Maak jij de themahoek met de kinderen?

Maak jij de themahoek met de kinderen?

Werk jij al met thema’s in de klas? In deze blog leg ik je uit waarom het belangrijk is om de kinderen te betrekken bij het maken van de themahoek.

Inrichten van de themahoek

Veel leerkrachten richten zelf de themahoek in, maar het is juist veel leuker voor de kinderen wanneer ze hier een aandeel aan mogen leveren. Kinderen krijgen zo veel meer eigenaarschap en voelen zich verantwoordelijk en betrokken bij het thema.

Ik wil je het graag uitleggen aan de hand van twee voorbeelden.

Het is maandagochtend en de kinderen van juf Lieke komen verrast de klas binnen. Heel de klas is prachtig in lentesferen ingericht. Ook heeft de leerkracht een tuincentrum gemaakt waar ze bloemen en tuingereedschap kunnen kopen. 

De kinderen spelen graag in de hoek en maken leuke lenteknutsels die aan de lijn bij het raam worden gehangen. Na een paar weken is de klas veranderd in een nieuw thema.

Ook de schoolweek van juf Anna begint weer. Haar kinderen komen in een kaal lokaal binnen. Maar wacht eens, er ligt wel een brief op de tafel. Anna leest de brief voor. Het is een brief van de eigenaar van het tuincentrum. Is het misschien mogelijk dat er een afdeling van het tuincentrum in de klas gemaakt kan worden?

De weken erna wordt er een prachtig tuincentrum ingericht. De kinderen lezen informatieteksten over de lente, er worden bloemen geknutseld geknutseld, reclameposters gemaakt en korte informatietekstjes geschreven.

Ten slotte worden ouders uitgenodigd om het tuincentrum te bekijken. Ze worden door hun eigen kind rondgeleid. Dit is ook tegelijkertijd het einde van het thema.

Download mijn themahoekpakket over het tuincentrum.

Ervaar je het verschil?

Misschien doe je manier 1 al wel, dan ben je echt al goed bezig! Maar ik denk dat je het thema dan nog betekenisvoller en leerzamer voor de kinderen kunt maken.

Dit kun je doen door de kinderen echt bij het thema te betrekken en ze een actieve rol te geven.

Wat nu vaak gebeurt in de praktijk is dat de leerkrachten denken te weten hoe de belevingswereld van het kind eruitziet. De leerkracht maakt de hoek en de kinderen moeten daar eigenlijk het spel van de leerkracht in spelen.

Je moet dus niet de themahoek voor de kinderen bouwen, maar met de kinderen. 

Je komt zo veel meer tegemoet aan de autonomie van de kinderen, hun kennis en interesse over het onderwerp groeit waardoor ze beter tot spel kunnen komen. 

En bedenk ook eens hoeveel tijd het scheelt als je de hoeken onder schooltijd met de kinderen inricht.

Nadelen

Zitten er ook nadelen aan deze manier van werken? Uiteraard. Je weet namelijk van tevoren niet waar de kinderen mee komen. Het doet dus een veel groter beroep op je improvisatievermogen. 

En misschien nog wel het lastigste, je moet je eigen perfectie loslaten. Op Pinterest en Instagram komen de mooiste ingerichte hoeken langs. Maar de meeste van deze hoeken zijn heel erg leerkracht gestuurd, er zit weinig inbreng van de kinderen in. 

Ook heb je als groep 3 leerkracht niet altijd het budget om dit soort hoeken te realiseren. Dus laat het perfecte plaatje los, de kinderen leren hier namelijk niet meer of beter door. 

Zou je dit ook voor jouw groep willen? In mijn nieuwe cursus ‘Hoekenwerk in groep 3‘ help ik jou om deze manier van werken in je onderwijsaanbod te integreren. 

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Dit bericht heeft 1 commentaar

  1. Yvonne

    Een themahoek moet groeien. Groeien door aanbod van interessante materialen. Groeien vanuit de ervaringen die kinderen hebben uit hun eigen belevingswereld en eerdere thema’s. Groeien door het stellen van vragen.en het houden van reflectiekringen.
    Elke keer weer problemen poneren, waardoor kinderen leren probleem oplossend bezig te zijn. Als leerkracht biedt je een minimale basis en daag je uit. Zodat de kinderen eigenaar worden van de themahoek.

Geef een antwoord