Je bekijkt nu 4x levenslessen van Max Lucado

4x levenslessen van Max Lucado

Ik ben verliefd op de prentenboeken van Max Lucado. De verhalen zijn grappig, er zit een duidelijke boodschap in verborgen en de illustraties zijn prachtig. Ik heb op de PABO alle boeken gespaard en ze regelmatig in de klas voorgelezen. De prentenboeken zijn door een christelijke schrijver geschreven, maar het evangelie komt vooral indirect via het verhaal naar voren.  Het zijn spiegelverhalen die wel wat uitleg voor de jongste kinderen vragen. Uit de prentenboeken kun je 4 belangrijke levenslessen halen.

Had ik maar een groene neus
De houten Nerflanders zijn helemaal gefixeerd op het volgen van de nieuwste trends. Ook Wout wil erbij horen en laat keer op keer zijn neus verven volgens de laatste mode. Dan komt het moment dat hij zoveel lagen verf op zijn neus heeft dat hij niet eens meer weet hoe hij er zonder die verf uitziet. Lucia raadt hem aan om naar Eli te gaan. Hij is de grote houtsnijder die Wout heeft gemaakt en die zijn probleem weer kan oplossen.

In dit verhaal gaat het erom dat je mooi bent zoals je bent. Je mag trots op jezelf zijn en je hoeft je niet steeds je aan te passen aan de mensen om je heen.

Max LucadoJe hoort bij mij
Het principe hebben, hebben, hebben. In ieder van ons schuilt in meer of mindere mate een Wout. We hebben allemaal behoefte aan goedkeuring van anderen, een verlangen om te zijn zoals de rest van de massa, de neiging om te laten zien wat we hebben. En, net als Wout, letten we vaak niet op wat het ons kost, totdat het ons teveel gaat kosten. De kleine houten Wout, leert in dit verhaal een belangrijke levensles. Bij de Nerflanders ontbrandt de strijd wie de meeste mooie ballen en kleurrijke dozen kan verzamelen. Iedereen is in de ban van hebzucht en zelfverrijking. Ook Wout doet aan de rage mee en verkoopt alles om dozen en ballen te kunnen kopen. Totdat hij met zijn hele handel op stap gaat en bij de grote houtsnijder Eli binnenvalt. Die doet Wout beseffen dat de verzamelde glitter niet de norm is, maar dat hij als persoon geaccepteerd wordt door Eli.

In dit verhaal gaat het erom dat je bijzonder bent om wie je bent en niet om wat je hebt.

Speciaal voor jou
Als de Nerflanders op een ochtend wakker worden, ontdekken zij dat ze allemaal een geschenk hebben gekregen. Niemand weet wie de gever is, maar elke Nerflander krijgt het perfecte cadeau. Als ze er achter komen waar deze cadeaus voor zijn bedoeld, ontdekken ze iets dat veel groter is dan alleen een hamer of een lepel – ze ontdekken dat ze deze geschenken kunnen gebruiken om er iets goeds mee te doen!

In dit verhaal gaat het erom dat elk persoon een bijzonder talent heeft. Dat talent past perfect bij die persoon en mag ook ingezet worden.

Max Lucado

Niemand is als jij
De wereld leert: je bent in tel als je slim, knap of getalenteerd bent. God leert: je bent bijzonder om wie je bent, zonder voorwaarden! De Nerflanders deden elke dag hetzelfde: ze gaven elkaar stickers. De Nerflanders die er mooi uitzagen, met glad hout en glanzende verf, kregen altijd gouden sterren. Ook zij die iets heel goed konden, kregen sterren. Maar de Nerflanders die weinig bijzonders konden, of van wie het hout beschadigd was, kregen grijze stippen. Zoals Wout bijvoorbeeld.

In dit verhaal gaat het erom dat je bijzonder als persoon bent, ongeacht wat anderen van jou vinden. Het maakt niet uit welke mening andere mensen hebben, God houdt van jou en vind jou bijzonder!

Kende jij de boeken van Max Lucado al? Welk boek vind je het mooist?