Je bekijkt nu Review: Meester Mark draait door

Review: Meester Mark draait door

Afgelopen week kreeg ik het boek ‘Meester Mark draait door‘ van een collega te leen. Ik had er al veel over gehoord, maar nog geen tijd gehad om het boek zelf te lezen. Het boek is geschreven door Mark van der Werf en gaat over zijn ervaring als beginnend leerkracht op een Rotterdamse basisschool.

Omscholen
Mark heeft op zijn 35e genoeg van het journalist zijn en besluit om zich om te laten scholen tot meester. Hij solliciteerde bij de Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs en kreeg de kans om als Hij-instromer aan de slag te gaan. Dit betekende vier dagen voor de klas staan en één dag in de week les krijgen op de PABO. Na twee jaar zou hij dan zijn diploma in ontvangst kunnen nemen.

Het verhaal in het kort
In het begin was Mark optimistisch en zat hij echt op een roze wolk. Of hij nou gymschoenen aan moest trekken, rietjes in pakjes moest steken of mandarijnschillen los moest peuteren; hij deed het allemaal met veel plezier. Hij mocht de kunst afkijken bij juf Karin en zij gaf aan dat hij een geboren leraar was! Ook de directeur merkte dit en daarom kreeg hij al snel op vrijdag zijn ‘eigen’ groep 3. Na de kerstvakantie merkte hij dat alles wat stroever ging en hij harder moest werken om het overwicht te houden. Na de voorjaarsvakantie verandert het plan van de PABO. Alle studenten moeten ook een dag in de week op een andere school stage lopen. Het gaat zo goed op de Augustinusschool in Rotterdam dat hij het nieuwe schooljaar drie dagen een eigen groep onder zijn hoede krijgt. Hij wordt de meester van groep 7! Al snel komt hij erachter dat dit wel andere koek is dan stagelopen in groep 3. Hij raakt al snel het plezier kwijt als hij ontdekt dat echt meester zijn zoveel meer is dan alleen lesgeven.

Het boek is opgedeeld in 17 hoofdstukken en begint bij zijn carriereswitch. Mark vertelt zijn verhaal op een luchtige en humoristische manier waardoor het makkelijk wegleest. Het verhaal roept ook bij mij veel herkenning op. Mijn eerste stages vond ik ook fantastisch en inderdaad hoge cijfers haalde je op de PABO door goed te reflecteren. Tijdens mijn LIO-stage kwam ik er net als Mark achter dat juf zijn meer betekent dan alleen lesgeven en dat je daarnaast ook zoveel meer taken hebt. Ik heb hier ook echt mee moeten leren omgaan en geleerd dat het belangrijk is om prioriteiten te stellen. Werk en privé kun je als leerkracht ontzettend moeilijk gescheiden houden. Ik kan goed begrijpen dat Mark zijn oude baan als journalist weer oppakte, wel ontzettend jammer dat hij nooit de kans heeft gekregen om op scholen buiten Rotterdam stage te lopen.

Het boek is echt een aanrader voor leerkrachten en zal veel herkenning oproepen.

Meester Mark draait door
Schrijver: Mark van der Werf