Je bekijkt nu Lastige kleuters?!

Lastige kleuters?!

Lastige kleuters?! Er schieten misschien nu wel een paar namen door je hoofd. Zijn ze echt lastig of zorgt bepaald gedrag van kleuters  voor lastige situaties die niet passen in hoe wij het voor ogen hebben in de klas? In het boek “De Lastige Kleuter” van Betsy van de Grift geeft zij inzicht in dit gedrag aan de hand van het breinleren van kleuters en hoe de leerkracht hier rekening mee kan houden in het onderwijsaanbod.

Waar komt het vandaan?
Je zult het je vast wel eens afgevraagd hebben of zo niet hardop gezegd hebben: “Waarom doe je dit nou?”. Soms lijkt bepaald gedrag voor ons onbegrijpelijk. Betsy legt uit dat naarmate kinderen ouder worden en hun bezigheden complexer, hun gedrag ook complexer wordt. Gevolg: een overweldigende ervaring, waarbij de kleuter niet altijd weet wat het juiste gedrag is.

Gedragsproblemen bij kleuters zijn vaak neurobiologisch te verklaren en horen dus bij de ontwikkelingsfase waar ze in zitten en gaan eigenlijk altijd vanzelf weer over. Is dit niet het geval dan pas spreek je van een gedragsstoornis.

Observatie
In het boek worden er drie soorten gedrag toegelicht.

  1. Gedrag dat het kind, anderen en de leeromgeving verstoort. Hierbij kun je denken aan vijandig, aandacht vragend, hyperactief, agressief etc.
  2. Gedrag dat voor het kind en de andere kinderen goed is en de leeromgeving bevordert. Zoals: sociaal gedrag, rust, volhoudendheid etc.
  3. Gedrag dat het kind en zijn eigen leren negatief beïnvloed. Denk aan: stil zijn, angst, teruggetrokkenheid etc.

Er zijn verschillende manieren om erachter te komen of het gaat om een gedragsprobleem, dat vanzelf weer over gaat, of dat er toch meer is. Je kunt denken aan functionele monitoring waarbij je als leerkracht probeert te ontdekken wat de functie is van bepaald gedrag door je te verplaatsen in het kind.

Ook heb je dynamische monitoring waarbij je op diverse vlakken het kind observeert en dat als geheel interpreteert. Dus informatie van thuis, werk van het kind enz. Als laatste wordt spelobservatie genoemd waarbij het spelgedrag van het kind wordt geobserveerd, omdat men er van uitgaat dat spelen het natuurlijke gedrag van jonge kinderen laat zien.

Lastige kleuters?!

Omgaan met het probleemgedrag
In het boek worden twee strategieën aangereikt.

  1. Gedragsstrategie. Hierbij maak je het kind duidelijk wat de regels en normen zijn in bepaalde situaties. Belangrijk daarbij is het geven van duidelijke aanwijzingen voor het gewenste gedrag en de beloning als dat gedrag wordt vertoond. Deze strategie is effectief als het gewenste gedrag centraal staat en heel precies duidelijk is gemaakt waaruit dat bestaat.
  2. Leerstrategie. Deze strategie is meer geschikt voor de oudere kleuter. Je geeft het kind een verduidelijking over de probleemsituatie. Je vertelt de situatie waarin het storend gedrag optreedt en de precieze omschrijving van het gedrag. Als het kind dit begrijpt en accepteert kan de leerkracht het kind begeleiden.

Probleemgedrag bij kleuters? Ze dagen ons uit om onze opvoedkundige en onderwijskundige skills optimaal in te zetten. Ga er voor!!

De lastige kleuter
Schrijver: Betsy van de Grift
Uitgever: SWP Amsterdam
Prijs: € 21,50

Klik hier om het boek te bestellen.

Lastige kleuter

BewarenBewaren

Hanneke Boxman

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Geef een reactie