Review: spelen met prentenboeken

Als kleuterleerkracht lees je behoorlijk veel prentenboeken in een jaar. Naast het gewone voorlezen dat heel belangrijk is, zijn prentenboeken vaak ook de spil van een thema. Je bedenkt creatieve activiteiten en lessen die daarbij aansluiten. Het boek “Spelen met prentenboeken” van juf Anke en juf Els wil je daarmee een handje helpen.

De inhoud
Op één van de eerste bladzijdes kom je een overzichtelijke inhoudsopgave tegen, waarbij je gelijk kunt zien welk prentenboeken uitgewerkt zijn in dit boek. Het zijn er maar liefst 22, met daarbij gemiddeld zo’n 8 á 10 activiteitensuggesties.

Bij elk nieuw prentenboek wordt de gehele voorkant van het boek afgebeeld en wordt er naast de schrijver(s) en de titel ook nog aangegeven welke thema’s er in het boek aan bod komen. In ieder geval komen de seizoenen en een aantal feestdagen aan bod.
Vervolgens wordt er een korte samenvatting gegeven van het verhaal. Daarna wordt er een idee gegeven hoe je het boek zou kunnen introduceren.

Introductie suggestie: ‘Raad eens hoeveel ik van je hou’:
Geef het boek een plek die zo hoog mogelijk is dat je er niet bij kunt. Hang het bijvoorbeeld met een draad aan het plafond of zet het boven op een kast. Kijk gefrustreerd naar het boek. Je wilt het graag voorlezen, maar kunt het niet pakken. Laat de kinderen oplossingen bedenken en voer de oplossing die jullie de beste vinden uit. Kun je nu bij het boek?
Lees daarna het boek voor.

Vervolgens worden er bepaalde gebeurtenissen uit het boek uitgelicht waaraan een activiteit is gekoppeld. Handig is dat dit op chronologische volgorde gebeurd. Tot slot wordt er een activiteit omschreven die als afsluiting gebruikt kan worden.

Naast reken- en taalactiviteiten zijn er ook ideeën voor sociaal-emotionele activiteiten, spel en beweging, circuits, muziek en beeldende vorming in dit boek te vinden.

De illustraties
Van elk prentenboek dat wordt behandeld staat de voorkant in het boek afgebeeld. Tussen de activiteiten die worden omschreven vind je bepaalde illustraties uit de prentenboeken afgebeeld. Zo krijg je een goede indruk van het prentenboek en weet je dus al grotendeels wat je kunt verwachten.

Mijn mening
Wauw! Van dit boek gaat mijn kleuterjufhart echt sneller kloppen. Allereerst is het een praktisch boek, waarvan ik zeker weet dat ik het vaak zal gebruiken. Door de variëteit aan activiteiten per prentenboek is dit een welkome inspiratiebron tijdens het uitwerken van mijn thema’s voor de kleuters.

Waarom? Er worden ontzettend originele manieren omschreven om het prentenboek te introduceren, waarbij je de klas meteen actief betrekt en nieuwsgierig maakt naar het boek.
Wat ik zo sterk vind aan de activiteiten die bedacht zijn, is dat de kinderen zelf actief mogen en moeten zijn. Daarnaast is de activiteit zo gekoppeld aan een gebeurtenis uit het boek, dat deze echt centraal staat en de kinderen op deze manier het boek ook zelf beleven.

Naast de wat meer bekende titels, staan er ook prentenboeken in die ik zelf misschien niet zo snel zo uitkiezen. Doordat er al veel activiteiten staan omschreven die je aan de hand van het prentenboek zou kunnen doen, ben ik wel geneigd om juist eens zo’n boek te kiezen. Leuk dus dat je als leerkracht ook je eigen horizon kunt verbreden.

Kortom: een ontzettend praktisch boek, waarmee je gelijk aan de slag kunt in je klas.

Spelen met prentenboeken
Auteurs:  Anke Boxmeer en Els van Dijck
Uitgever: Lemniscaat
Prijs: €19,95

Nu als introductieprijs voor €15,- te koop.

klik hier om het boek te bestellen.

 

 

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *