijl pakt mij niet. De belevening is er (nog) niet, Rwanda ik zie het niet goed voor mij. Met de toevoeging van een heel aantal bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden weet ik zeker dat het verhaal gaat leven. Er zit best veel vaart in het verhaal, het ene moment hier, het volgende moment daar, het besef van tijd raak je wat kwijt.

Het is een boek zonder illustraties. In een groep 8 is het een geschikt voorleesboek rond de kinderboekenweek of een boek dat je bespreekt bij het thema ‘sponsorkind’ of ‘iets voor een ander doen’.

Jij bent mijn vader niet!

De titel ‘Jij bent mijn vader niet!‘ pakt je al. Het is een boek van Hans Mijnders, dan weet je dat het goed moet zijn. Dat zorgt er voor dat ik de eerste paar pagina’s twee keer gelezen heb, ik heb even moeten puzzelen om de personages en dus namen die voorbij komen goed te plaatsen. Zodra de personages helder zijn lees je het boek eigenlijk in een ruk uit. Het verhaal loopt lekker, is goed geschreven, het is zo realistisch dat je je er zeker in kunt verplaatsen. Het is een verhaal waarin de twee hoofdpersonen elkaar af per hoofdstuk afwisselen. Het verhaal over en soms ook vanuit Annekim in de oneven hoofdstukken en Thijs krijgt de even hoofdstukken, dit zorgt voor overzicht.

Hoofdthema is ‘scheiding’, maar ook ‘alcohol’, ‘verliefdheid’ en ‘het omgaan met regels’ komen voorbij. Een echt puberboek met twijfels en onzekerheid. Er zijn verschillende manieren om met een scheiding om te gaan dat wordt in dit boek mooi verteld. Ook de houding en rol van de ouders wordt goed beschreven.

Annekim is enig kind en woont bij haar gescheiden moeder die alleen is. Thijs heeft twee zusjes en woont bij zijn vader maar is regelmatig een weekend bij zijn moeder die samen is met de vader van Annekim. Tussen Thijs en de vader van Annekim loopt het niet lekker. Sommige weekenden zijn Annekim en Thijs tegelijk op hetzelfde adres. Ze gaan als samengesteld gezin op vakantie naar Parijs en daar maken ze van alles mee. De rol van de ouders die niet meegaan wordt ook goed beschreven, je voelt het dilemma van de jongeren. Leuk detail, het gaat over de Notre Dame waar brand is geweest en ook de gele hesjes en protesten komen aanbod.

Een boek dat iedere puber op zijn lijst mag zetten; ook als je ouders niet gescheiden zijn is het goed om dit te lezen. Als je het wilt voorlezen in de klas dan kan dat ook zeker in groep 7 en 8. Dan zal je wel goed moeten uitleggen dat de hoofdpersonen al 15 en 16 jaar zijn. Het ligt een beetje aan wat er in je klas speelt en of je het onderwerp ‘scheiding’ voorbij wilt laten komen.