Je bekijkt nu Review: Essentiële luistervaardigheden voor docenten

Review: Essentiële luistervaardigheden voor docenten

Hoe kun je aandachtig luisteren terwijl je eigenlijk al te laat bent voor een vergadering. Hoe reageer je op een meisje dat zo boos is dat ze iemand dreigt te slaan? Hoe luister je niet alleen naar leerlingen, maar ook naar ouders en collega’s?

Wat je rol op school ook is, luisteren zal altijd een van je kerntaken zijn. Dit boek geeft antwoord op lastige vragen over hoe te luisteren, wat te zeggen, omgaan met vertrouwelijkheid en meer. Denk aan vragen als ‘Wat moet ik doen als ik niet weet wat te zeggen?’ of ‘Wat als ik eigenlijk geen tijd heb?’ en ‘Hoe ga ik om met vertrouwelijkheid?’ Ook komen moeilijke onderwerpen als pesten, relatieproblemen, depressie en zelfmutilatie aan bod.

Ook leuk! Zo verloopt de taalontwikkeling bij kinderen.

Dit boekje is ontzettend inspirerend voor leerkrachten. In eerste instantie had ik een dik boek met veel theorie en kleine lettertjes verwacht, dat is het totaal niet. Het is een dun boekje met alleen maar praktische voorbeelden en tips. Goed luisteren is een vak apart en nu ik dit boek heb gelezen ben ik mij hier veel bewuster van. Het boek hoef je niet van a tot z te lezen, het is juist echt een bladerboek. Terwijl je bladert kom je steeds vragen tegen en bij een interessante vraag lees je het stukje.

Ik kwam bijvoorbeeld de vraag ‘Moet ik over mijn eigen ervaringen praten?’ tegen. Dit vind ik namelijk soms best lastig, want bij herkenning ben je snel geneigd ook jouw eigen verhaal vertellen. De schrijver geeft een advies en het belangrijkste stukje wordt met een ander lettertype weergegeven. In dit geval is het: Het kan heel verleidelijk zijn om je eigen ervaringen te delen, maar luister naar je geweten. Als het echt voor de ander is en als het is wat de ander nu het meest van je nodig heeft, dan kun je het overwegen. Maar als het eigenlijk alleen maar is om je zelf beter te voelen, doe het dan niet.

Sommige adviezen zijn heel logisch en weet je eigenlijk al wel, toch is het goed om het nog eens te lezen. Het belangrijkste advies wat ik heb meegekregen is wel dat je van te voren moet bedenken of je moet luisteren of advies geven. Er zit hier een duidelijk onderscheid in. Wij willen vaak al snel tips geven, maar soms wordt dit helemaal niet van ons gevraagd.

Over de schrijver
Nick Luxmoore is schooladviseur, trainer, docent, jongerenwerker en psychodramatherapeut. Hij heeft meer dan 35 jaar ervaring in het werken met jonge mensen en hun begeleiders en heeft hierover al diverse boeken geschreven.

Essentiële luistervaardigheden voor docenten
Schrijver: Nick Luxmoore
Uitgever: Lannoo Campus