Je bekijkt nu Review: Kaila de leeuwentemmer

Review: Kaila de leeuwentemmer

Van uitgever De Vier Windstreken kreeg ik het boek ‘Kaila de leeuwentemmer’. Het is geschreven door Marloes Kemming en de illustraties zijn van Connie Snoek. Een prentenboek waarin de vraag wordt beantwoord of meisjes wel leeuwen kunnen temmen.

Uitgelachen worden omdat het je droom is om leeuwentemmer te worden. Daar laat Kaila het niet bij zitten. Zij is vastberaden om te laten zien dat ook meisjes leeuwentemmers kunnen worden. Met de dikke luie rode circuskat, Stientje, gaat Kaila hard aan het werk. Dat is nog zo makkelijk niet, maar zodra Kaila doorheeft waar Stientje wel voor in beweging komt, leert ze haar de mooiste en moeilijkste trucjes die de leeuwen ook kunnen. Als ze dan ook nog een ontsnapte leeuw weer veilig naar zijn kooi weet te brengen is er niemand meer die haar uitlacht, maar krijgt ze groot applaus. Vanaf die dag komt haar droom uit met wel een hele bijzondere act.

Review: Kaila de leeuwentemmer

Review: Kaila de leeuwentemmer

Hoewel het boek veel tekst bevat, is er minstens net zoveel ruimte voor de illustraties die het verhaal goed weergeven. Het leuke er van is dat niet alleen het verhaal wordt weergegeven, maar je krijgt ook een inkijkje in wat er nog meer bij een circus te vinden is. Ganzen die over een plankje lopen, clowns die aan het jongleren zijn, olifanten op een bal.. het hele circus is compleet. Wat ik bijzonder vind is dat er veel warme tinten zijn gebruikt, waardoor je echt meegenomen wordt in de sfeer van het circus,

Uiteraard is dit boek goed te gebruiken bij het thema circus. In dit boek worden diverse acts binnen een circus besproken waar je met de kinderen een uitgebreid kringgesprek over kunt houden. Misschien kunnen sommige acts wel uitgevoerd worden tijdens het buitenspelen of tijdens de gymles. Of brainstorm samen met de kinderen welke trucjes je leeuwen nog meer kunt laten doen. Ook op sociaal-emotioneel gebied is er genoeg te vinden. Thema’s als “doorzetten”, “je talenten ontwikkelen” en “niet bang” komen terug in dit verhaal. Ook kun je de kinderen de kleurplaat passend bij het prentenboek laten kleuren.

Kaila de leeuwentemmer
Schrijver: Marloes Kemming
Uitgever: De Vier Windstreken
Prijs: €14,50

Klik hier om het prentenboek Kaila de leeuwentemmer te bestellen.

Kaila de leeuwentemmer

BewarenBewarenBewarenBewaren

Hanneke Boxman

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.