Je bekijkt nu Luister!Oren: Creativiteit en concentratie oefenen

Luister!Oren: Creativiteit en concentratie oefenen

In mijn klas zitten een aantal kinderen die het lastig vinden om zich goed te concentreren. Ze zijn snel afgeleid en hebben veel prikkels nodig om tot leren te komen. Luisteren is zeker in de 21e eeuw een hele belangrijke vaardigheid geworden en daarom ben ik op zoek gegaan naar een manier om dit te oefenen. Na wat research maakte ik kennis met Luister!Oren: een leermiddel dat leerlingen helpt hun creativiteit en leerprestaties te ontwikkelen.

Het komende half jaar zal ik Luister!Oren in de klas inzetten en mijn ervaringen met jullie delen. In deze startblog wil ik je graag wat meer vertellen over wat Luister!Oren precies is en hoe je het in de klas kunt gebruiken.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Luister!Oren.

Wat is Luister!Oren?
Luister!Oren is een leermiddel in de vorm van een luister-app dat kinderen helpt hun creativiteit en leerprestaties te ontwikkelen. De app bevat diverse geluidsfragmenten met per fragment open vragen, informatie en lesmaterialen. De fragmenten zijn heel divers en aansprekend voor de kinderen en leerkrachten. Van klassieke muziek tot sport, van straat(muziek)opnames tot natuur. De fragmenten zijn herkenbaar en verwonderend.

Luister!Oren gebruikt muziek en geluiden als inspiratiebron om de kinderen geconcentreerd te laten luisteren, reflecteren en verbeelden. In een vervolgblog zal ik hier meer over vertellen. De kinderen maken zo kennis met een wereld vol muziek en geluiden.

Luister!Oren: Creativiteit en concentratie trainen

Hoe gebruik je Luister!Oren?
‘Wees stil. Wees rustig. Luister. Sluit nu je ogen’. Dit is de aftelling aan het begin van elk geluidsfragment. De kinderen komen op deze manier al in ‘de luisterstand’ Vervolgens wordt er 1 minuut geconcentreerd geluisterd naar een onbekend geluid- of muziekfragment. Als leerkracht hoef je verder niets voor te bereiden, alleen de Luister-app op te starten.

Na het luisteren kun je met de klas drie vragen bespreken. De eerste vraag is altijd hetzelfde: ‘Toen je luisterde, wat hoorde je toen?’, daarna volgen twee meer specifieke vragen voor dat geluid. De kinderen mogen hun fantasie de vrije loop laten en ervaren zo dat er geen goed of fout is. Ik vind de antwoorden van de kinderen altijd heel verrassend, zo mooi om te horen waar ze mee komen.

Ten slotte kun je in de luister-app op de kleine, groene speelknop klikken om na te gaan wat het geluid eigenlijk was. Je ziet dan een afbeelding, de titel en de opname herkomst. Sommige fragmenten zijn erg verrassend.

Luister!Oren in de klas
1 minuut luisteren naar een onbekend geluid- of muziekfragment kan altijd. Bijvoorbeeld aan het begin van een les of van de dag. Begin een vak, aardrijkskunde of biologie, met een specifiek geluid uit een bepaald land of plaats of uit de natuur. Of zet het in als overgang tussen twee vakken of dagdelen. Maar je kunt er ook een les schrijven, tekenen, muziek aan koppelen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Het wekt de nieuwsgierigheid van de kinderen en laat de creativiteit opborrelen! Ook ik ben altijd heel benieuwd wat het fragment los maakt in de hoofden van de kinderen. Ervaringen in Engeland wijzen op een positieve invloed op de concentratie, prestaties, communicatieve en kunstzinnige vaardigheden van kinderen.

Luister!Oren is eenvoudig. Zowel de opzet van de methode, als de werking van de app. In de les gebruik je de app omdat daar al het basismateriaal in staat. In de handleiding en op de website staan leuke tips en voorbeelden ter inspiratie.

Ik vind het echt een aanrader! De komende maanden hoop ik jullie verder te inspireren met inspiratieblogs over hoe je Luister!Oren kunt inzetten in de klas.

 

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. sjakkeliene Klaassen

    Ik heb dit bericht opgeslagen en kwam hem nu weer tegen. Heb Luisteroren al wel gecontact maar ben er nog niet mee aan de slag gegaan. Nu jij al een tijdje bezig bent geweest hiermee ben ik benieuwd naar je ervaring?!! Kun je er al iets meer over vertellen?

  2. Melanie Plag

    Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen! Ik ben toevallig met een collega-verteller (en leerkracht) bezig om een project op te zetten waarbij we opnames van vertelde verhalen willen gebruiken om het begrijpend luisteren te stimuleren. Het heeft wel raakvlakken met deze methode, als ik het zo zie.

Geef een reactie