Review en winactie ‘Puzzel je lichaam’

Van het merk Jumbo kreeg ik een hele leuke en leerzame puzzel toegestuurd, namelijk ‘Puzzel je lichaam‘. Deze puzzel kan heel goed in de onderbouw van de basisschool gebruikt worden.

Dit materiaal heb ik gekregen. Lees hierover ook mijn disclaimer.

Iedereen is uniek
Op de school waar ik werk zijn we begonnen met de methode ‘Wonderlijk gemaakt’. Dit is een christelijke methode voor de seksuele vorming in het basisonderwijs. In groep 1/2 heb je het met de kinderen over ‘we zijn allemaal anders’. Onderdelen die aan bod komen zijn: hoe zie ik eruit en hoe zie jij eruit? Iedereen is uniek en wonderlijk geschapen, wat zijn verschillen tussen jongens en meisjes? Hoe bespreek je je gevoelens?

Puzzel je lichaam
Om hier concreet mee bezig te zijn wilde ik gebruik maken van ‘Puzzel je lichaam’. Zo konden de kinderen spelenderwijs de lichaamsdelen bekijken en de verschillen zien tussen jongens en meisjes. Als eerste moesten de kinderen het lichaam in elkaar puzzelen en vervolgens de losse lichaamsdelen op de goede plaats leggen.

De puzzel bestaat uit 30 stukjes en is dubbelzijdig, met aan de ene kant het lichaam van een jongen en aan de andere kant die van een meisje.

jumbo puzzel je lichaam

In de klas
De puzzel is erg geschikt voor kinderen van groep 1/2. Tijdens de kringactiviteit moesten sommige kinderen wel een beetje lachen om de woorden en plaatjes, maar iedereen vond het wel super interessant. Ook het puzzelen vonden ze geweldig. De puzzel staat de komende tijd in de spelletjeskast, zodat ze er zelfstandig mee kunnen spelen.

Weggeefactie
Zou je deze puzzel ook wel in de klas willen gebruiken? Dat kan! Je kunt hem namelijk winnen door antwoord te geven op de volgende vraag: ‘Hoe zou jij de puzzel inzetten in de klas?’ Je kunt meedoen tot vrijdag 28 november door hieronder een reactie achter te laten! De winactie is afgelopen. De winnaar is Rabia.

Puzzel je lichaam
Uitgever: Jumbo
Puzzel 30 stukjes
4-6 jaar
Prijs: 10,99

Je kunt de puzzel hier bestellen.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

16 gedachtes over “Review en winactie ‘Puzzel je lichaam’

  1. Anita Sterk zegt:

    Geweldig wat een mooie puzzel. Ik zou hem gebruiken in onze combi 2-3. Bij groep 2 als kring activiteit. Bij groep 3 als aanvulling op lessen van sova en vll waarin het menselijk lichaam word behandeld. Door deze puzzel wordt dit op een natuurlijke manier benaderd en komt er ruimte voor ongedwongen gespreks- en lesstof. Dat zou ik met de puzzel doen op onze school en ik leen hem zeker weten uit aan al mijn collega’s die ook blij worden van deze puzzel.groetjes

  2. Maria van der Heijden John F Kennedyschool in Oss zegt:

    Super, leuke uitvoering en op vele manieren in te zetten. Bij projecten met als thema: Dit ben ik en bij Thema soc. emot. Hoe zie ik er uit, maar ook als kringspel of bij de spelletjesmorgen. Dus genoeg mogelijkheden. Leuk idee om als klasse-sinterklaascadeau aan te bieden!! Ik zou het wel weten, groetjes van juf Maria van de John F Kennedyschool

  3. Tessa zegt:

    Wat een leuke aanvulling voor het jaarlijks terugkerende thema ‘Lentekriebels’, over seksuele voorlichting in het basisonderwijs. Waar vooral bij de kleuters het ontdekken van je lichaam aan bod komt.

  4. haia zegt:

    De juffen in onze school zouden er wel mee aan de slag kunnen denk ik. Een mooi thema die misschien niet zo vlug aanbod komt. Hier zou trouwens ook enkel de jongens puzzel gemaakt worden, meisjes zijn hier niet aan de orde.

  5. Kitty Hendriks zegt:

    Ik zou hem inzetten in groep 3 bij kern 2 van veilig leren lezen; mijn lichaam.
    Kunnen ze in groep 3 lekker puzzelen aan de thema tafel. Puzzel klaar kunnen ze de woordjes erbij leggen. Leuk en leerzaam.

  6. Rabia zegt:

    Ik werk in groep 1 op een islamitische basisschool. Bij mij op school zijn dit soort dingen ‘taboe’. De kinderen krijgen dit soort onderwerpen niet van huis uit mee, wat natuurlijk heel jammer is.
    In een groep 6 waar ik vorig jaar heb gestaan kregen de kinderen bijvoorbeeld een opdracht om een jongen en meisje aan te kleden. Nou, verschrikkelijk! De meisjes wilden alleen de meisjes aankleden en de jongens alleen maar de jongens.
    Ik vind het belangrijk om hier op school aandacht aan te besteden. Ik zou het tijdens het thema ‘menselijk lichaam’ aanbieden.
    Ik zou het verschil tussen jongens en meisjes vertellen en er een interactieve les van maken. Daarnaast zou ik met de kinderen aan de slag gaan door iedereen een puzzelstuk te geven en samen het plaatje te maken.

    Ik wil op deze manier laten zien dat dit helemaal geen onderwerp is dat ‘taboe’ hoort te zijn.

    Hoe eerder dit onderwerp geïntroduceerd wordt, des te beter de kinderen met dit onderwerp om kunnen gaan.

  7. GerdaKool zegt:

    Ik werk met groep 1/2. Deze puzzel zou een prachtige aanvulling zijn op het thema “dit ben ik”. Eens in de twee jaar komt dit thema aan bod, maar er ontstaan bij kleuters natuurlijk veel situaties waar deze puzzel ingezet kan worden!
    Groetjes,
    Gerda

  8. Jolanda Fierloos zegt:

    Ik denk dat ik zou beginnen met een coöperatieve werkvorm:alle kinderen een stukje van het lichaamsdeel en dan d.m.v. hand omhoog-koppel elkaar laten vertellen welk deel zij hebben en wat je ermee kan doen. Vervolgens zouden we in de kring de puzzel kunnen neerleggen waarbij de leerkracht vraagt aan deel kinderen wie heeft er een stukje wat bovenaan hoort en waar je mee kunt horen, wie heeft er een stukje wat onderaan het lichaam hoort en waar je mee kunt lopen. Net zolang tot de puzzel compleet is. Dit zou een begin kunnen zijn voor mogelijke veel meer andere leuke leerzame lessen rondom het lichaam en de verschillen. Het is ook super leuk om 2 kinderen voor in de klas te laten staan en dat anderen de verschillen-overeenkomsten mogen benoemen. Vele mogelijkheden met zo’n mooie puzzel!!

  9. Vanessa zegt:

    Erg leuk! Ik waag graag een gokje. Mocht ik winnen dan geef ik de puzzel aan de juf van mijn dochter. Op de Jenaplanschool hebben ze ook verschillende thema’s waar dit goed bij past. En 2 kanten bedrukt kende ik nog niet… Slim! Succes verder met je leuke blog.
    Groetjes Vanessa

  10. Desirée Heller zegt:

    Als leerkracht van groep 1/2 komt dit goed van pas! Erg leuk en leerzaam. Ik zou de puzzel dit jaar gelijk in kunnen zetten tijdens onze projectweek over het lichaam. Daarnaast het voordeel dat ik op dezelfde school als juf Sabrina Beij werkzaam ben, die hier ook een reactie heeft geplaatst. De puzzel wordt dus volledig benut en zou helemaal op zijn plek zijn bij ons!

  11. Juf Karin zegt:

    Hoi,
    Ik werk in het speciaal onderwijs, waar de populatie enorm aan het veranderen is. Zo heb ik kinderen van bijna acht jaar, die geen idee hebben hoe het eigen lijf in elkaar zit. Dit komt terug in de creatieve vakken, maar ook in het sociale deel. Als ze het al moeilijk vinden om hun eigen lijf te bespreken, hoe ziet een ander lijf er dan uit? Ik zou de puzzel in kunnen zetten in de kleine kring voor de woordenschat en lichaamsbesef. Daarnaast zou ik het in kunnen zetten tijdens de zelfstandige verwerking, in tweetallen
    De zone van naasten ontwikkeling. De een noemt het lichaamsdeel, de ander zoekt het op en legt het op de juiste plek. Past mooi in het thema ‘mijn lijf’.

    Met vriendelijke groet,
    Juf Karin

  12. Jeanneke Leijten zegt:

    Wat een leuke puzzel! Zou heel goed gebruikt kunnen worden in de week van de Lentekriebels. Kunnen we het op een leuke manier bespreekbaar maken! We kunnen de puzzel in ons kindcentrum inzetten in de school, maar ook bij het kinderdagverblijf en peuterspeelzaal!

  13. Martijn van Heerde zegt:

    Bij de kleuters hebben we elke twee jaar een thema waarin het menselijk lichaam centraal staat. Thema’s als “de dokter”, “de tandarts”en “dit ben ik”. We zorgen dan dat ook alle lichaamsdelen en de verschillen tussen jongens en meisjes aan de orde komen.
    Een puzzel als deze zorgt waarschijnlijk voor goed verantwoord plaatmateriaal, en als hij goed ingezet wordt minder gegiechel…

  14. Lisette zegt:

    Veilig leren lezen in groep 3 besteedt een hele kern aan het lichaam, dus daar zou het prima gebruikt kunnen worden… Graag dus!

  15. Juf Mieke zegt:

    Heel leuk en leerzaam deze puzzel! Ik zou hem graag in de onderbouwgroepen willen inzetten bij onze jaarlijkse projectwerk “De week van de lentekriebels”

  16. Sabrina Beij zegt:

    Hoi!

    Als juf van groep 3 kom je soms in lastige maar grappige situaties als het gaat om nieuwe letters en woorden leren. Het woordje ‘pik’ heeft natuurljk meerdere betekenissen, maar het blijft elke keer giechelen wanneer het woord gelezen moet worden. Hihi best schattig natuurlijk. Ook hebben wij dit jaar een projectweek met als thema ‘het menselijk lichaam’. Het lijkt me leuk om deze puzzel dus voor meerdere momenten te gebruiken in de klas!

    Groetjes juf Sabrina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *