Je bekijkt nu Teach Like a Champion – Het jonge kind 2.0

Teach Like a Champion – Het jonge kind 2.0

Misschien heb je er al wel eens van gehoord: de technieken van Teach Like a Champion. In 2012 is dit boek vertaald vanuit Amerika en sinds 2014 bestaat er een versie voor het jonge kind. Dit jaar is er een nieuwe versie uitgebracht. ‘Teach Like a Champion – Het jonge kind 2.0’. Wil jij ook met 15 praktische technieken het beste uit je kinderen halen? Lees dan vooral dit blog.

Teach Like a Champion – Het jonge kind 2.0
Het boek Teach Like a Champion is ontstaan doordat Doug Lemov veel leerkrachten heeft bezocht. Hij wilde onderzoeken welke vaardigheden een leraar tot een kampioen maken en die dus essentieel zijn voor het lesgeven. Omdat het bij kinderen in de leeftijd van 3 – 6 jaar net even anders gaat is er een versie Teach Like a Champion – Het jonge kind 2.0 ontwikkeld.

In 8 hoofdstukken worden 15 technieken beschreven. Ten opzichte van het het eerste boek zijn er 5 nieuwe technieken bijgekomen en andere technieken zijn verfijnt of onder een andere categorie ondergebracht. Elk techniek heeft een vaste opbouw waarbij er een uitleg is van het domein, gevolgd door de uitgewerkte technieken. Deze hebben een korte introductie, vaak aan de hand van een praktijkvoorbeeld, vervolgens wordt de kern toegelicht en worden er tot slot nog enkele aandachtspunten gegeven.

Het boek begint met het hoofdstuk ‘de lat hoog leggen’. In dit hoofdstuk worden de volgende technieken besproken:

Weet niet, geldt niet
Regelmatig krijg ik in de klas het antwoord: “Dat weet ik niet juf”. Soms omdat ze het gewoon echt niet weten, maar soms ook omdat ze geen zin hebben om te antwoorden. Dan is het dus een makkelijke uitweg en levert het geen succeservaring op. Het doel van deze techniek is dat de vraag die aan de leerling gesteld wordt, altijd wordt afgesloten met het goede antwoord gegeven door dezelfde leerling. Dit kan bijvoorbeeld zijn door de leerling het goede antwoord van een andere leerling te laten herhalen.

Rekken
De kern van deze techniek is dat als vragen goed beantwoord worden er nieuwe en moeilijkere vragen gesteld kunnen worden. Je kunt dan denken aan hoe- of waaromvragen. Een beter woord vragen of naar bewijs vragen. Dit alles afhankelijk van je lesdoel en de kansen die zich voordoen.

De formulering telt
Bij deze techniek gaat het niet alleen om wat de kinderen antwoorden, maar juist ook om hoe ze het formuleren. Je legt de lat hoog door kinderen in hele zinnen te laten antwoorden en te zorgen dat ze verstaanbaar zijn. Zo leren kinderen goed taalgebruik en en leren ze van goede voorbeelden van andere kinderen.

Andere domeinen die aan bod komen zijn onder andere: een sterke groepscultuur, hoge verwachtingen en werken aan karakter en vertrouwen.

Mijn mening
Ik vind het belangrijk en leuk om mezelf als leerkracht te blijven ontwikkelen. Helaas is daar niet altijd de tijd voor. Met het boek Teach Like a Champion – Het jonge kind 2.0 kan ik gelijk morgen aan de slag, zonder dat ik het boek helemaal heb gelezen. Elke techniek wordt zo helder en praktisch beschreven dat je het morgen gelijk kunt toepassen in je dagelijkse gang van zaken.

Wat ik erg fijn vind is dat er regelmatig een uitgewerkt voorbeeld bij de techniek te vinden is. Bij de techniek Bliksemspel had ik wat twijfels tijdens het lezen. Door een praktijkvoorbeeld over een kringgesprek te lezen kon ik een beter beeld vormen en ben ik erg benieuwd hoe dit met mijn klas zal gaan. Want het boek zorgt er ook voor dat je enthousiast wordt en het gelijk wil toepassen.

Door het lezen van dit boek ben ik ook kritisch gaan kijken naar mijn manier van vragen stellen, waar mijn lat ligt en hoe waardevol mijn complimenten eigenlijk zijn. Kortom een echte aanrader voor de kleuterleerkracht die nog meer uit de kinderen wilt halen.

Klik hier voor meer informatie of om het boek te bestellen.

Teach Like a Champion – Het jonge kind 2.0
Auteur: C. van Doornen, G. Schreiner en L. Stout – Kreuk
Uitgever: CED-groep
Prijs: €24,50

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

Hanneke Boxman

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Dit bericht heeft één reactie

  1. Selma Meijer

    Is het ook geschikt voor groep 3? Is het dan een goede aanvulling als je de andere versie al hebt?

Geef een reactie