Review: Expliciete Directe Instructie

Net als elke leerkracht wil ik graag goed lesgeven. Ik sta daarom open voor vernieuwing en feedback. Op de PABO heb ik geleerd om via het directe instructiemodel les te geven. Dit model is de afgelopen jaren doorontwikkeld en hieruit is het EDI model ontstaan. Dit model stimuleert de kinderen om actief mee te doen en verhoogt hierdoor de intrinsieke motivatie. Het model wordt in het boek uitgebreid besproken.

In deze blog maak ik gebruik van affiliate links. Zie voor meer informatie mijn disclaimer

Instructie is het hart van effectief onderwijs
Het boek bestaat uit 12 verschillende hoofdstukken met uitleg en praktijkvoorbeelden. Een belangrijke boodschap uit dit boek is dat jij als leerkracht de baas bent. Jij bepaalt het lesdoel en de manier hoe de kinderen dit gaan halen en niet de methode. Door de methode klakkeloos te volgen sta je niet meer boven de leerlijnen en heb je geen duidelijk einddoel voor ogen. Het gaat er niet om dat je aan het eind van het jaar alle lesboeken uit hebt. Het gaat erom dat de kinderen alle leerdoelen hebben gehaald. Soms is het dan nodig om lessen te schrappen of om juist lessen erbij te bedenken. Jij als leerkracht kan het verschil maken en een slechte score is dus niet altijd te wijden aan bijvoorbeeld het lage opleidingsniveau van de ouders. Goede instructie is de basis. Door dit boek te lezen leer je hoe je de leseffectiviteit kunt verhogen en hoe je zorgt voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen.

Een EDI-les
Het boek beschrijft de verschillende onderdelen van een EDI-les. In elk hoofdstuk wordt er een nieuw onderdeel uitgebreid besproken. Je krijgt ontzettend veel tips en doorkijkjes, zodat je er gegarandeerd de volgende dag al mee aan de slag kunt gaan. De onderdelen van een EDI-les zijn:

Lesdoel

Activeren van voorkennis
Onderwijzen van het concept
Onderwijzen van de vaardigheid
Belang van de les
Begeleide inoefening
Lesafsluiting
Zelfstandige verwerking
Verlengde instructie

Wat is mijn ervaring?

Ik heb dit boek in verschillende delen gelezen en elke keer ging ik anders naar mijn lessen kijken. Na elk hoofdstuk kun je al in de praktijk het verschil maken en dat was voor mij een reden om het boek snel uit te lezen. Ik dacht dat ik al goede lessen gaf, maar door het EDI-model te gebruiken zijn mijn lessen nog sterker geworden. Voorheen vertelde ik bijvoorbeeld wel het lesdoel, maar hier bleef het bij. Daarnaast ben ik nog kritischer op de methode geworden en bedenk ik leuke opdrachten om de voorkennis te activeren. Hierdoor ben ik veel doelgerichter bezig. Wat ik nog wel de beste tip vind is om voor het zelfstandig inoefenen het lesdoel al te checken. Hierdoor weet ik gelijk welke kinderen er nog moeite mee hebben en kom ik er niet pas tijdens het nakijken achter. Ik vind het enorm fijn werken! Wanneer je het boek leest zul je merken dat je nog veel meer van zulke handige tips krijgt.

Een mooie samenvatting van alle informatie uit het boek vind je op de website directeinstructie.nl. Ook handig dit lessjabloon om tijdens het maken van een goede EDI-les te gebruiken.

Expliciete Directe Instructie
Schrijvers: John Hollingsworth en Silvia Ybarra
Nederland bewerking: Marcel Schmeier
Uitgever: Pica
Prijs: €24,95

Klik hier om het boek te kopen.

Review: expliciete directe instructie

 

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

3 gedachtes over “Review: Expliciete Directe Instructie

  1. juf Nathalie zegt:

    Ik heb het boek onlangs gelezen en vond het zeker de moeite waard. Of dan toch het eerste hoofdstuk! Dat vond ik het meest interessante om toe te passen in mijn klas. Net zoals jij merkte ik onmiddellijk resultaat.

  2. Meester Peter zegt:

    “Directe instructie” lijkt(weer eens een “nieuwe” (!) didactische uitvinding, een “nieuwe” handreiking om ons hedendaagse rammelende onderwijs degelijk vorm te geven.
    Als 70-jarige oud-schoolmeester met een (maatschappelijk schandalig) grote bijlespraktijk aan huis, zie ik de erbarmelijke resultaten dagelijks op tafel komen.
    “Directe instructie” was decennia geleden al DE manier om stevige kennis en kunde aan te brengen.
    Daarbij niet te vergeten dat ook toen al zwakkere leerlingen en bovengemiddeld presterende kinderen de klas bevolkten. (Ik heb wel klassen van 40 kinderen gehad…)
    Gaan we nu weer eens het (didactische) wiel uitvinden?
    “Directe instructie” is van alle tijden! Gelukkig maar…

    Meester Peter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *