Review: Bouw een landschap

Review: Bouw een landschap

Elk jaar lopen we er in groep 3 weer tegenaan, het vertalen van een bouwwerk van 3D naar 2D. De meeste kinderen (en dan vooral de jongens) krijgen het op een gegeven moment wel door, maar bij sommigen duurt het erg lang voordat ze het doorhebben. Zou het met het spel ‘Bouw een landschap‘ wel lukken om het ruimtelijk inzicht te ontwikkelen?

Dit materiaal heb ik gekregen van Heutink. Lees hierover ook mijn disclaimer.

Bouw een landschap
Met het spelmateriaal oefenen de kinderen in het ruimtelijk bouwen. De opdracht is om met de houten speelstukken een berglandschap met of zonder beesten van een landkaart na te bouwen. Na het bouwen kunnen ze zelf controleren of ze het goed hebben gedaan. Het spelmateriaal is geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar.

Het materiaal bestaat uit 11 opdrachtkaarten, een houten legplaat bedrukt met raster, 5 houten driehoeken en 5 houten halve cirkels van verschillende grootte, houten figuren en 1 kunststof kopieerkaart met raster.

Review: Bouw een landschap

Opbouw van het spel
Ik vind de bijgevoegde beschrijving niet heel duidelijk, maar met behulp van wat foto’s op internet begreep ik al snel de bedoeling van het materiaal. Mijn tip is dan ook om eerst zelf te onderzoeken hoe het materiaal gebruikt dient te worden. Het is ook handig om van te voren aan de kinderen uit te leggen hoe je het verschil tussen de halve cirkel en de driehoek kunt bepalen.

Wanneer je het spelmateriaal hebt uitgelegd kunnen de kinderen er al snel mee aan de slag. Het spel heeft een mooie opbouw en het is verstandig om deze ook aan te houden.

De opdrachtkaarten zijn verdeeld in verschillende niveaus.

Kaarten van niveau 1-3
De kinderen nemen de plattegrond voor zich. De opdrachtkaart wordt nagebouwd, hierbij moeten ze goed kijken of de stukken goed staan in het raster. Het landschap is te controleren aan de hand van het zijaanzicht op de achterkant van de opdrachtkaart.

Kaarten van niveau 4-6
Bij deze opdrachtkaarten worden ook de symbolen ingezet. Deze moeten de kinderen interpreteren en vertalen in de houten figuurtjes. Deze moeten op de juiste plaats op de houten legplaat worden gezet. Bij deze kaarten moeten de kinderen ook het zijaanzicht van de kaart gebruiken, want er kunnen houten figuren verborgen zijn.

Het uiteindelijke doel is om zelf een landschap te bouwen met de stukken en de houten figuren. Er is een lege plattegrond en zijaanzicht toegevoegd die je kunt kopiëren. Hierop kunnen de kinderen hun landschap vastleggen. Ook kunnen ze zelf een legenda maken.

Review: Bouw een landschap

bouwen

Review: Bouw een landschap

controleren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leerdoelen
Tijdens het spelen met het materiaal werken de kinderen aan verschillende leerdoelen:

  • Stimuleren van het ruimtelijk inzicht
  • Verbanden leggen tussen een plattegrond, zijaanzicht en ruimtelijke vormen
  • Inzicht krijgen in gebruik van coördinaten
  • Symbolen herkennen met behulp van een legenda
  • Situatie leren weergeven met behulp van coördinaten en symbolen

Mijn mening
Ik ben ontzettend blij met het spel ‘Bouw een landschap’. Het is een hele mooie manier om bovenstaande leerdoelen te oefenen. Doordat de kinderen eerst actief met concreet materiaal aan de slag kunnen, hebben ze het ook sneller door op het platte vlak in hun rekenschrift.

Wat ik daarnaast een hele mooie aanvulling vind is dat ze ook zelf een landschap kunnen bedenken met behulp van de kopieerkaart. Dit maakt het vooral voor de kinderen die het al goed kunnen nog een stapje uitdagender.

Het spel ‘Bouw een landschap‘ is te koop bij Heutink en naar mijn mening echt een aanvulling in een groep 3 en 4. Er zijn ook andere sets uit deze serie te koop, namelijk ‘Bouw een berg’ en ‘Bouw een huis’.

 

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *