Je bekijkt nu Naar het Kinderboekenmuseum in Den Haag

Naar het Kinderboekenmuseum in Den Haag

In de voorjaarsvakantie ben ik naar het Kinderboekenmuseum in Den Haag geweest. Het museum is helemaal op kinderen gericht en gaat over bekende kinderboeken. Wil je weten of het ook iets voor jou is? Of misschien iets voor je klas of je gezin? Lees dan gauw verder!

Museum
Het Kinderboekenmuseum is gevestigd in het gebouw van de Koninklijke Bibliotheek, vlakbij het Centraal station van Den Haag. Je kunt er ook prima parkeren of je fiets stallen. Het Kinderboekenmuseum heeft drie vaste tentoonstellingen die voor verschillende leeftijden geschikt zijn. Daarnaast is er op dit moment een tijdelijke tentoonstelling waarbij je met behulp van een VR-bril in een gedicht ‘kruipt’. En vanwege de voorjaarsvakantie was er elke dag een Vertelvoorstelling.

Tentoonstellingen
Vanaf de ingang kan je via de trap of de lift naar boven waar je de tentoonstellingen Ik ben Kikker! en ABC met de dieren mee! vindt. Bij de tentoonstelling Ik ben Kikker! kom je in de prachtige wereld van Kikker terecht. Overal zie je onderdelen levensgroot terug uit de verschillende boeken over Kikker. En al deze onderdelen vormen een geheel; de wereld van Kikker. Het is een tentoonstelling waar vooral jonge kinderen van zullen genieten!

Bij de tentoonstelling ABC met de dieren mee! kom je via een weggetje op de grond langs allerlei bekende kinderboeken. Het mooie van deze tentoonstelling is dat je net als bij Kikker in een deel van een kinderboek terecht komt. Zo kruip je net als Rupsje Nooitgenoeg door al het fruit heen en serveer je ‘pannenkoeken’ met letters bij de juiste Kinderboekenfiguren. Ondertussen kan je (letters) lezen, tellen of verhalen verzinnen, omdat overal een kleine activiteit bij bedacht is. Een tentoonstelling waar peuters, kleuters en beginnende lezers hun hart op kunnen halen!

Wanneer je weer twee verdiepingen naar beneden gaat kom je bij de tentoonstelling Papiria. Een tentoonstelling vol teksten uit allerlei kinderboeken en vol spelletjes. Bij de ingang krijg je hiervoor een speciale armband, een Slurper. Met die armband kan je allerlei woorden en teksten van de wanden ‘slurpen’. Denk aan: ijzersterk, fantasie, moedig, vrolijk, dromerig, echte vrienden, etc. Daarnaast kan je er spelletjes doen waar je voorwerpen mee kunt verzamelen. Op de vele computers die er staan kan je zelf een hoofdfiguur bedenken, aankleden en in een bepaalde omgeving plaatsen. Uiteindelijk print je, in het Verhalenlab, al je verzamelde woorden én je hoofdfiguur uit, zodat je over hem of haar een verhaal kunt schrijven. Een avontuurlijke tentoonstelling met verschillende niveau’s voor kinderen die kunnen lezen.

Met de klas of je gezin
Bij elke tentoonstelling zijn museumlessen gemaakt. Je kunt in de educatiefolder het volledige lesprogramma lezen. Daarnaast kan je met een collega samen gratis een bezoek brengen aan het Kinderboekenmuseum om te bepalen of dit wat voor jouw klas is. In de ochtenden is het museum niet geopend, behalve voor groepsbezoeken. Wanneer je dus met je klas komt is waarschijnlijk ook echt de hele tentoonstelling alleen voor jouw klas beschikbaar.

Zelf heb ik mijn oudste twee kinderen meegenomen en hebben we samen genoten van de verschillende tentoonstellingen. Omdat zij beginnende lezers zijn genoten ze vooral van de activiteiten waarbij ze met letters en woorden bezig waren. Maar ook van het herkennen van de levensgrote dingen uit bekende kinderboeken. En van de spellen waar ze hoofdfiguren tegenkwamen die zij uit verschillende kinderboeken kennen.

Het Kinderboekenmuseum is echt een aanrader! Zowel voor je klas als je gezin. In de vakantie is het wel druk, dus dan is misschien een vrije schooldag (vanwege een studiedag van de leerkrachten) een betere optie.

Ben jij wel eens in het Kinderboekenmuseum geweest? Wat vond jij er van?
Of denk je er misschien over om er eens heen te gaan? Vertel! Ik ben benieuwd!

Het Kinderboekenmuseum
Prins Willem-Alexanderhof 5, Den Haag
Klik hier voor een uitgebreide routebeschrijving.

Openingstijden
Maandag gesloten
Dinsdag-zondag 10.30 uur tot 17.00 uur

Toegangsprijzen
T/m 1 jaar gratis
2 t/m 6 jaar € 6,00
7 t/m 18 jaar € 7,00
Volwassenen € 8,50

Marianne van de Wal

Marianne van de Wal is gastblogger op klasvanjuflinda.nl Ze werkt al ruim 10 jaar als leerkracht in de onderbouwgroepen. Ze ontwerpt en ontwikkelt haar eigen lessen en materialen. Voor haar staat spelen in hoeken, lezen in boeken, ervaringen delen en verhalen op schrijven, centraal. Marianne geeft 3 dagen per week les in groep 2/3 op een kleine, zelfstandige en gezellige basisschool in Best. Ze is getrouwd en moeder van 4 jonge kinderen van 0-6 jaar.

Dit bericht heeft één reactie

1. Denise

Ja, het Kinderboekenmuseum is superleuk. Heel interactief. En ideaal dat het vlakbij het station ligt voor wie met de trein komt.