Je bekijkt nu Spelenderwijs rekenen met de cijferspelmat

Spelenderwijs rekenen met de cijferspelmat

Rekenen met je handen en voeten, dat kan je met de Cijferspelmat doen! De kinderen in mijn klas zijn er enthousiast mee bezig geweest. Het is namelijk de bedoeling dat je je handen en voeten gebruikt om de som en het antwoord op de mat te ‘maken’. De Cijferspelmat lijkt een beetje op het spel Twister, maar is toch ook anders. Lees gauw verder hoe.

Materiaal
De Cijferspelmat is een grote mat met de cijfers 1-100 er op. En dan in de vorm van een honderdveld, met voor elk cijfer een vakje. De mat is gemaakt van nonwoven materiaal. Dit materiaal is sterk, lichtgewicht en wasbaar. Je kan de mat goed opvouwen, dan past hij weer mooi in de doos. Het is het beste om de Cijferspelmat op een zachte ondergrond zoals de vloerbedekking of een kleed, te gebruiken.  Op een gladde ondergrond blijft de mat namelijk niet  op zijn plek liggen. Om te voorkomen dat de mat (snel) vies wordt, is het handig dat kinderen hun schoenen uit hebben wanneer ze op de mat staan.

Bij de Cijferspelmat is een handleiding geschreven en er zijn opdrachtenkaarten gemaakt. Je kunt deze gebruiken en hier downloaden. In mijn klas hebben we ze (nog) niet gebruikt. We hebben gewoon de sommen uit het reken werkboek er bij gepakt.

De cijferspelmat in de klas

In de klas
Veel kinderen vinden het fijn om tijdens het leren en oefenen (af en toe) te kunnen bewegen. Met de Cijferspelmat kan dit. En samen sommen oplossen geeft veel plezier!

In onze klas  hebben we in groepjes van drie of vier kinderen met de mat gewerkt. Toen ze de mat zagen trokken ze spontaan hun schoenen uit. De kinderen zagen meteen de cijfers tot en met 100 op de mat staan, al kennen ze die nog lang niet allemaal. Na een korte uitleg mochten de kinderen op de mat sommen gaan ‘maken’. De kinderen gebruikten daarvoor de sommen uit hun reken werkboek. Ze waren actief de sommen aan het oplossen en probeerden ondertussen goed te kijken waar en hoe ze moesten staan. De kinderen hadden veel plezier, vooral wanneer ze met hun benen en armen een beetje in de knoop kwamen.

De cijferspelmat in de klas

Samen met de kinderen ontdekten we ook dat sommige sommen niet goed op de mat ‘gemaakt’ konden worden. Zoals bijvoorbeeld de som 2 – 2 = 0 . Het is namelijk moeilijk om 2 voeten tegelijk op één vakje te zetten. En er staat geen 0 op de Cijferspelmat, daar kan je dus geen voet of hand op zetten. Heel creatief stak één van de kinderen zijn hand in de lucht, die symboliseerde de 0. Wanneer je moeilijkere sommen maakt ontstaat er een ander probleem. Zoals bijvoorbeeld de som 78 + 4 = 82 . De cijfers 4, 78 en 82 liggen ver uit elkaar, het is daardoor lastig om deze som op de mat te ‘maken’.

Naast het ‘maken’ van sommen op de Cijferspelmat kan je ook andere activiteiten met de mat doen. Je kunt de mat bijvoorbeeld gebruiken  om sommen op te lossen. Zoals bijvoorbeeld de som 78 + 4 = 82 waarbij een kind op de 78 gaat staan en 4 stappen verder loopt, naar het antwoord 82. Je kunt een kind ook sprongen van twee op de mat laten zetten. Met deze activiteiten zien en voelen de kinderen ook wat er gebeurt wanneer ze een som oplossen of een sprong maken.

Genoeg mogelijkheden dus! Heb jij misschien nog een leuk idee voor de Cijferspelmat?

Cijferspelmat
Merk: Kakels
Prijs: € 24,95

Klik hier om de Cijferspelmat te bestellen.

Marianne van de Wal

Marianne van de Wal is gastblogger op klasvanjuflinda.nl Ze werkt al ruim 10 jaar als leerkracht in de onderbouwgroepen. Ze ontwerpt en ontwikkelt haar eigen lessen en materialen. Voor haar staat spelen in hoeken, lezen in boeken, ervaringen delen en verhalen op schrijven, centraal. Marianne geeft 3 dagen per week les in groep 2/3 op een kleine, zelfstandige en gezellige basisschool in Best. Ze is getrouwd en moeder van 4 jonge kinderen van 0-6 jaar.

Dit bericht heeft één reactie

  1. Melissa

    Oh ik vind dit echt geweldig! Ben dol op alles waardoor kinderen spelenderwijs leren.

Geef een reactie