Je bekijkt nu Review: rekenen in de Rekentuin

Review: rekenen in de Rekentuin

Steeds meer scholen zetten de computer ook in voor rekenen. Er zijn allerlei websites waar kinderen sommen kunnen oefenen. Het nadeel hiervan is dat je er geen controle over hebt en het niet altijd aansluit bij de beginsituatie van de leerlingen. Daarom is er nu Rekentuin, een website waarmee spelers van alle leeftijden en niveaus automatisch rekenopgaven en feedback op hun eigen niveau krijgen.

Dit bericht is mede mogelijk gemaakt door de Rekentuin. Lees mijn disclaimer voor meer informatie.

Hoe gaat het spel?
Zodra kinderen inloggen, komen ze in hun persoonlijke spelomgeving terecht. Rekentuin bevat ruim 20.000 verschillende rekenopgaven verspreid over 17 spellen. Deze spellen zijn gekoppeld aan de rekendomeinen. Ieder plantje in de tuin staat voor een spel en groeit naarmate de speler meer oefent en beter wordt. Kinderen moeten de plantjes goed onderhouden (door regelmatig te oefenen) anders kunnen de plantjes verdorren of zelfs helemaal verdwijnen. In de vakantie kun je als leerkracht de tuin op vakantiemodus zetten. Wanneer een bepaald niveau wordt behaald verschijnen er vanzelf weer nieuwe plantjes van nieuwe rekendomeinen. Tijdens de spellen kunnen de kinderen muntjes verdienen en hiermee kunnen ze hun prijzenkast steeds mooier maken.

Groeikaart
Voor kinderen is het erg fijn om te zien welk onderdeel ze goed scoren en waar ze zich nog in moeten ontwikkelen. Daarom heeft elke leerling zijn eigen groeikaart. Spelers kunnen in één oogopslag zien in welke spellen zij binnen hun eigen tuin het beste zijn. De groeikaart geeft ook aan van welk spel zij de meeste opgaven beheersen: het spel met de hoogste score.

groeikaart

Voor de leerkracht
Wat ik een groot pluspunt vind is dat je goed de resultaten van de kinderen kunt bijhouden. Je kunt de rekenontwikkeling bekijken in de back-end. Dit biedt een overzicht van de rekenontwikkeling van elke speler ten opzichte van leeftijdsgenoten. Het geeft tevens inzicht in veelgemaakte fouten, de sterke en zwakke punten van spelers en hoe zij zich door de tijd ontwikkelen. Hieruit kun je belangrijke informatie halen om te gebruiken tijdens de verlengde instructie bij rekenen.

leerkracht

Kort samengevat
x Rekentuin is adaptief, de opdrachten zijn op eigen niveau.
x Kinderen leren spelenderwijs, het is leuk!
x Rekentuin werkt op alle apparaten, dus ook op de tablet.
x De rekenontwikkeling is goed te volgen door leerkracht en kind. Deze informatie kun je prima gebruiken tijdens de rekenlessen.

Wat kost het?
Abonnement op maat: kies zelf het aantal licenties en abonnementsduur, bijvoorbeeld:
x Familie van twee kinderen = €31,50 voor een heel jaar.
x School van 100 kinderen = €265,- voor een heel jaar.

September = proefmaand
Twijfel je nog een beetje of wil je het eerst proberen? Vanaf 1 september kun je een gratis proefmaand aanvragen! Tijdens deze maand mag je gebruik maken van alle functionaliteiten van Rekentuin, maar ook van de website Taalzee. Je mag een onbeperkt aantal licenties aanmaken, dus je kunt het met de hele school uitproberen.