Review: Letterkwartet die vier

Review: Letterkwartet die® vier

In mijn klas heb ik ontzettend veel leuke spellen om de letters mee te oefenen, denk bijvoorbeeld aan ‘Lettertje tik‘ of ‘alfabet rijgletters‘. Ik merk dat de kinderen het ontzettend fijn vinden om spelenderwijs de letters te oefenen. Uitgever Gottmer heeft een letterkwartet uitgegeven en deze wilde ik natuurlijk ook graag in mijn klas uitproberen. Ik was erg benieuwd wat de kinderen hiervan zouden vinden.

Dit kwartetspel heb ik gekregen van uitgever Gottmer. Lees hierover ook mijn disclaimer.

Letterkwartet die® vier
Die® vier is een letterkwartet voor kinderen vanaf 4 jaar. Een leuk spel waarmee je gezellig samen kunt oefenen met de letters en klanken. In welk woord hoor je de ‘s’ van ‘snor’ of de ‘oe’ van ‘poep’? De opdracht is om zo snel mogelijk kwartetten van vier woorden te verzamelen waarin dezelfde letter of klank voorkomt.

Het kwartetspel zit in een redelijk stevig doosje en bestaat uit twee sets van elk tien kwartetten. Al kun je de sets natuurlijk ook samenvoegen; er kunnen dan meerdere spelers meedoen en het spel wordt moeilijker.

  • een basisset (geel) met klanken die kinderen het eerst leren, denk aan k, m, i, p, v, aa
  • een vervolgset (roze) met klanken die later aan bod komen, denk aan z, t, b, ij, w, oe

Mijn mening
Het is een leuk kwartetspel om de letters en klanken mee te oefenen. Het is ontwikkeld in samenwerking met leerkrachten en sluit hierdoor goed aan bij het aanbod op school. De klanken in de woorden kloppen fonetisch ook en dat vind ik een belangrijke voorwaarde. Wat ik ook fijn vind is dat de doelletter zowel aan het begin, in het midden of aan het einde van de woorden kan staan. Bijvoorbeeld bij de letter ‘d’ zijn de woorden drumstel, drop, duif en aarde gebruikt.

Review: Letterkwartet die vier

Wat mij wel opvalt is dat er af en toe lastige woorden voorbij komen. Denk bijvoorbeeld aan radijs, spons, braam of kachel. Deze woorden zijn bij mijn NT-2 kinderen niet altijd bekend. Doordat nog niet alle letters goed geautomatiseerd zijn, is het voor deze kinderen ook moeilijk om de woorden te lezen. Sowieso de woorden met twee klankgroepen zijn in de eerste helft van groep 3 nog lastig. Deze woorden vind ik dus vrij pittig voor een basisset.

In de vervolgset vonden de NT-2 kinderen woorden als kangoeroe, krab en ooievaar lastig. Wat mij betreft had de set juist wel wat uitdagender in de klanken gemogen. Ik had eigenlijk verwacht dat hierin bijvoorbeeld de ui, ou, ch en sch terug zou komen. Of misschien zelfs woorden met ooi, aai of oei. Deze klanken zijn vaak het moeilijkst en moeten veel geoefend worden.

Door het gebruik van de basisklanken is het dus echt een kwartetspel voor eind groep 2 en de eerste helft van groep 3, dat is natuurlijk ook prima. Ik heb zelf de kwartetten ‘e’ en ‘aa’ eruit gehaald vanwege de woorden ‘draak’ en ‘elfje’. Maar dat is een persoonlijke keuze.

Conclusie en weggeefactie
Het is een leuk kwartetspel voor in de eerste helft van groep 3. Heb je veel NT-2 kinderen in de klas dan is het handig om van te voren de plaatjes uit te leggen. Je zou hiervoor ook het boek Die® leest kunnen gebruiken.  De energie kan dan echt naar de letters gaan en hoeft niet naar het ontcijferen van het woordje wanneer het plaatje niet bekend is. De kinderen zullen het spel dan met veel plezier spelen. Het is een leuke manier om de letters te oefenen. En wie weet ontwikkelt Gottmer ooit nog een derde set met de tweetekenklanken. :-)

In samenwerking met Gottmer mag ik drie kwartetspellen weggeven! Ben je geïnteresseerd? Laat dan hieronder een reactie achter of stuur een mailtje met onderwerp kwartetspel naar info@klasvanjuflinda.nl. Je kunt tot vrijdag 10 februari 2017 meedoen.

De winnaars zijn: Jenneke Westlang, Petra Moes en Monique de Jonge.

