Je bekijkt nu Een ijssalon in de klas

Een ijssalon in de klas

Het is weer mooi weer, tijd om naar de ijssalon te gaan. Super leuk om ook in de klas een ijssalon in te richten. In deze blog lees je tips hoe je een ijssalon in de klas kunt maken.

Een ijssalon

Door samen met de kinderen een ijssalon op te richten oefenen de kinderen spelenderwijs diverse doelen rondom het leren lezen, schrijven en rekenen. Ze gaan bijvoorbeeld aan de slag met het inrichten van de ijssalon en het maken en verkopen van ijsjes.

Maar tijdens het spelen oefenen ze ook hun woordenschat, mondelinge taalontwikkeling en allerlei vaardigheden rondom de sociaal emotionele ontwikkeling.

Een andere juf Linda (@juflindaonderbouw) heeft op haar Instagram ervaringen met de ijssalon gedeeld.

Hoe begin je met het inrichten van de ijssalon?

Op een dag staat er een tas met spullen in de klas. Wat zijn het voor spullen? Met deze spullen kunnen we ijs maken. Bekijk met de kinderen het filmpje ‘ijs maken’ van Schooltv. In dit filmpje wordt getoond hoe het ijs gemaakt kan worden. Vervolgens kun je dit ook echt uitproberen. Kinderen in groep 3/4 zouden er eerst een recept van kunnen maken. Welke spullen heb je nodig? Welke ingrediënten? Hoe maak je het?

De leerkracht voert een gesprek hierover met de kinderen. Al snel komt de klas op het idee om een ijssalon te maken, zodat ze antwoord kunnen vinden op deze vragen. Maak met de kinderen een lijst; wat willen we leren?

  • Welke spullen heb je nodig om ijs te maken?
  • En welke ingrediënten?
  • Hoe maak je ijs?
  • Wat wordt er verkocht in een ijssalon?

Misschien kun je een bezoek brengen aan een ijssalon of vragen of je wat foto’s mag maken om die in de klas te laten zien. Vervolgens kunnen de kinderen een start maken met het inrichten van de ijssalon. Ze maken een plattegrond en bedenken welke spullen er nodig zijn.

In het themahoekpakket over de ijssalon vind je allerlei posters die je bij de inrichting kunt gebruiken. Als decoratie is de vlaggenlijn heel leuk. Ook kun je de naamborden en openingstijden goed gebruiken.

Wat kunnen de kinderen doen?

Een bezoek aan de ijssalon kan helpen om de vragen van de kinderen te beantwoorden en de eigen ijssalon nog ‘echter’ te maken. De kinderen kunnen hun bevindingen in een groepje uitwerken en hierover vertellen. Hoe vonden we de ijssalon? Wat kunnen we in de klas namaken en uitwerken?

Er wordt een plan bedacht en taken worden verdeeld. Er moet een keuken worden ingericht en een ruimte waar de ijsjes verkocht worden. De vitrine met ijs moet worden gemaakt en er moeten spullen verzameld worden.

Voor de inrichting zijn natuurlijk ijshoorntjes nodig. Deze kunnen de kinderen zelf maken van papier. Van eierdozen kunnen ijsbolletjes geknutseld worden. Maar je kunt ook zelf klei maken. Alle ijsbakken worden vervolgens door de kinderen gelabeld, zodat iedereen weet welke smaak ijs erin zit.

Spelenderwijs oefenen de kinderen met allerlei doelen. De kinderen oefenen bijvoorbeeld met het geldrekenen. Hoeveel kost een ijsje in totaal? De kinderen vullen de bestelbon in en rekenen het totaalbedrag uit.

De kinderen kunnen ook een voorraadlijst opstellen; denk aan de ijssmaken, maar ook de bananen, kersen en sausen.

Ook kunnen ze aan de slag met het maken van reclameposters voor in de ijssalon. De kinderen kunnen een nieuwe smaak bedenken. Of ze maken een flyer voor het organiseren van een wedstrijd; wie bedenkt een nieuwe ijssmaak?

Wat vind je in het themahoekpakket?

  • naambord + slinger
  • openingstijden
  • labels
  • poster ‘kies je ijsje’
  • poster ‘kies je smaak’
  • prijslijsten
  • bestellijsten
  • voorraadlijsten
  • stempelkaarten
  • cadeaubonnen
  • recepten
  • stappenplannen voor het maken van ijs

Klik hier voor het themahoekpakket rondom de ijssalon.

Wil je ook aan de slag met thematisch werken en spelen in hoeken? Tijdens mijn online cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.

Wist je dat er bij het thema zomer nog veel meer materialen zijn? Zoals leesteksten, themahoekpakketten en spellen.

Laura Manten

Laura Manten heeft na de pabo de Master EN richting gedragsspecialist afgerond en wil zich graag blijven ontwikkelen. Momenteel is ze leerkracht van groep 3/4. Ze vindt het belangrijk betekenisvol les te geven en houdt zich bezig met spelend leren en werkt met betekenisvolle thema's. Op haar Instagram @juflauramanten deelt ze ideeën rondom deze onderwerpen.

Geef een reactie