Je bekijkt nu De egelopvang

De egelopvang

De herfst, een prachtig seizoen en in deze periode zijn er veel mogelijkheden om thematisch te werken in de klas. In deze blog lees je hoe de kinderen in groep 3-4 aan de slag gaan met het inrichten van een egelopvang en het verzorgen van egels!

In de klas ligt een doos, de kinderen kijken er nieuwsgierig naar en vragen zich af wat erin zal zitten. Ze speculeren… nieuw speelgoed? Iets lekkers? Een dier? We bekijken samen wat in de doos zit, een egel! De egelopvang in de buurt is vol en heeft gevraagd of wij voor de egel willen zorgen.

Wat weten we over de egel?

In de kring ontstaat een gesprek over egels. De kinderen vertellen in maatjes aan elkaar wat ze al weten over de egel. Vervolgens bekijken we samen een filmpje van Huisje Boompje Beestje over de egel. Daarna volgt een gesprek over de egelopvang.

Er wordt besproken hoe een egelopvang eruit ziet en wat we nodig hebben om een egelopvang te maken. In de klas wordt ruimte gemaakt om een themahoek te creëren. De kinderen nemen boeken over egels en materialen mee van huis en de egelopvang krijgt zo steeds meer vorm.

Lezen over de egel

In de bundel met leesteksten over bosdieren van KlasvanjufLinda zit o.a. een leestekst over egels. Klassikaal lezen we de tekst over egels. Eerst wordt de tekst voorgelezen, de kinderen luisteren naar de tekst of lezen mee. Uit de tekst wordt informatie over de egel gehaald. We ontdekken o.a. wat een egel eet/drinkt en waar de egel leeft. De boeken ‘Egel‘ en ‘Zo leven de dieren, de egel‘ zijn ook aanraders om (samen) te lezen in de klas!

De themahoek

Voordat we de egelopvang kunnen openen moeten er nog een aantal dingen gebeuren. Zo wordt er een openingsbord gemaakt en een bordje met openingstijden. Er worden materiaalkaarten geschreven en geknipt. Vervolgens krijgen de materialen in de egelhoek een vaste plek zodat iedereen alle materialen netjes kan opbergen.

Voor de themahoek wordt gebruik gemaakt van het pakket voor de themahoek ‘de egelopvang‘!

In het pakket kan zitten bestanden met kaartjes die al geschreven zijn en blanco kaartjes die de kinderen nog zelf kunnen schrijven.
Heeft jouw groep al meer ervaring met themahoeken opzetten en inrichten? Dan kan je er ook voor kiezen om kinderen zelf borden voor de egelopvang te laten ontwerpen en maken.

Spel in de themahoek

In de egelhoek ontstaat prachtig spel! Er worden in de loop van de week meer egels binnengebracht. Er wordt naar de egelopvang gebeld als er een egel is gevonden. Een binnengebrachte egel wordt eerst goed onderzocht, hierbij wordt een intakeformulier ingevuld. Daarop noteren ze o.a. de datum van binnenkomst, het gewicht, de lengte en geven ze de egel een naam.

Nadat de egel is onderzocht, wordt de egel gewassen en wordt bepaald in welk verblijf de egel komt. Kinderen hebben van huis dozen meegenomen om binnen verblijven voor de egels te maken. Deze kunnen nog worden beschilderd en versierd.

Tip! Laat de kinderen buiten takjes, blaadjes etc. verzamelen om zo een buitenverblijf of uitzettuin te maken voor de egel.

In het pakket zitten ook rollenkaarten. Als kinderen het lastig vinden wie welke rol op zich neemt tijdens het spel, kan je gebruik maken van de rollenkaarten. Deze hangen kinderen met een touwtje om de nek en zo is het voor kinderen duidelijk wie bijv. de verzorgers zijn en wie de bezoekers zijn.

Bezoek van de dierenambulance

Tijdens dit thema komen twee vrijwilligers van de dierenambulance op bezoek om te vertellen over de dierenopvang en hun werk op de dierenambulance. Ze vertellen hoe ze dieren, o.a. egels, in nood helpen en wat wij (mensen) er aan kunnen doen om het in de natuur zo aangenaam en zo veilig mogelijk te houden voor de egel.

Misschien is er bij jou in de buurt een egelopvang waar je een bezoekje mag komen brengen met de klas.

Tekentip!

Laat de kinderen tijdens de tekenles vooraanzichten maken van egels in de nacht. Rondom school gaan ze op zoek naar bladeren, even laten drogen en daarna naast de getekende egel plakken. Zo wordt de egelopvang-hoek aangekleed met prachtige egeltekeningen van de kinderen!

Vind je het leuk om eens vaker mee te kijken in mijn klas? Dat kan via de Instagram pagina @kijkjeinmijnklas!

Anouk Mensink

Anouk geeft met veel plezier les in groep 3-4 op de st. Josephschool. De afgelopen jaren heeft ze op haar vorige school in een groep 123 gewerkt. Haar ervaring met thematisch werken, onderzoekend en ontdekkend leren wil ze voortzetten in groep 3-4. Daarnaast vindt ze het leuk om via haar Instagram @kijkjeinmijnklas een kijkje in de klas te geven en activiteiten te delen!

Dit bericht heeft één reactie

  1. Denise

    Wat een ontzettend leuke blog! Heel veel nieuwe inspiratie voor dit thema na de herfstvakantie. Dank je wel!

Geef een reactie