Je bekijkt nu Review: Het grote pinguinfeest

Review: Het grote pinguinfeest

Van uitgever De Fontein kreeg ik weer een erg leuk prentenboek opgestuurd, namelijk ‘Het grote pinguinfeest‘. In Het grote pinguïnfeest van Fabian en Christian Jeremies wordt feestgevierd! Oma is jarig. Ze wil zich prachtig aankleden voor het grote feest, maar kan haar mooiste jurk nergens vinden. Het is ook een drukke boel in huis, want de hele pinguïnfamilie is gekomen. Pim en Paultje helpen oma met het zoeken naar haar feestkleren.

In het prentenboek gaat het vooral om de illustraties, want het is een groot zoekboek. Toch speelt ook het verhaal een belangrijke rol, want hierdoor weet je wat je moet zoeken. Op de eerste bladzijde worden de hoofdpersonen voorgesteld. Oma viert haar negentigste verjaardag en familie van over de hele wereld is gekomen. Het is dus ontzettend druk in het huis van oma en hierdoor is ze van alles kwijt geraakt. Elke bladzijde staat er iets centraal wat gezocht moet worden.

p1

De lay-out
Ik was enorm verbaasd toen ik het pakketje openmaakte, wat een ontzettend groot prentenboek. Dat gaat niet tussen de andere prentenboeken in de boekenkast passen! Maar dat is natuurlijk ook helemaal niet de bedoeling, het moet een mooi plekje op de kast krijgen! Ik vertelde het hierboven al, het prentenboek is een zoekboek en daardoor zijn de illustraties ontzettend belangrijk. Op elke bladzijde is weer enorm veel te zien en ik moest ook echt even goed kijken om alle feestkleren te vinden. Er zitten ook veel grapjes verstopt en ik weet zeker dat de kinderen dit prachtig zullen vinden!

p2

p3

De pinguïns vieren duidelijk feest, dus het prentenboek pas perfect bij het thema van de Kinderboekenweek. Zoekboeken zijn voor alle groepen geschikt en daarom is dit een boek voor heel de basisschool. Kinderen kunnen het boek zelf of in tweetallen bekijken, maar je kunt er ook een kleine kringactiviteit van maken.

Het grote pinguinfeest
Schrijver en illustrator: Christian en Fabian Jeremies
Uitgever: De Fontein