Boekentip: Morgen ga ik echt, zei Moemf

Boekentip: Morgen ga ik echt, zei Moemf

Een goede vriend een tijdje missen, is niet leuk. Maar hoe zorg je er nu voor dat dat gemis minder wordt? Je kan een brief schrijven, nieuwe vrienden maken om zo de tijd te vergeten of je kan haar vandaag nog opzoeken! Of morgen? In deze blog vertel ik je graag meer over het boek Morgen ga ik echt, zei Moemf.

Morgen ga ik echt, zei Moemf
Moemf verveelt zich omdat zijn beste vriend Sneeuwuil naar het noorden is getrokken. Hij is daarom erg verdrietig. De andere dieren in het bos proberen Moemf op te vrolijken. Ze gaan met hem een portret schilderen van Sneeuwuil, maken een moestuintje, bouwen een nieuw huis voor Egel, maar al die dingen helpen Moemf maar even om Sneeuwuil te vergeten. Daarna voelt hij zich weer verdrietig.

Totdat Egel met het idee komt om een brief naar Sneeuwuil te sturen. Moemf besluit om meteen aan de slag te gaan. Omdat de dieren nergens in het bos een brievenbus vinden, besluiten ze om er zelf één te bouwen.

Wanneer blijkt dat de brieven nooit opgehaald zijn door de postbezorger, wil Moemf op reis gaan om de brieven persoonlijk bij Sneeuwuil af te geven. Hij pakt zijn spullen, maar elke dag is er iets dat tegen zit waardoor hij zijn reis moet uitstellen. Totdat hem een verrassing staat te wachten…

De illustraties
De illustraties zijn kleurrijk en duidelijk vormgegeven. Aan de dieren is duidelijk te zien welke emotie ze hebben. Sommige pagina’s zijn helemaal geïllustreerd, de anderen met een wat kleinere illustratie.

In de praktijk en mijn mening
Dit boek is erg goed te gebruiken in de praktijk. Toen ik dit boek aan het lezen was, kwamen er al allerlei ideeën in mij op waarbij ik dit boek zou kunnen inzetten. Hieronder heb ik een aantal thema’s opgeschreven waarvan ik vind dat je dit boek zou kunnen inzetten:

  • Thema dieren: Dit boek gaat over dieren. De dieren maken van alles mee. Je kunt met de kinderen kijken naar de verschillende dieren die in het boek voorkomen. Waar leven deze dieren? Waarom gaat Sneeuwuil naar het noorden en blijven de andere dieren wel op hun plek? Wat eten deze dieren?
  • Thema vriendschap: In het boek vormt het thema vriendschap een rode draad. Moemf is de beste vriend van Sneeuwuil, maar hij vindt het moeilijk om nieuwe vrienden te maken. Mag dat eigenlijk wel? En wat als Sneeuwuil straks denkt dat hij haar vriend niet meer wil zijn? Het is goed om deze kwesties met kinderen bespreekbaar te maken. De kinderen zullen dit gevoel wellicht herkennen. Je zou hier mooie sociaal-emotionele lessen aan kunnen koppelen.
  • Thema kunst: Omdat het gemis van Moemf erg groot is, helpen zijn vrienden om hem op te vrolijken door een portret te maken van Sneeuwuil. Maar er is één probleem: Sneeuwuil is wit, maar niemand heeft meer witte verf. De dieren besluiten er een ander mooi kunstwerk van te maken. Bij het nabespreken van dit verhaal kan het mengen van kleuren verf worden aangehaald. Ook de verschillende soorten kunst kunnen worden uitgewerkt.
  • Thema bouwen: Moemf is een echte bouwer. Hij bouwt een huis voor Egel en bouwt een brievenbus voor het bos. Hoe bouw je een huis of een brievenbus? Wat heb je daarvoor nodig?
  • Thema op reis: Moemf besluit om Sneeuwuil op te gaan zoeken en dus op reis te gaan naar het noorden. Hij gaat zijn koffer pakken en bedenkt wat hij allemaal mee moet nemen als hij op reis gaat. In de klas kan hier mooi bij aangesloten worden om te bespreken wat de kinderen allemaal meenemen als ze op reis gaan. Waar ga je naartoe op reis?

Een boek dus waarmee je veel kanten op kunt. Het boek is zeker t/m groep 4 aan te raden.

Klik hier voor meer informatie of om het prentenboek te bestellen.

Morgen ga ik echt, zei Moemf
Auteur: Annette Herzog
Illustrator: Ingrid en Dieter Schubert
Uitgeverij: Lemniscaat
Prijs:€14,95

Auteur:

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 0/1/2 in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze volgt op dit moment een opleiding tot jonge kind specialist. Ze werkt ontwikkelingsgericht enheeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *