Je bekijkt nu Maak ze sterk: werken aan de weerbaarheid van je kind

Maak ze sterk: werken aan de weerbaarheid van je kind

Kinderen en jongeren groeien op in een maatschappij waarin veel op ze afkomt. Ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Dat kan je beangstigen, maar je hoeft als opvoeder niet machteloos toe te kijken. Als ouder, maar ook als leerkracht of jongerenwerker kun je kinderen en jongeren weerbaar en sterk maken. Je kunt ze leren om stevig in hun schoenen te staan, zodat ze weten wie ze zijn en waar ze voor staan. Zo kunnen ze keuzes maken die goed zijn voor hunzelf en voor anderen. Het boek ‘Maak ze sterk‘ geeft je handvatten hoe je dit zou moeten doen. In dit artikel beschrijf ik de hoofdstukken die nuttig kunnen zijn voor de leerkracht.

Jij als opvoeder
Opvoeden is een kunst. Je leert het niet door veel theorie te bestuderen, al kun je daar veel aan hebben. Opvoeden is vooral doen en leven in de dagelijkse praktijk. Tijdens het opvoeden vul je de gereedschapskist van je kind met vaardigheden, kennis en ervaringen. Daarbij put je voornamelijk uit je eigen gereedschapskist, uit wat je zelf hebt meegekregen en ervaren. Ik herken dit ook als leerkracht. Mijn opvoeding heeft mij gemaakt tot wie ik nu ben. Niet alleen mijn ouders, maar ook mijn oude basisschoolleerkrachten hebben hierin een rol gespeeld. In dit hoofdstuk wordt uitgelegd wat opvoeden is, welke opvoedstijlen er zijn en welke rol communicatie heeft.

Gewetenvorming
De gewetenvorming begint al jong. Een peuter houdt van zichzelf nog weinig rekening met anderen en is afhankelijk van zijn ouders die aangeven wat wel en niet goed is. In de kleutertijd begrijpen ze de regels beter en bepaalde normen maakt een kind zich nu eigen. Kinderen van de basisschoolleeftijd gaan door een fase waarin regels en afspraken leidend zijn. De wereld is nog simpel ingedeeld in goeieriken en slechteriken. Denk maar aan het spel politie en boefje. In dit hoofdstuk worden situaties beschreven die je samen met een kind kan bespreken. Het gaat hierbij om dilemma’s en het maken van keuzes.

Ontdekken wie je bent
Kinderen zijn aan het ontdekken wie ze zijn. Dat proces gaat met vallen op opstaan en groeit door de verschillende leeftijdsfasen heen. Weten wie je bent en aanvaarden wie je bent, is één van de belangrijkste basisonderdelen van weerbaarheid. Het maakt dat je voor jezelf durft op te komen, omdat je weet dat je dat waard bent. In dit hoofdstuk wordt uitgelegd waarom het belangrijk is om te investeren in een gezond zelfbeeld van het kind. Hierbij worden goede en praktische tips gegeven.

Werken aan de weerbaarheid

Omgaan met emoties
Wanneer een kind zijn emoties uit is het belangrijk om deze te accepteren. Dit lijkt heel vanzelfsprekend, maar in de praktijk gebeurt het zeer regelmatig dat de emoties van kinderen worden weggewuifd of worden gecorrigeerd. Om gevoelens te begrijpen kun je de volgende vragen aan jezelf stellen: “Wat voelt mijn kind?” en “Waarom voelt hij dat?”. Aandacht voor je kind, oogcontact en actief luisteren helpen je hier achter te komen. In dit hoofdstuk krijg je tips hoe je kinderen kunt helpen bij het uiten en plaatsen van emoties.

Omgaan met anderen
Kinderen die opgroeien moeten nog heel veel vaardigheden leren. We blijven het geduldig uitleggen en oefenen totdat een kind het helemaal begrijpt. Ze hebben volwassenen nodig die hen helpen belangrijke sociale vaardigheden onder de knie te krijgen, door hen regels aan te leren, tips te geven en veel te oefenen. In dit hoofdstuk krijg je tips en informatie hoe je dit kunt doen.

Andere nuttige hoofdstukken die besproken worden zijn: werken aan fysieke weerbaarheid, pesten, rouw en verdriet, online wereld, risico gedrag en seksualiteit. Toen ik voor het eerst door het boek bladerde was mijn eerste indruk ‘pittig’. Maar naar mate je langer bladert zie je duidelijke tussenkopjes, heldere schema’s en praktische tips! Persoonlijk vind ik het vooral een boek voor de ouder, maar een heel aantal hoofdstukken zijn ook voor de leerkracht best interessant. Al denk ik dat een hoop informatie al voor de leerkracht bekend is. Mocht je het boek willen bestellen realiseer je dan wel dat het door christelijke schrijvers is geschreven. Dit is duidelijk te merken en er wordt ook regelmatig uit de Bijbel geciteerd. Als christelijke ouder kan dit een waardevolle aanvulling zijn.

Het boek
Titel: Maak je sterk
Schrijver: Wietske Noordzij & Erik Smit