Je bekijkt nu Leren typen met de typetuin

Leren typen met de typetuin

Op de basisschool bleef ik altijd over en tussen de middag mochten we als het regende op de computer. Dit waren van die oude computers, waar je nog /start/ en /exit/ op moest typen. Herinner je ze nog? Ik weet ook nog goed dat wij thuis een ‘echte’ computer kregen. Wat een luxe! Mijn moeder ging op computercursus, want niemand van ons wist precies wat je moest doen als je een foutmelding kreeg. In die tijd begonnen scholen ook folders van type-cursussen uit te delen. Ik heb hier jammer genoeg nooit aan mee gedaan en het typen doe ik dus nog altijd met een paar vingers. Als ik had geweten dat de computer zo’n belangrijke rol in ons leven zou gaan spelen, had ik het zeker wel gedaan.

Voor deze review kreeg ik betaald. Lees hierover ook mijn disclaimer.

Leren omgaan met de computer
Tegenwoordig zitten kinderen al vanaf jonge leeftijd (mijn neefje van twee zat al op de tablet) achter de computer. Als vierjarige kunnen ze meestal al aardig met de muis omgaan. De computer is niet meer weg te denken uit de maatschappij en daarom is het belangrijk dat kinderen leren om er goed mee om te gaan. Daarnaast moeten de kinderen er snel en behendig mee kunnen werken. De Typetuin van Typeopleiding Succes speelt hier goed op in door een typecursus op maat in een aantrekkelijke leeromgeving aan te bieden.

De typetuin in de klas
Al een hoop scholen bieden kinderen de mogelijkheid om een typecursus te volgen. 43% gebruikt Typetuin op school en hier kan ik me goed in vinden. De typetuin is namelijk een adaptieve online cursus met een uniek leerlingvolgsysteem, waarin de ontwikkeling tot in de detail gevolgd kan worden. Doordat het zich aan de prestaties van de leerling aanpast, zorgt het ervoor dat leerlingen steeds op hun eigen niveau worden uitgedaagd. Natuurlijk heb ik de Typetuin eerst zelf uitgeprobeerd voordat ik jullie hierover wilde vertellen. Nadat je ingelogd bent kun je eerst een aantal instructievideo’s bekijken, daarna kun je het spel gaan spelen.

Mijn ervaring met Typetuin
Na de instructievideo’s kom je op onderstaand scherm. Er klinkt opeens muziek en er wordt een spannende sfeer gecreëerd. Je begint in level 1.

level 1

Typen maar!
De leerlingen beginnen met het oefenen van onderstaande letters. Ze krijgen eerst wat instructies waar ze hun vingers neer moeten zetten en dan komen de letters in beeld die ze na moeten typen. Voor elke keer dat ze het goed overtypen verdienen ze munten en na een paar minuten (afhankelijk hoe snel ze zijn) zijn ze klaar.

letters typen

Een vaantje verdiend
Zodra ze level 1 hebben gehaald kunnen ze op het paleis klikken waar ze hun munten kunnen inwisselen. Ik heb genoeg punten om voor mijzelf een vaantje te kopen, ha!

vaantje gekocht

Eerst lezen…
Ik had verwacht dat nu level 2 vrij zou komen, maar dat is helemaal niet zo. Iets wat teleurgesteld begin ik toch maar de handleiding te lezen. (Ik ben van het eerst proberen, dan lezen.) Positief is dat de handleiding echt voor kinderen is geschreven! Hierin staat ook heel duidelijk dat je 100 opgaven gemaakt moet hebben om een nieuw level vrij te kunnen spelen én je score moet hoog genoeg zijn! Ik moet dus nog even door oefenen. Logisch ook, want ik kon het stiekem nog helemaal niet zonder te spieken.

Proefexamen
Eerlijk is eerlijk, dit is echt heel leuk! Vooral de spelvorm is héél aantrekkelijk voor kinderen, ik word er namelijk al fanatiek van! Ik moet alleen nog wel even dooroefenen voordat ik het proefexamen mag doen. Je moet dan in elk level minstens 200 opgaven gemaakt hebben en het aantal aanslagen per minuut moet minimaal 100 zijn. Elke dag even oefenen dus! Bij het ‘echte’ examen krijg je een tekst die je moet overtypen. Je bent geslaagd als je 100 correcte aanslagen per minuut hebt gehaald. Dit kunnen de kinderen ook gewoon online, achter de computer doen.

Gratis typetest
Op de website kun je ook een gratis typetest doen. Deze typetest meet gratis jouw typesnelheid in aanslagen per minuut en in woorden per minuut. Natuurlijk heb ik dit ook gedaan.

gratis typetest

Ik ben nog best blij met het resultaat!

testresultaat

Conclusie
Wil je als school de kinderen een typecursus aanbieden, dan moet je zeker eens kijken op de website van Typetuin. Het is echt een leuke manier om kinderen aan het typen te krijgen. Door het spelelement hebben de kinderen bijna niet door dat ze aan het leren zijn!