Review: De klas van (n)u

Met de diversiteit aan leerlingen die elke dag weer aan je worden toevertrouwt, is het soms een uitdaging om elke leerling tot zijn recht te laten komen. Het boek ‘De klas van (n)u’ geeft je handvatten om je taak als leerkracht te volbrengen, namelijk: zorgen dat alle kinderen zicht ontwikkelen en lekker in hun vel zitten.

De inhoud
Het boek bestaat uit vier delen die uit zichzelf al een opbouw hebben. Je wordt meegenomen van de school van nu, naar gepaste didactiek voor iedereen, zelfstandig leren werken en leren leren, waarbij je eindigt bij samen op weg naar de klas van nu.

In deel 1 word je stilgezet bij het belang van respect voor elkaar. Dat er verschillen zijn binnen je klas is een gegeven en dat mag ook. Het heeft ook geen zin om die verschillen tussen leerlingen weg te moffelen. Het is juist goed dat je een klassengesprek aangaat over de diversiteit of dat je dit benoemt tijdens je lessen. Waarom mag de ene leerling wel op de computer werken of heeft een andere leerling een tafelkaart nodig? Door middel van de vele praktische voorbeelden krijg je een goed idee hoe je dat zelf kunt aanpakken.

Daarnaast word je als leerkracht even stilgezet bij je doel. Ten diepste is je doel om kinderen zich te laten ontwikkelen. Daarom mag je als leerkracht kritisch kijken naar je handleiding en de methoden. Maak keuzes in wat nuttig is en waar je als leerling en leerkracht wat aan hebt. Benadrukt wordt dat differentiëren de motivatie en het welbevinden van de klas verhoogt.

Deel 2 gaat nog verder in op de praktijk. Er wordt besproken waarom het zo belangrijk is dat leerdoelen duidelijk zijn voor leerlingen. Ook wordt er in gegaan op een stukje eigenaarschap van de leerlingen. Suggesties worden gegeven om leerlingen ook zelf doelen te laten stellen, want aan die norm willen ze dan voldoen. Als leerkracht heb je lang niet altijd helder zicht op wat elk kind afzonderlijk nodig heeft. Belangrijk is dat de leerling zelf weet wat hij nog meer moet oefenen.
Ook wordt er uitgebreid ingegaan op het gebruik van hulpmiddelen, zoals een tafelkaart of de spellingcontrole op de computer. Er wordt kritisch gekeken naar waarom die opeens bij toetsen niet meer toegestaan worden.

In deel 3 wordt duidelijk dat de feedback van de leerkracht heel bepalend is. Maar ook hier wordt weer een stukje eigenaarschap van de leerling verwacht.
Ten slotte eindigt het boek met de positieve insteek dat je er niet alleen voor staat. Collega’s laten meekijken in je klas en samen lessen voorbereiden kan heel leerzaam zijn.

Na elk deel vind je een aantal reflectievragen en opdrachten, zodat je hetgeen dat je gelezen hebt meteen kan toetsen bij jezelf. Je krijgt inzicht in je eigen mening, maar ook hoe het er bij jou in de klas voorstaat.

Mening
Allereerst is ‘De klas van (n)u’ een boek dat makkelijk wegleest. Het heeft een toegankelijke schrijfstijl en door de vele praktijkvoorbeelden vlieg je er zo doorheen. Ik raad wel aan, als je het boek niet in één keer uitleest, het per deel te lezen. Er wordt regelmatig gewisseld van onderwerp, wat goed te volgen is als je blijft lezen, maar wat lastiger is om later weer op te pakken.
Door de praktijkvoorbeelden heb je als lezer gelijk een idee hoe je de dingen kunt vormgeven. Het maakte dat ik kritisch ging kijken naar mijn eigen lesgeven. Dan komt het er op neer of je dingen durft los te laten en ze wil gaan uitproberen, simpelweg omdat je denkt dat het beter kan. De reflecties aan het einde van elk deel helpen je daarbij.

Een op de praktijk gericht boek, geschikt voor midden- bovenbouw en middelbaar onderwijs leerkrachten.

Klik hier voor meer informatie of om het boek te bestellen. 

De klas van (n)u
Auteur: Els Smekens
Uitgever: Acco
Prijs: €22,50

 

 

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *