Je bekijkt nu Ruimtespel Reis door de ruimte

Ruimtespel Reis door de ruimte

Een paar maanden geleden deden de kinderen uit mijn klas vol enthousiasme mee aan de ruimtevaartplaatjes spaaractie van AH. De kinderen vinden het spannend om meer te leren over het heelal en kijken graag filmpjes over de ruimte. Om het jaar hebben we dan ook het thema ‘de ruimte’ in groep 3/4. We lezen teksten over het heelal, leren in de astronautenhoek en spelen het spel Reis door de ruimte. In deze blog wil ik je graag meer vertellen over het spel.

Reis door de ruimte
Het spel is ontwikkeld in samenwerking met André Kuipers. Samen met André reis je als speler door de ruimte. Het doel is om flightpatches te verzamelen. Dit valt nog niet mee, want bewegen in de ruimte is anders dan op aarde. Als je eenmaal onderweg bent, kan je halverwege je baan niet stoppen of omkeren. De speler die als eerste al zijn flightpatches verzamelt en terug is bij de raket heeft gewonnen.

Het spel bevat diverse levels. Level 1 is het gemakkelijkst en level 10 het moeilijkst. Wanneer je het spel voor het eerst speelt is het raadzaam om te beginnen met het eenvoudigste level. Wanneer de kinderen het spel doorhebben kunnen ze door naar het volgende level.

Lastige levels bevatten spheres. Dit zijn een soort verplaatsbare muren die je helpen om op moeilijke plekken te komen. Deze mogen de spelers tijdens hun beurt verplaatsen.

Ruimtespel Reis door de ruimte

Thema ‘de ruimte’
Het spel is een leuke aanvulling wanneer je werkt over het heelal. Elk level stelt een planeet voor. Op de levelkaart staat wat de afstand tot de aarde is en wat de diameter van de planeet is. Elke planeet heeft een verschillend aantal patches die verzameld moeten worden. Deze patches bevatten bijzondere weetjes over het heelal die teruggelezen kunnen worden op de bijgevoegde kaart.

Het spel vraagt wel wat ruimtelijk inzicht van de kinderen. Het verplaatsen gaat namelijk iets anders dan op een normaal spelbord. Je moet van te voren dus goed bedenken hoe je de stappen wilt zetten. Maar kinderen vanaf groep 4 zouden dit wel moeten kunnen.

Tijdens het spel leren de kinderen wel wat feitjes over het heelal, maar dit is niet het hoofddoel. Het is dus geen educatief spel om de kinderen meer te leren over ons zonnestelsel. Het plezier in het spel staat voorop en de feitjes maken het spel extra bijzonder. Het is dus een leuk spel om in een hoek te zetten, maar kan niet dienen als vervanging van een les. Een voordeel is dat het spel niet heel lang hoeft te duren. Zeker de eerste levels kosten niet veel tijd om uit te spelen. Gemiddeld staat er 45 minuten voor, dus prima te doen tijdens een middag hoekenwerk.

Meer informatie?

Het spel Reis door de ruimte kost €16,99 en is te koop bij bol.com.

BewarenBewarenBewarenBewaren