Die® vier
Auteurs: Mirte Stut & Geurt van Donkelaar
Uitgever: Gottmer
Prijs: 14,94

Klik hier om het kwartetspel te bekijken. 

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

32 gedachten over “Review: Letterkwartet die® vier

  1. Petra Moes schreef:

    Ja die zou ik graag willen voor mijn groep 3. Er zijn een aantal kinderen die moeite blijven houden met het automatiseren van de letters. Ze zijn dol op spelletjes en dan is deze zeker leerzaam!

    Ik zou er erg blij mee zijn!

  2. Jenneke Westlang schreef:

    Mooie review. Kwartetten met letters en klanken is een fijne manier om mijn ZML leerlingen op een andere manier te leren spellen. Tevens goed voor de samenwerking en het omgaan met winst en verlies. Ik loot graag mee.

  3. Jenny van Klink schreef:

    Lijkt me leuk om te spelen in mijn stageklas, en op mijn werk. Als onderwijsassistent is dit ideaal om te spelen met kleine groepjes!

  4. Taddy schreef:

    Hoi Linda.

    Ik loot graag mee en zie dit kwartetspel als een aanwinst. Een speelse manier om te oefenen met klanken en letters.

  5. Christa van de Perre schreef:

    De kinderen in onze groepen 3 houden erg van spelletjes en al helemaal als ze ook nog eens superleerzaam zijn. We merken dat door spelend leren de kinderen erg betrokken zijn en deze kwartet zou hier prima bij passen!

  6. Bertine schreef:

    Dit spel zou perfect zijn om met mijn zoontje spelenderwijs letters te oefenen. Vanwege zijn epilepsie kan hij alle extra oefening goed gebruiken om na de zomer in groep 3 goed van start te kunnen. En op spelletjes zijn we dol!

  7. Tessa schreef:

    Super leuk!
    Ik ben pas begonnen met spelenderwijs leren in groep 3.
    Een extra spelletje kan ik dus wel goed gebruiken!

  8. Karin V schreef:

    Hoi Linda,
    Wat een leuke blog weer!
    Ik loot graag mee voor het kwartetspel.
    Ik ben een RT-praktijk aan het opstarten en op dit moment kinderen met automatiseringsproblemen aan het begeleiden. Dit kwartet is een leuke afwisseling om te oefenen 😊.
    Daarnaast kan ik het ook goed gebruiken in mijn kleutergroep!

  9. Monique de Jonge schreef:

    Wat zou het fijn zijn om dit spel aan te kunnen bieden in de klas…. voor die twee kinderen die doubleren die nu weer een nieuwe uitdaging krijgen, voor mijn NT2 kinderen die door juist door de wat moeilijkere plaatjes extra woorden leren, voor de plusleerlingen die al vroeg in het jaar uitgedaagd kunnen worden omdat ze in wat moeilijkere woorden de klanken moeten zoeken, voor de kinderen die van huis uit niet snel met gezelschapsspellen in aanraking komen en dit nu kunnen leren spelen en er van gaan genieten, voor … Ja iedereen in de klas. Omdat de kinderen spelen met materialen gewoon erg leuk vinden, waardoor zelfs aan het eind van de taalles de kinderen betrokken zijn en veel leren door te oefenen

  10. Maaike schreef:

    Ja lijkt me leuk! Heb in mijn groep 2 al een groepje kinderen die al begint met lezen, voor hen is dit spel een mooie uitdaging!

  11. Jitske schreef:

    Klinkt erg leuk!
    Ik zou het graag voor mijn groep 2 kinderen willen. Er zijn veel kinderen met letters en lezen bezig dus daar past dit spel perfect bij!

  12. Petra koonings schreef:

    Na het lez3n van jouw blog lijkt me het kwartetspel erg leuk om spelenderwijs bezig te zijn met letters klanken en ook het vergroten van de woordenschat!

  13. Sahrona Swinkels schreef:

    Ik werk op een nt2-school en dit spel zou een leuke manier zijn om te oefenen met de klanken en letters!

  14. Janine schreef:

    Linda ik word enthousiast van je review en zou graag zo’n kwartet willen winnen voor de kinderen in mijn groep 3. En ik weet zeker dat mijn kinderen in groep 5 (8 in totaal: 4 dyslecten, 1 nt 2) het ook ( nog) leuk vinden om dit spel te spelen(samen met groep 3) ! Ons motto om.ook te leren is: samen spelen is plezier voor velen!

  15. Hélène schreef:

    Lijkt me een leuk spel om alvast eens te spelen met mijn kleuters die al een beetje aan het lezen zijn. Ze zijn hier dol op spelletjes spelen, vooral samen met de juf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *