Je bekijkt nu Een weerstation in de klas

Een weerstation in de klas

Brrr.. wat is het koud buiten! Wat voor weer zou het morgen worden? Veel leerkrachten werken in januari over het thema winter. Maar hoe ziet de themahoek er dan uit? Een weerstation spreekt de kinderen waarschijnlijk wel aan. In deze blog lees je tips hoe je een weerstation in de klas kunt maken.

Een weerstation

Door samen met de kinderen een weerstation in te richten oefenen de kinderen spelenderwijs diverse leerdoelen rondom het leren lezen, schrijven en rekenen. Ze gaan bijvoorbeeld aan de slag met het inrichten van een weerstation en het maken van het weerbericht.

Maar tijdens het spelen oefenen ze ook hun woordenschat, mondelinge taalontwikkeling en allerlei vaardigheden rondom de sociaal emotionele ontwikkeling.

Een andere juf Linda (@juflindaonderbouw) heeft op haar Instagram ervaringen met het weerstation gedeeld.

Hoe begin je met het inrichten van het weerstation?

Bekijk samen met de klas het weer van die dag. Is het bewolkt, zonnig, sneeuwt het? Hoe zou het weer de komende dagen zijn? Hoe kunnen we daarachter komen? Start met de kinderen het gesprek hierover. Maak vervolgens met de kinderen een lijst; wat willen we hierover leren? Bijvoorbeeld:

  • Hoe ziet een weerstation eruit?
  • Hoe voorspel je het weer?
  • Welke spullen hebben we nodig om het weer bij te houden?
  • Wat staat er in een weerbericht?

Misschien kun je iemand uitnodigen die meer over dit onderwerp kan vertellen. Vervolgens kunnen de kinderen een start maken met het inrichten van de themahoek. Ze maken een plattegrond en bedenken welke spullen er nodig zijn.

In het themahoekpakket over het weerstation vind je allerlei posters die je bij de inrichting kunt gebruiken. Als decoratie is de vlaggenlijn heel leuk. Ook vind je een formulier om het weer te voorspellen.

Wat kunnen de kinderen doen?

De kinderen kunnen hun eigen weerbericht maken en presenteren. Hierbij kunnen ze de windkrachtmeter gebruiken.

Daarnaast kunnen de kinderen hun eigen weerboek bijhouden. Hierin kunnen zij iedere dag aangeven hoe het weer die dag was: is er regen gevallen, wat was de temperatuur, waaide het hard, enzovoort. De labels zorgen ervoor dat alles netjes overzichtelijk blijft.

Elke dag wordt het weer live gepresenteerd. Eerst moet er een formulier worden ingevuld. Hoe was het weer vandaag? Wat zijn de weersverwachtingen voor morgen? Het bijgevoegde schema geeft de kinderen houvast bij het presenteren van het weerbericht.

Spelenderwijs oefenen de kinderen met allerlei doelen, zoals het aflezen van verschillende maten, de dagen van de week, het lezen van het weerbericht en het schrijven in het weerboek.

Wat vind je nog meer in het themahoekpakket?

  • naambord + slinger
  • openingstijden
  • labels
  • weerkaart
  • weersymbolen
  • weersvoorspelling om zelf in te vullen
  • poster met de windkracht
  • wolkenkaart
  • seizoenen
  • stappenplan
  • weerboek
  • rollenkaarten

Klik hier voor het themahoekpakket rondom het weerstation.

Wil je ook aan de slag met thematisch werken en spelen in hoeken? Tijdens mijn online cursus ‘Hoekenwerk in groep 3‘ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.

Laura Manten

Laura Manten heeft na de pabo de Master EN richting gedragsspecialist afgerond en wil zich graag blijven ontwikkelen. Momenteel is ze leerkracht van groep 3/4. Ze vindt het belangrijk betekenisvol les te geven en houdt zich bezig met spelend leren en werkt met betekenisvolle thema's. Op haar Instagram @juflauramanten deelt ze ideeën rondom deze onderwerpen.

Geef een reactie