Review: Hoera! Ik krijg kleuters

Komend schooljaar krijg ik groep 1/2. Dit is niet helemaal nieuw voor me, maar ik wilde wel graag meer informatie. Hoe kan ik elk kind het aanbod en begeleiding geven die het nodig heeft? En hoe houd ik de ontwikkeling nog beter bij van elk kind? Mijn oog viel op het boek ‘Hoera! Ik krijg kleuters‘ en ik wist dat dit boek mij antwoord zou geven op veel van mijn vragen.

In deze blog maak ik gebruik van affiliate links. Zie voor meer informatie mijn disclaimer

Vivian
In de inleiding maak je kennis met Vivian. Een fictief figuur, die te horen krijgt dat ze groep 1/2 krijgt. Ze heeft weinig tot geen ervaring met kleuters en de schok was dus groot. Van het bestuur krijgt ze de gelegenheid om zich de laatste weken voor de zomervakantie goed voor te bereiden. Vivian maakt een plan en schrijft alles op wat ze wil weten.

In de volgende hoofdstukken kijk je als het ware door de ogen van Vivian. Ze interviewt ervaren kleuterleerkrachten om zo antwoord te krijgen op haar vragen. Je zult merken dat haar vragen ook jouw vragen zijn!

Hoe kleuters leren
In het eerste hoofdstuk gaat Vivian in gesprek met een leerkracht, die pedagogiek studeert en die dus veel weet van jonge kinderen en ontwikkelingspsychologie. In het interview worden verschillende vragen besproken, bijvoorbeeld wat de rol van spelen is en hoe jonge kinderen het beste tot leren komen. Ze leert dat het begeleiden van kleuters heel wat kennis en vaardigheden vraagt.

Het indelen van een kleuterdag
In het tweede hoofdstuk gaat Vivian naar haar toekomstige collega. Zij legt haar uit hoe een dag bij de kleuters eruit ziet. Ze leert bijvoorbeeld dat het belangrijk is om inspanning en ontspanning af te wisselen. Daarnaast moet je als kleuterleerkracht overzicht en structuur bieden. Eén van de vragen van Vivian is: “Gaat er niet veel tijd verloren aan opruimen en bijvoorbeeld jassen aantrekken en schoenen vastmaken?” Haar collega zegt dan terecht dat je tijd moet reserveren om aan zelfredzaamheid te werken. Het aanleren van deze vaardigheden kost tijd, maar het is onderdeel van je onderwijs en dus geen verloren tijd. Dit heb ik als beginnende kleuterleerkracht ook echt zo ervaren!

Sfeer en inrichting
In een volgend hoofdstuk gaat Vivian in gesprek met Karen, een oud-collega. Ze wil graag de sfeer en inrichting van haar nieuwe lokaal verbeteren, maar weet niet hoe en waar ze moet beginnen. Karen noemt het lokaal een leeromgeving van de kleuters en legt uit hoe je de hoeken het beste kunt inrichten. Een rijk ingerichte ruimte geeft de kinderen veel speelmogelijkheden.

Antwoord op héél veel vragen
Elk hoofdstuk gaat Vivian met andere mensen in gesprek en zo leer je ontzettend veel van leerkrachten uit de praktijk. Thema’s, die aan bod komen zijn: de speelwerkles, observeren en begeleiden, communiceren, lesgeven rondom thema’s, buitenspel, speellokaal, regels, oudercontacten en de overgang naar groep 3.

Het boek is heel vlot en echt vanuit de praktijk geschreven. Je kunt het boek ook heel goed doorbladeren om naar een hoofdstuk te gaan waar je graag meer over wil weten. Aan het eind van elk hoofdstuk krijg je ook tips voor bepaalde boeken om zo je kennis te verbreden. Echt een aanrader voor elke (beginnende) kleuterleerkracht. Ik heb er in ieder geval super veel van geleerd.

Hoera ik krijg kleuters
Schrijver: Aleid Beets-Kessens & Aleid Beets-Kessens
Uitgever: ThiemeMeulenhoff bv
Prijs: €25,90

Klik hier om het boek bij Bol.com te bestellen.

Review: Hoera! Ik krijg kleuters

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *