Je bekijkt nu Review: Samenleesbijbel

Review: Samenleesbijbel

De Bijbel is een boek dat het waard is gelezen te worden, door jong en oud. Het is een boek vol prachtige verhalen en het is het boek met een heel belangrijke plaats in het christelijke geloof. De Bijbel is het boek waarin je God kunt leren kennen en waarin je kunt ontdekken wie Jezus is. Wie met kinderen de Bijbel opendoet, ontdekt nog veel meer dan wie alleen leest. De Samenleesbijbel is gemaakt om je hierbij te helpen. Waardevol en leuk voor kinderen, maar ook voor jezelf!

De Samenleesbijbel
De bijbeltekst in de Samenleesbijbel is de Bijbel in Gewone Taal: een bijbelvertaling in begrijpelijk Nederlands. Je kunt samen met de kinderen uit drie routes kiezen. De routes leiden je door de Bijbel, langs Bijbelgedeelten uit het Oude en Nieuwe testament. Ze nemen steeds iets toe qua moeilijkheidsniveau. De eerste route biedt een eerste kennismaking waarbij je de 50 bekendste verhalen leest. De tweede route bevat 125 bijbelteksten, de verhalen worden iets ingewikkelder. En de derde route bestaat uit 250 bijbelteksten, de verhalen zijn wat minder bekend en hebben uitdagender thema’s en vragen. Alle drie de routes lopen door verschillende bijbelboeken, zoals door Genesis, Psalmen, het evangelie volgens Matteüs en Openbaring.

Elke route bestaat weer uit stappen. Bij elke stap ontdek je samen meer over de Bijbel, op een leuke en actieve manier. Een stap bestaat uit een bijbeltekst en een aantal extra’s, denk aan weetjes, vragen, veel mooie afbeeldingen, liedjes en leuke dingen om te doen. Je kunt samen met de kinderen kiezen of je alles doet of niet.

Hieronder kun je een duidelijk filmpje over de routes bekijken.

De Samenleesbijbel is voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar en hun (groot)ouders of opvoeders. Na de maaltijd of voor het slapengaan kun je samen met de kinderen een stap lezen en ontdekken. Maar kinderen kunnen ook zelf op ontdekkingstocht door de Bijbel gaan.

Extra’s
Verspreid in de Bijbel vind je 32 themapagina’s. Op deze pagina’s wordt meer informatie gegeven over de tijd van de Bijbel en over hoe je thuis samen vorm kunt geven aan geloven. Daarnaast zijn er in sommige stappen kaarten opgenomen. Er staan ook nog vier grote overzichtskaarten in de Bijbel. Op deze kaarten is topografische informatie te vinden over Israel en de landen om Israel heen in de tijd van de Bijbel. Ten slotte staat achterin een woordenlijst. In deze lijst vind je bijbelse woorden met een uitleg. Over sommige woorden wordt op een themapagina nog meer uitleg gegeven.

Deze Bijbel is een prachtige aanvulling binnen het gezinsleven. Ik heb een aantal vriendinnen met kinderen en zij zijn ook ontzettend enthousiast. Door de Samenleesbijbel kun je op een ongedwongen maar leuke manier de kinderen kennis laten maken met het evangelie. Daarnaast is het fijn om hier met het gezin mee bezig te zijn en leer je er zelf ook nog veel van!

De Samenleesbijbel in het kort

• de complete Bijbel in Gewone Taal
  • 3 routes op verschillende niveaus