Review: De social teacher

Ook als leerkrachten kunnen we er bijna niet meer om heen: sociale media. Lars Matthys en Tim van Lier vinden dat je maar twee keuzes hebt. Of je probeert je er tegen te verzetten of je kunt het omarmen en er proberen je voordeel mee te doen. Hoe je dat dan doet omschrijven ze in het boek: ‘De social teacher. Recepten voor sociale media in je klas.’

In deze blog maak ik gebruik van affiliate links. Zie voor meer informatie mijn disclaimer

In het boek worden vier functies van sociale media onderscheiden binnen het onderwijs.

1. Een stap in de wereld
Door de komst van sociale media is het nog nooit zo makkelijk geweest om in contact te komen met de rest van de wereld. Niet alleen is er informatie te vinden, ook leg je makkelijk contact met mensen over de hele wereld.

2. Do it yourself
Via de vele video’s worden sociale media gebruikers gestimuleerd om zelf aan de slag te gaan in plaats van hulp in te schakelen. Tegenwoordig gaat dat nog een stapje verder door zelf video’s te maken, zelf een groep op Facebook te starten. Niet meer alleen consumeren maar actief produceren.

3. Het geheel is meer dan de delen
Samenwerken is ontzettend gemakkelijk geworden. Waar je vroeger naar je vriendje moest rijden om samen aan een presentatie te werken is er tegenwoordig een heel scala aan digitale hulpmiddelen om op afstand met elkaar samen te werken.

4. Een gemotiveerde leerling is er twee waard
Als je een connectie maakt met de leerwereld van de leerlingen zal hun motivatie stijgen. Buiten school worden sociale media volop gebruikt. Door deze ook in de school in te zetten wordt het lesgeven aantrekkelijker en de motivatie bij leerlingen hoger.

'De social teacher' deelt allerlei mogelijkheden en ideeën om social media in de lessen te integreren. Het boek is vooral geschikt voor de bovenbouw.

Vervolgens worden er in het boek 27 voorbeelden gegeven van hoe je sociale media kan gebruiken in je klas. Een aantal daarvan worden hier toegelicht. Ik spits me dan vooral op de inhoud van het voorbeeld en wat minder op tools die daarbij nodig zijn.

Je eigen stripverhaal
Spelend leren blijft populair van onder- tot  bovenbouw. Een stripverhaal is een creatieve manier om dit te doen. Dit kan bijvoorbeeld door de leerlingen tijdens een uitstapje foto’s te laten maken en ze die na afloop te laten verwerken met tekstballonnen e.d. Zo heb je een super leuke manier om de leerlingen een verslag te laten maken.

De buitenwereld in je klas
Zoals al eerder genoemd is het nu makkelijker dan ooit om contact te leggen met mensen waar dan ook ter wereld. Hoe leuk is het om je Engels te oefenen met iemand uit Engeland. Daarnaast kun je ook mensen van buiten de school betrekken bij je lessen. Een interview via Skype bijvoorbeeld. Zo hoeft er door de persoon zelf geen tijd vrij gemaakt te worden om fysiek langs te komen, maar zo kunnen leerlingen wel hun vragen stellen.

Journalist van hun eigen leerproces
Je kunt leerlingen zelf hun leerproces laten volgen. Niet alleen het resultaat is belangrijk, maar juist ook het proces er naar toe. Een manier om dit te doen is leerlingen een blog bij te laten houden. Zo kunnen leerlingen elkaar makkelijk feedback geven op de manier van werken.

Mijn mening
Dit boek is er één die lekker wegleest. Het is een boek die op de praktijk gericht is. In drie korte hoofdstukken wordt er een inleiding gegeven op het boek. Dan komt er een deel met tools waarbij er 27 manieren worden toegelicht over het gebruik van sociale media in je lessen. In dit artikel heb ik er drie beschreven waarvan ik dacht dat je deze in de bovenbouw van het basisonderwijs kunt toepassen. Dat brengt me gelijk op het punt dat ik dat lastig kiezen vond, aangezien de meeste tools/manieren, in mijn ogen, meer geschikt zijn voor de middelbare school. Ik kan me dan ook voorstellen dat leerkrachten van het middelbaar onderwijs dit boek in hun lokaal hebben staan en bij het lessen voorbereiden hier enorm veel aan hebben.

Het boek geeft veel leuke ideeën die een leerkracht zeker zullen inspireren om leerlingen actief en betrokken te maken bij hun lessen. Elke werkvorm die besproken wordt heeft een heldere opbouw, waarbij er eerst in het kort wordt aangegeven wat de werkvorm inhoud en welke tools erbij nodig zijn. Vervolgens wordt de opzet beschreven, de tools en werkmethode uitgelegd en wat jij als leerkracht nodig hebt en wat de leerlingen nodig hebben.
Een fijn en praktisch boek, dat vooral geschikt is voor het middelbare onderwijs, maar met enige aanpassingen ook in de bovenbouw van de basisschool toepasbaar is.

De social teacher
Uitgever: Acco
Schrijver: Lars Matthys met medewerking van Tim van Lier
Prijs: €23,50

Bestel het boek bij Bol.com. 

Lees een proefhoofdstuk.

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *