Je bekijkt nu Vijf onderdelen voor een sinterklaascircuit

Vijf onderdelen voor een sinterklaascircuit

De Sint is weer in het land. Veel kinderen zijn hier helemaal vol van en daarom heb ik mijn circuit aangepast aan het thema Sinterklaas. Dit sinterklaascircuit wil ik graag in deze blog met jullie delen, zodat jullie er wellicht leuke onderdelen uit kunnen halen voor in jullie eigen klas.

Lees ook mijn blog met circuit ideeën bij het thema Smakelijk eten.

De organisatie

Het werken in circuitvorm is bij mijn groep (groep 3) bekend. Wij werken in circuitvorm tijdens het inloop circuit en tijdens het themawerken. Het inloop circuit is dagelijks een kwartier aan het begin van de ochtend. Bij het themawerken (de naam zegt het eigenlijk al) werken wij over het desbetreffende thema.

Dit doen wij twee keer per week en duurt ongeveer een half uur. In deze blog zal ik jullie vertellen over het circuit van het themawerken: het Sinterklaascircuit!

Ik heb in mijn circuit altijd vijf onderdelen zitten en hierover verdeel ik de kinderen. Ik heb zelf 20 kinderen in mijn klas en in ieder groepje komen dus vier kinderen. Uiteindelijk komen tijdens het thema (duurt 3 weken) alle kinderen één keer aan de beurt bij ieder onderdeel.

Tijdens het overblijven mogen de kinderen altijd vrij spelen en dan kunnen ze ook gebruik maken van bijvoorbeeld de themahoek of de spellen die in dit Sinterklaas circuit zitten.

Themahoek

De themahoek bestaat tijdens dit thema uit twee hoeken. Ik heb zowel de ruimte voor de themahoek als de ruimte van de bouwhoek gebruikt om Sint hoeken te maken. In deze twee hoeken kan het groepje dat aan de beurt is voor het spelen in de themahoek spelen.

Ze hebben hierdoor meer ruimte en meer hoeken om gebruik van te maken. Ik ben benieuwd wat voor spel dit gaat opleveren, want ik heb dit nog niet eerder gedaan!

In de eerste hoek (voorheen mijn bouwhoek) is de inpak-kamer gemaakt uit het pietenhuis. Hierin liggen allerlei materialen om cadeautjes mee in te pakken. Uiteraard zijn er kartonnen doosjes die ingepakt kunnen worden (fop cadeautjes, net als malle pietje maakt).

Er liggen ook verschillende soorten inpak papier, scharen, plakband en lintjes. De kinderen kunnen in deze hoek zelf oefenen met het inpakken van cadeautjes.

Ga je aan de slag rondom de post in combinatie met Sinterklaas, dan kun je deze themabundel goed gebruiken. Je vindt hierin uitgewerkte activiteiten en hoekensuggesties die je direct in de klas kunt uitvoeren.

De tweede hoek is een huiskamer. Er is een keukentje, tafel met stoeltjes, een bedje en een schoorsteen. De kinderen kunnen aan deze huiskamer een eigen invulling geven. Dit heb ik expres gedaan, zodat alle kinderen vrij zijn om hun eigen spel te bedenken.

Ze kunnen bijvoorbeeld spelen dat dit de huiskamer is van een gezin en dat daar de cadeautjes, die verpakt zijn in de inpakkamer, worden bezorgd. Ze kunnen ook spelen dat het de kamer van Sinterklaas is of de kamer van de pieten.

In de huiskamer ligt ook het grote boek van Sinterklaas. Vorig jaar had ik deze ook en dit was een groot succes! De kinderen schreven er allerlei dingen in. Zowel namen van kinderen, als korte stukjes tekst over kinderen die lief waren geweest, of juist stout ;).

Verlanglijstjes maken

De kinderen krijgen allemaal een A3 blad met daarop een grote lege zak. Ik heb allerlei speelgoedboeken en folders verzameld waarin speelgoed staat. De kinderen mogen uit de folders en speelgoedboeken het speelgoed knippen wat zij graag zouden krijgen van Sinterklaas.

Uiteraard is het ook de bedoeling dat ze het woord erbij gaan schrijven. Als jij een kleutergroep hebt, kun je dit natuurlijk achterwege laten.

Woorden stempelen

In de Sinterklaasbundel zijn leuke stempel-werkbladen te vinden voor het sinterklaascircuit.

Er zijn drie soorten werkbladen: het werkblad met het paard, met de sint en met een piet. Ik print deze op A3 formaat, zodat de kinderen de woorden erbij kunnen stempelen. Op het werkblad (zie foto) staan lijntjes. De kinderen moeten op de lijntjes het woord stempelen wat hierbij hoort. Er zijn ook bladen aanwezig waarop de betreffende woorden al staan.

Dit maakt dat de opdracht ook geschikt zou kunnen zijn voor groep 2 kinderen. Voor groep 3 is het de uitdaging om het zonder te spieken te stempelen! Maar aangezien er ook een aantal lastige woorden op staan, is het wel handig om het antwoordenblad binnen bereik te hebben.

Voor de oplettende kijker: deze foto is vorig jaar gemaakt. Uiteraard gaan de kinderen dit jaar de in plaats van Amerigo, Ozosnel schrijven!

Sinterklaas spelletjes spelen

Er zijn ontzettend veel spelletjes te vinden met betrekking tot het thema Sinterklaas. In de Sinterklaasbundel zijn allerlei spellen te vinden bij dit thema, maar je hebt vaak ook in de winkels Sinterklaas kwartet/memorie/enz. Deze spellen kun je inzetten bij het onderdeel ‘spelletjes spelen’.

Spelletjes spelen vind ik altijd een belangrijk onderdeel van het themawerken. Dit vind ik omdat je vaak aan veel doelen tegelijk kunt werken. Zo ben je tijdens het spelletjes spelen vaak bezig met samenwerken en het tegen je verlies kunnen, op je beurt wachten, enz.

Maar zodra je leerzame spelletjes inzet, die bijvoorbeeld weer passen bij de doelen uit je lees- of rekenmethode, dan heb je nog meer doelen te pakken. Kortom een win-win situatie als je het mij vraagt.

Uit de Sinterklaasbundel zet ik het pepernoten spel en het schoorstenen spel in. Ook gebruik ik een eigen gekocht Sinterklaas kwartetspel voor het sinterklaascircuit. De kinderen hebben dus meerdere spellen waaruit zij kunnen kiezen. Hieronder leg ik het pepernoten spel en het schoorstenen spel uit.

Bij het pepernotenspel is het de bedoeling dat de kinderen één voor één een kaart pakken. Het woord op deze kaart moeten ze lezen. Leest het kind het goed (de rest van het groepje is jury), dan mag hij de kaart houden. Zo niet, dan gaat de kaart weer onderaan de stapel.

Wanneer een kind de kaart pakt met allemaal pepernoten er op (plaatjes van pepernoten), dan is hij af en moeten al zijn kaarten terug op de stapel. Hij moet dan opnieuw sparen voor een grote stapel kaartjes.

Het schoorstenen spel kunnen de kinderen in tweetallen spelen. Het kan ook alleen, maar ik wil graag dat ze samenwerken. Ze moeten een kaartje pakken met daarop schoorstenen en zoeken vervolgens welke nummers er op de lege schoorstenen horen. Net zoals bij veel straten met huizen, gaan de nummers met sprongen van twee. Ze oefenen dus of met de oneven getallen of met de even getallen.

Pietjes vouwen

Ik doe ook altijd een knutsel onderdeel in het themawerken. Voor dit Sinterklaascircuit gaan de kinderen pietjes vouwen (zie onderstaande foto). De kinderen moeten aan de hand van het voorbeeld zelf vier vliegers vouwen. Hier vind je een vouwvoorbeeld van een stoomboot.

Dit worden de armen en benen van het pietje. Vervolgens mogen zij een gezichtje, pietenmuts, handen en schoenen erbij knippen en plakken. Als ze hiermee klaar zijn, mogen ze het pietje nog verder versieren.

Er zitten dus meerdere technieken in deze knutselopdracht: vouwen, knippen, plakken en er zit ook een stukje eigen creativiteit in.

In groep 3 zijn trouwens de vouwboeken van de vouwjuf echt onmisbaar!

Nog meer ideeën voor het Sinterklaascircuit

Voor je het weet zitten de vijf onderdelen van een circuit alweer vol. Normaal gesproken is ‘op de computer werken’ ook altijd een onderdeel van het themawerken in mijn groep. Maar omdat ik nu zo graag deze andere onderdelen wilde doen, valt het computeren voor een keertje weg.

Een ander leuk idee is om chocolade letters (en evt. pepernoten) te kleien. Je kunt zelfs online recepten vinden om pepernoten klei of chocolade klei te maken. Deze klei ruikt dan écht naar pepernoten of chocola. Dit had ik vorig jaar gedaan en dit was een groot succes! De kinderen maakten allerlei (chocolade)letters en vormden hiermee zelfs woorden.

Tot slot zou je ook nog een onderdeel toe kunnen voegen waarbij de leerlingen met jou (de leerkracht) iets aan de instructietafel doen. Dit kan een extra instructie moment zijn, maar kan ook bijvoorbeeld de introductie van een nieuw spelletje zijn voor in een ander circuit.

Als je al vaker met circuits werkt in de klas, is dit zeker een aanrader omdat de kinderen dan waarschijnlijk al vrij goed zelfstandig kunnen werken en jij de tijd hebt om met een klein groepje te werken.

Heb jij zelf nog leuke ideeën voor onderdelen voor in een Sinterklaascircuit?

Sinterklaascircuit

joy hoogervorst

Joy Hoogervorst heeft de PABO gedaan aan de Haagse Hogeschool en is vier jaar geleden afgestudeerd. Ze heeft de afgelopen jaren groep 3, groep 4 en groep 6 gedraaid. Momenteel is zij (voor haar tweede jaar) werkzaam in groep 3. Zij legt de focus in de klas op het spelenderwijs leren, coöperatief leren, bewegend leren en het werken met thema’s. Op instagram deelt zij onder de naam jufjoy_ haar ideeën.

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Geertrui

    Dit jaar zijn er letterkoekjes te krijgen: puzzel samen de woorden en na afloop mag je een woord proeven. Daarnaast zetten we de letterdozen in om brieven aan sinterklaas te schrijven. In het Pietenpannenkoekenrestaurant gaan de kids pannenkoeken bakken en volgens recept beleggen met lekkers. Daarna kunnen ze hun eigen recept schrijven/tekenen.

  2. Ellen Vos

    Superleuk! N.a.v. je eerdere blog doen wij nu ook themawerken in plaats van zelfstandig werken, erg leuk! Toevallig gisteren begonnen met een inpakhoek, pepernotenbakkerij, beebot met Sintmat, stoomboot van Kapla maken, verlanglijstje maken en een spelletje uit de spellenbundel.
    Voor de werkplaatsochtend (hele ochtend werken aan denkvaardigheden op creatieve manier) ook een vouwwerkje, denksleutelopdracht en een kraak de code kralenplank over Sinterklaas

Geef een reactie