Je bekijkt nu Review: Meester Mark graaft door

Review: Meester Mark graaft door

Meester Mark heeft met zijn boek ‘Meester Mark draait door’ voor een hoop roering in onderwijsland gezorgd. Er is bij leerkrachten veel herkenning en velen storten hun hart bij Mark uit. De auteur gaat langs bij tientallen leerkrachten van basis- en middelbare scholen om nu hun verhaal te vertellen. Deze verhalen beschreef Mark in ‘Meester Mark vraagt door‘. Eind juni is zijn derde boek uitgekomen, namelijk ‘Meester Mark graaft door‘.

Meester Mark graaft door
Twee aan twee schuiven zijn leerlingen in hun houten bankjes. Terwijl ze kliederen met kroontjespennen, steekt meester Janus nog ‘ns zo’n lekkere Schimmelpenninck-sigaar op. Het lijkt ontzettend lang geleden, maar veel leraren herinneren zich nog precies hoe het er vroeger aan toe ging op school. In Meester Mark graaft door vertellen tientallen onderwijzers in hart en nieren hoe hun beroep in ruim een halve eeuw is veranderd. Nonnen geven breiles met stug katoenen garen. Wie niet braaf mee doet, verdwijnt tijdelijk in het kolenhok. Door lokalen fladderen zebravinkjes, in koffiekamers dribbelen cavia’s. Het schoolhoofd dat een tv-toestel aanschaft, krijgt een meute vaders op zijn dak: Gaat dat niet te ver?

Het wordt nog veel gekker. De leerlingen van meester Ter Voorde noemen hem opeens ‘Henkie’. En wie wandelen daar de school binnen: Leesmoeders? Pas op hoor, straks nemen ze de tent over! Krijtjes worden vervangen door digipennen, werkboekjes wijken voor iPads. En van elke ‘scheet’ die leerlingen laten, wordt een verslag gemaakt. Maar terwijl de meesters afhaken, blijven de juffen hun werk trouw. Want of het nou 1950 is, of 2016: Leerkracht zijn, blijft natuurlijk het mooiste beroep van de wereld.

Mark is een fantastische schrijver en kan op humoristische wijze dingen uitleggen en vertellen. Zijn eerste twee boeken vond ik geweldig, omdat ze voor een hoop herkenning zorgden. Het derde boek leverde bij mij vooral veel “Meen je niet!” en “Gebeurde dit toen echt?” op… De verhalen geven een geweldig kijkje in de schoolgeschiedenis en zullen vooral voor de ‘oudere generatie’ een hoop herkenning geven.

De grootste les die ik uit deze verhalen heb geleerd? Wij denken vaak dat leerkrachten het zwaar hadden, maar vroeger hadden ze het ook echt niet gemakkelijk! 40 tot 50 kinderen in de klas was heel gewoon, kopiëren moest met de hand, op zaterdag werd er doorgewerkt, als leerkracht had je bijna geen inbreng en ging je trouwen dan kon je stoppen met werken!

Meester Mark graaft door staat vol verhalen over vroeger, maar heeft ook een actuele boodschap: Elke generatie leraren kampt met zijn eigen problemen, anno 2016 bijvoorbeeld een hoge werkdruk en bureaucratie. Het verleden leert: Juffen en meesters die doorzetten en voor zichzelf opkomen, hebben verrassend vaak succes.

Meester Mark graaft door
Schrijver: Mark van der Werf
Uitgever: Scriptum