Voorleesverhalen over energietransitie in de klas

Energietransitie uitleggen door voorleesverhalen

Ben je een bovenbouwleerkracht en wil je in de klas aandacht geven aan lessen rondom energie? In deze blog geef ik een aantal handige tips. Je kunt bijvoorbeeld de gratis voorleesverhalen gericht op kinderen over energietransitie gebruiken.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Feenstra.

Wetenschap en techniek
Steeds meer scholen richten zich naast rekenen, taal en spelling op vakken als wetenschap en techniek. Op deze wijze worden kinderen gestimuleerd om de 21st century skills eigen te maken. Je kunt hierbij denken aan vaardigheden als kritisch denken, probleemoplossend vermogen en creatief denken.

In de bovenbouw kan je leerlingen uitdagen om vragen rondom wetenschap en techniek te laten beantwoorden. Een leuk en interessant thema is energie. Hierbij zijn allerlei interessante onderzoeksvragen bij te bedenken. Bijvoorbeeld:

  • Hoe kunnen we zuiniger omgaan met de energie?
  • Wat is duurzame energie?
  • Hoe zouden we in de toekomst omgaan met energie?

Energietransitie uitleggen door voorleesverhalen

Kinderverhalen
Voordat de kinderen aan de slag gaan is het natuurlijk wel belangrijk dat de kinderen begrijpen wat energietransitie inhoudt. Zorgeloos Wonen heeft drie kinderverhalen geschreven die de Energietransitie in Nederland inzichtelijk maken. Er worden dit jaar nog vier verhalen verwacht.

Print deze verhalen uit en geef elk groepje kinderen een verhaal. Elk verhaal draait om een bepaald thema; denk aan duurzame energie of de toekomst van energie. Bekijk de kinderverhalen over energie gratis op de website van Zorgeloos Wonen.

Nadat de kinderen de verhalen hebben gelezen kan je ze de opdracht geven om in steekwoorden een korte samenvatting te maken. Om de beurt mogen de groepjes aan de hand van de steekwoorden aan de klas vertellen waar hun verhaal over gaat. Zo leren de kinderen van en met elkaar.

Stellingen
Onder elk verhaal staan ook stellingen. Bijvoorbeeld: ‘zonne-energie opvangen met kleding is mogelijk’. Je kunt elk groepje een stelling laten uitkiezen om deze met de klas te bespreken.

Deze stellingen zijn ook heel leuk om te gebruiken bij het beantwoorden van de onderzoeksvraag. De kinderen zouden de stelling op de muurkrant kunnen plakken. Onder de stelling kunnen ze voor- en tegenargumenten geven. Op deze wijze wordt het kritisch denken gestimuleerd.

En verder…
Naast de verhalen kan je ook experts inschakelen. Misschien is er wel een ouder die veel weet van energie. Ook zou je met de klas op bezoek kunnen gaan bij iemand die zonnepanelen op het dak heeft liggen.

Juist het uitnodigen van experts in de klas, gebruik maken van duidelijke verhalen en op excursie gaan maakt op de kinderen veel indruk. Zo zullen de kinderen nog nieuwsgieriger worden en de betrokkenheid alleen maar groter worden.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *