Je bekijkt nu Review: Meester Mark vraagt door

Review: Meester Mark vraagt door

Meester Mark heeft met zijn boek ‘Meester Mark draait door’ voor een hoop roering in onderwijsland gezorgd. Mijn review over zijn boek kun je hier teruglezen. Net voor de zomervakantie is zijn tweede boek ‘Meester Mark vraagt door‘ uitgekomen. Ik kreeg dit boek van uitgever Scriptum en vertel jullie er graag meer over.

Meester Mark draait door
Heb je het eerste deel van meester Mark nog niet gelezen, dan raad ik het je zeker aan om dit alsnog te doen. In dit deel vertelt Mark over zijn carriereswitch van journalist naar meester. Hij begint enthousiast aan een nieuw avontuur, maar houdt het binnen twee jaar voor gezien. Ik vond zijn verhalen heerlijk om te lezen, omdat hij veel humor gebruikt en het veel herkenning oproept. Ook andere leerkrachten ervaren dit en velen storten hun hart bij Mark uit. De auteur gaat langs bij tientallen leerkrachten van basis- en middelbare scholen om nu hun verhaal te vertellen.

Te negatief?
In het boek worden verschillende onderwerpen belicht, zoals het omgaan met ouders, de neventaken, het vergaderen, de papierwinkel en de inspectiestress. Er komen steeds verschillende leerkrachten aan het woord die hun ervaringen delen. Dit loopt heel vloeiend in elkaar over. Nadat ik de review van ‘Meester Mark draait door’ online had gezet reageerde iemand met dat ze het jammer vond dat ik dit boek promootte, want zo zorgde ik ervoor dat niemand meer het onderwijs in wil. Ik denk dat als iemand graag meester of juf wil worden hij of zij zich niet laat tegenhouden door een boek, maar het graag zelf wil ervaren. In het tweede deel komen ook vooral de negatieve kanten van het werken in het onderwijs aan bod. Maar ik weet zeker dat elk vakgebied nadelen heeft en daarom mogen wij er ook eerlijk over zijn. Ik vind het voor de klas staan echt onwijs gaaf, maar ik geef gerust toe dat ik ook baal van dingen die niet zoveel met het lesgeven te maken hebben. Juist de PABO-studenten moeten hier ook bewust van zijn.

De schouders eronder
Mark is met verschillende leerkrachten in gesprek gegaan en ik denk dat hij zo een mooie afschiegeling heeft gemaakt. De ene leerkracht is pessimistischer dan de ander. Er zijn genoeg leerkrachten die de werkdruk wel mee vinden vallen of die vinden dat we best veel vakantie hebben. Vooral het verschil tussen mannen en vrouwen is zichtbaar aanwezig. Vrouwen zien het als hun passie en mannen als hun beroep. Leerkrachten gaan vaak door. Ze klagen wel, maar zetten uiteindelijk hun schouders eronder. Met veel humor vertellen de leerkrachten in het boek hoe ze dit doen. Hoe ze ontsnappen aan de vergaderdrift (moet er nou wel een streepje bij de 7 of niet?), hoe ze brutale kinderen de mond snoeren en buitenstaanders, die denken dat leraren slechts ontspannen achterover leunen tot het alweer vakantie is, de les lezen. Als er iets is dat deze 165 leerkrachten gemeen hebben is het dit: meer tijd willen steken in hun lessen en leerlingen. Elke leerkracht doet dit op een andere manier en zo geven ze samen het antwoord op de vraag van menig leerkracht: ‘Hoe houd ik het hoofd boven water?’

Lees hier het eerste hoofdstuk van ‘Meester Mark draait door’.

Meester Mark vraagt door
Schrijver: Mark van der Werf