Je bekijkt nu Thema Noordpool en Zuidpool

Thema Noordpool en Zuidpool

Brrr, wat is het koud in een hoek in de klas… Er liggen allemaal witte kleden op de grond en er staat een een tent met witte lakens dat een iglo voorstelt. Verder staat er (nog) niks… De kinderen komen de klas binnen en de hoek trekt gelijk hun aandacht. “Hé juf, dit lijkt wel de Noordpool!”

Themahoek ‘de Noordpool’

Aan het begin van het thema is de themahoek nog vrijwel leeg. Om de aandacht te trekken is er een basis neergelegd, dat zijn een aantal witte lakens. Ook staat er een tent met daaroverheen een wit laken, zo kan je zelf van een kleine tent heel simpel een “iglo” maken.

Hiervoor is een hoeslaken gebruikt, daar zit elastiek in wat goed om de uiteinden van de tent blijft zitten. Bij de ingang is het laken ingeknipt zodat de kinderen daardoor in en uit de iglo kunnen.

Nadat de basis staat bij de start van het thema, wordt de hoek gedurende het thema verder ingericht met de kinderen. De kinderen bekijken zelf wat ze nodig hebben om in de hoek te kunnen spelen. Vooral voor de jongste kinderen in de klas is het belangrijk dat ze in het begin nog vrij kunnen onderzoeken met spelmogelijkheden in de themahoek.

In de kring lezen we het boek ‘de Noordpool en de Zuidpool’ van Willewete. Daarna komen ze met ideeën van wat ze nog in de hoek nodig hebben. Kinderen nemen ook zelf spullen van thuis mee wat past bij het thema. Zo spelen de kinderen in de hoek dat ze kunnen vissen in het wak en daarna de vissen kunnen roosteren boven het vuur.

Ook spotten ze dieren op de Noordpool zoals een zeehond, pinguïn etc.

De vissen in het wak komen van de action (liggen bij het kattenspeelgoed). Door een paperclip door het stof te prikken kunnen ze met een vishengel uit het wak vissen.

Verdieping in het spel in de themahoek

Nadat de kinderen een tijdje in de themahoek hebben gespeeld wordt er een nieuwe impuls aan de hoek toegevoegd zodat ze uitgedaagd blijven tijdens het spel. Klasvanjuflinda deelt in het spellenpakket van het thema Noordpool en Zuidpool materialen voor een expeditiekantoor.

Naast de Noordpool-hoek wordt een expeditiekantoor gemaakt waarbij de kinderen een keuze kunnen maken uit welke expeditie ze willen doen als ze op de noordpool zijn. Daarbij kunnen ze o.a. kiezen uit slapen in een iglo, met de slee mee op expeditie of pooldieren spotten.

De kinderen boeken bij het kantoor een expeditie naar keuze. Hierbij komen ook andere doelen aan bod zoals het rekenen met geld, lezen en het schrijven.  

Lezen over het thema

Tijdens het thema lezen we in de kring (informatieve) prentenboeken over het thema. Naast het boek ‘de Noordpool en de Zuidpool van Willewete’ zijn ook ‘Noordpool / Zuidpool’ en ‘Wilde dieren in de sneeuw’ mooie boeken om voor te lezen en te bekijken/bespreken in de kring.

De oudste kinderen in de groep lezen zelf teksten over het thema. Linda heeft leesteksten gemaakt over de pooldieren. De leesteksten lenen zich er goed voor om te gebruiken tijdens de leeslessen.

Door vervolgens vragen te stellen over de gelezen tekst zullen de kinderen de tekst beter begrijpen en helpt het de kinderen om vervolgens de tekst zelf te lezen.

De leesteksten over de winter passen goed bij dit thema en bij de tijd van het jaar. Tijdens het lekker lezen mogen de kinderen zelf een plekje in de klas kiezen om te lezen. De iglo in de noordpool hoek is dan natuurlijk een leuke plek kiezen! Ook lezen de oudste kinderen de teksten voor aan de jongste kinderen in de groep.

Informatieboek over pooldieren

De kinderen van groep 3 maken tijdens het thema zelf een informatie boekje over de pooldieren. Hiervoor lezen ze eerst de informatieve leesteksten over de pooldieren. De kinderen hebben een eigen boekje om informatie en weetjes over de dieren in op te schrijven.

Vervolgens mogen de kinderen leuke weetjes over de pooldieren voorlezen in de kring, zo leren ook de jongste kinderen nieuwe dingen over de pooldieren! Een leerling kiest ervoor om de weetjes bij een zelf geknutselde poolvos op een poster te schrijven. Achter de flapjes met de vraagtekens staan leuke weetjes over de poolvos!

Spellenpakket Noordpool en Zuidpool

In het spellenpakket van Klasvanjuflinda zitten verschillende taal- en rekenspellen passend bij het thema Noordpool en Zuidpool. Het spellenpakket is met name bedoeld voor groep 3 maar bij enkele activiteiten kan je ook goed (oudste) kleuters betrekken.

Met de spellen uit dit spellenpakket zijn de kinderen gedurende het thema op een spelenderwijze manier bezig met taal- en rekendoelen. Veel spellen kunnen ook een plek krijgen in de taal- of rekenhoek, zo kunnen de kinderen tijdens het hoekenwerk ook gebruik maken van de spellen.

Op de foto’s hieronder zie je enkele spellen uit het spellenpakket. Tijdens het aanbieden van de spellen wordt er gebruik gemaakt van materialen/hoeken die al in de klas aanwezig zijn. Zo worden de woordkaartjes voor het vis-spel in de zandtafel gelegd, waar de blauwe rijst het water rondom de noordpool voorstelt. Het expeditie-spel is bij de kinderen favoriet!

Hierbij gaan de kinderen op expeditie naar de Noordpool, maar voordat ze kunnen gaan moeten ze eerst langs verschillende winkels om producten voor de expeditie te komen. Geld rekenen krijgt hierbij ineens veel meer betekenis. Wie heeft als eerste alle spullen verzamelend en kan op expeditie gaan?   

Sommige spellen kunnen ook goed buiten gespeeld worden en zijn gemakkelijk aan te passen voor de jongste kinderen in de groep. Zo springen de oudsten buiten van ijsschots naar ijsschots in sprongen van 2 en de jongsten springen van ijsschots naar ijsschots en noemen hierbij de telrij op.  

Activiteiten in de taal- en rekenhoek

Gedurende het thema liggen er verschillende spelactiviteiten in de taal- en rekenhoek die aansluiten bij het thema waarover we werken. Een aantal activiteiten die er liggen tijdens het thema Noordpool en Zuidpool zijn: sneeuwballen splitsen en vissen uit het wak in de rekenhoek.

Door te rollen met twee dobbelstenen (groep 3 kunnen er een som van maken) komen de kinderen erachter welke vis ze uit het wak moeten halen door het juiste cijfersymbool erbij te zoeken. In de taalhoek kunnen kinderen o.a. namen van pooldieren leggen met letters op sneeuwballen.

Overgang naar een ander thema/onderwerp

Nadat er al een aantal weken is gewerkt rondom het thema Noordpool en Zuidpool, wordt een uitstapje gemaakt naar een nieuw thema/onderwerp dat aansluit bij het thema waar we al over werken. Tijdens het thema spreken we regelmatig over het weer op de Noordpool, dat leent zich er goed voor om ‘het weer’ verder uit te diepen.

De laatste periode van het thema verdiepen de kinderen zich in verschillende weertypen, het weer voorspellen en het weer presenteren. Hiervoor wordt het pakket voor een weerstation-hoek in de klas gebruikt!

Tip!
Met een proefje kan je in de klas laten zien hoe je een regenbui kunt maken. Hiervoor heb je nodig: een vaas, scheerschuim en kleurstof (of ecoline). Het water is de lucht en het scheerschuim zijn de wolken. Met een pipet drup je de “regen” in de wolken, als de wolk te zwaar wordt vallen de regendruppels naar beneden… Zie de foto hierboven!

Vind je het leuk om eens vaker mee te kijken in mijn klas? Dat kan via de Instagram pagina @kijkjeinmijnklas!

Anouk Mensink

Anouk geeft met veel plezier les in groep 3-4 op de st. Josephschool. De afgelopen jaren heeft ze op haar vorige school in een groep 123 gewerkt. Haar ervaring met thematisch werken, onderzoekend en ontdekkend leren wil ze voortzetten in groep 3-4. Daarnaast vindt ze het leuk om via haar Instagram @kijkjeinmijnklas een kijkje in de klas te geven en activiteiten te delen!

Dit bericht heeft één reactie

  1. Tinne

    Hoe heb je de achtergrond bij de walrus/ pinguïn gemaakt?
    Ecoline? Waterverf ?

Geef een reactie