Oefenen met taal in de taalzee

Steeds meer scholen zetten de computer in om taalvaardigheden te automatiseren. Er zijn allerlei websites waar kinderen dit kunnen oefenen. Het nadeel hiervan is dat je er geen controle over hebt en het niet altijd aansluit bij de beginsituatie van de leerlingen. Daarom ben ik zo blij met Taalzee; een website waarbij spelers  automatisch taalopgaven en feedback op hun eigen niveau krijgen. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Taalzee. Zie mijn disclaimer voor meer informatie.

Taalzee
Taalzee is een compleet online taaloefenprogramma met meer dan 25.000 opgaven verdeeld over 15 taalspellen. Flitsen, dictee, zinsontleden, woordenschat, werkwoorden, rijmen, spelling of lezen, alles komt aan bod binnen Taalzee. Taalzee gebruikt een wetenschappelijk onderbouwd adaptief systeem dat is ontwikkeld aan de Universiteit van Amsterdam, om spelers altijd opgaven op het juiste niveau aan te bieden. Hierdoor wordt iedere speler op zijn of haar eigen niveau uitgedaagd en beloond. Taalzee is geschikt voor spelers van 4 t/m 18 jaar.

Je kunt als ouder of leerkracht zelf bepalen welke spellen de kinderen spelen. Zonder de spelinstelling bepaalt Taalzee welke spellen te spelen zijn per kind. Dit gebeurt volledig geautomatiseerd en op basis van de scores van het kind. Sommige spellen verschijnen pas zodra het kind bij andere spellen een minimumscore heeft gehaald.

Taalzee is volledig online; er hoeft niets geïnstalleerd te worden en de kinderen kunnen met hun inloggegevens altijd en overal inloggen.

De ontwikkeling volgen
Voor kinderen is het erg fijn om te zien welk onderdeel ze goed scoren en waar ze zich nog in moeten ontwikkelen. Daarom heeft elke leerling zijn eigen groeikaart. Spelers kunnen in één oogopslag zien wat hun score per spel is en welke spellen ze extra moeten oefenen. De groeikaart geeft ook per spel aan welke goede en foute antwoorden ze hebben gegeven.

Wat ik een groot pluspunt vind is dat je ook als ouder of leerkracht de resultaten van de kinderen kunt bijhouden. Je kunt de taalontwikkeling bekijken in de back-end. Dit biedt een overzicht van de taalontwikkeling van elke speler ten opzichte van leeftijdsgenoten. Het geeft tevens inzicht in veelgemaakte fouten, de sterke en zwakke punten van spelers en hoe zij zich door de tijd ontwikkelen. Hieruit kun je belangrijke informatie halen om de kinderen effectief te kunnen instrueren op het gebied van taal.

Waarom Taalzee?
Ik ben enthousiast over Taalzee, omdat het een wetenschappelijk onderbouwd systeem is. De mensen bij Taalzee weten waar ze over praten en hebben in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam een degelijk programma in elkaar gezet. Daarnaast is het een compleet taaloefenprogramma waardoor elke leerling op zijn eigen niveau kan werken. Hierdoor blijft het voor elk kind uitdagend en blijven ze gemotiveerd.

Je kunt Taalzee gebruiken als (deels) vervanging van de methode, maar je kunt het ook naast de reguliere lessen gebruiken. Door als leerkracht de ontwikkeling in de back-end goed te volgen weet je in een oogopslag waar nog hiaten in zitten en hoe ver ze in hun taalontwikkeling zijn. Je kunt er dan voor kiezen om kinderen niet mee te laten doen met de taallessen of om juist extra instructie te geven.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je het zelf eens proberen? Maak dan een gratis demo-account aan. Meer informatie over de adaptieve technologie van Oefenweb? Bekijk dan deze explanimation of de infographic.