Je bekijkt nu Review: De zonnebloem

Review: De zonnebloem

Via Graviant educatieve uitgaven kreeg ik het boek ‘De Zonnebloem‘ opgestuurd. Het is geschreven en geïllustreerd door Hanneke Frenken. Dit is haar debuut als prentenboeken schrijfster en illustrator.

Wat groeit er nu eigenlijk uit zo’n zwart-wit gestreepte zonnepit? Vanaf de eerste bladzijde wordt er verteld hoe uit een zonnepit een mooie zonnebloem groeit. Daar komt nog heel wat bij kijken, want een zonnebloem komt niet zomaar uit een zonnepit. Daar heeft hij water, zon en aarde voor nodig. Maar als het dan eenmaal echt een zonnebloem is ziet ze voor het eerst andere bloemen, het groene gras, de bomen en de dieren. Ze krijgt bezoek van een muis, een vlinder en een honingbij die allemaal de hulp van de zonnebloem goed kunnen gebruiken. Als de zomer begint krijgt de zonnebloem het zwaar. Haar vriendjes willen haar helpen, maar dat lukt niet meer. Ze zijn erg verdrietig dat ze hun vriendinnetje moeten missen, maar dan vinden ze iets wat hun weer vrolijk maakt.

Hanneke Frenken heeft haar eigen boek ook nog eens zelf geïllustreerd. De tekeningen zijn gemaakt met aquarelverf en aquarelpotlood. Dat geeft een soort van vriendelijkheid aan het verhaal.De tekening geven het verhaal goed weer. Doordat de tekeningen zo rustig zijn is het een goed te volgen verhaal, dus zeer geschikt voor jonge kinderen. Dit is ook de bedoeling van Hanneke geweest zodat er zo min mogelijk afleiding van het verhaal is.

Pagina uit De Zonnebloem - Hanneke Frenken - Graviant - 2015

Twee hoofdthema’s springen er voor mij uit. Als eerste de groei van een zonnebloem. In de lente/zomer kun je dit boek goed gebruiken, omdat je met dit verhaal kunt laten zien hoe een zonnebloem precies groeit en hoe er ook steeds weer nieuwe zonnebloemen komen. Daarnaast komt het thema vriendschap naar voren, dus kan het boek ook gebruikt worden in het kader van bijvoorbeeld ‘elkaar helpen’.
Een leuke toevoeging bij dit boek is dat er een zakje zonnepitten bij geleverd worden. Zo kun je samen met je klas het proces ook nog eens in het echt volgen.

De zonnebloem
Schrijver: Hanneke Frenken
Uitgever: Graviant
Prijs: €11,95

Klik hier om het boek bij Bol.com te bestellen.

Hanneke Boxman

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.