Je bekijkt nu <strong>Nieuwe woorden leren aan de speeltafel</strong>

Nieuwe woorden leren aan de speeltafel

Elena en Petr komen net uit Oekraïne en zitten samen aan de speeltafel. Juf heeft vanmorgen het prentenboek de Boswachter voorgelezen. Na het voorlezen zijn de onbekende woorden besproken en de woordkaarten opgehangen. Samen met juf hebben Elena en Petr de speeltafel ingericht.

Tijdens het spel aan de speeltafel wordt er Oekraïens gesproken maar ook steeds vaker wordt er een Nederlands woord gebruikt tijdens het spel.

De speeltafel

Een speeltafel is een uitnodigende en uitdagende hoek waar de kinderen de mogelijkheid hebben om de wereld in het klein na te spelen. In het Engels wordt het “small world play” genoemd. De speeltafel verandert met het thema of prentenboek mee.  

Wat heb je nodig?

Een speeltafel kan je op verschillende manieren vorm geven. Heb je geen ruimte voor een extra tafel in de klas, dan kan je gebruik maken van een bak of een koffer die ze erbij kunnen pakken wanneer je met het hoekenwerk aan de slag gaat.

Maar ook in het poppenhuis, in een schoenendoos of met constructiemateriaal kan je een speeltafel creëren.  In onze klas staat een zelfgemaakte bak waarop ze de posters kunnen hangen of prenten uit het boek.

De bak heeft een opstaande rand waardoor je ook zintuigelijke elementen kan gebruiken tijdens het spel zoals; pasta, rijst, bladeren, zand, schelpen. De bak staat op een tafel waar de kinderen goed om heen kunnen lopen en het dynamisch wordt.

Enthousiast geworden en ook zelf aan de slag met een speeltafel lees dan zeker deze blog: aan de slag met de speeltafel.

Voor het inrichten van de tafel kan je goed gebruik maken van Playmobil maar ook pegdolls. De pegdolls kan je zelf of de kinderen laten schilderen in karakters die in het thema voorkomen. Wil jij ook graag aan de slag met pegdolls, lees dan de blog over het schilderen van pegdolls.

In deze blog vind je een handig stappenplan.

De speeltafel richt je samen met de leerlingen in zodat zij betrokken zijn. En stimuleer de kinderen om mee te denken wat er nodig is voor het inrichten van de speeltafel. Met de herfst bladeren, in de zomer schelpen enzovoort.

Wat leren de kinderen van het spel?

De speeltafel is ingericht in het thema die betekenisvol voor de leerlingen is. Een speeltafel biedt heel veel mogelijkheden. Al spelend oefenen de kinderen hun woordenschat en de taalontwikkeling.

Elena en Petr praten nog wel Oekraïens met elkaar, maar gebruiken wel steeds meer de Nederlandse woorden die zij hebben geleerd binnen het thema. Maar ook het gebruik van de lidwoorden, voorzetsels en werkwoorden.

Binnen het spel gebruiken zij constant taal, zowel de moedertaal als het Nederlands. Maar om de taal verder te stimuleren is het van belang dat de leerkracht ook af en toe meespeelt met de kinderen.

Als leerkracht kan je nieuwe woorden inbrengen maar ook nieuwe speelelementen om het spel verder uit te diepen. Bij de speeltafel hangen afbeeldingen van de aangeboden woorden, maar je kan natuurlijk ook woordkaarten ophangen die bij het thema passen.

De eerste weken van het onderwijs van Elena en Petr staat het welbevinden van de kinderen voorop. Veel kinderen zijn alleen met hun moeder in Nederland en moeten hun vader missen en maken zich zorgen over de familie die in Oekraïne is gebleven.

In de nieuwkomersklas is het de eerste taak dat de leerlingen zich veilig en gezien voelen. Wanneer er aan deze randvoorwaarden voldaan is, komen de leerlingen tot leren. Spelen aan de speeltafel is ongedwongen en kindeen hebben tijdens het spel vaak niet door dat ze tijdens het spel aan het ‘leren’ zijn. Ze kunnen

Ze leren naast de taalontwikkeling ook andere vaardigheden zoals het samenspelen en delen maar ook het verkennen van de verschillende emoties.

De boswachter

Voor het aankleden van de speeltafel maak je gebruik van de speeltafelachtergronden. Maar ook kan je het pakket van de themahoek in het klein afdrukken. Ik heb het themahoekpakket van de boswachter kleiner afgedrukt voor de speeltafel.

Ik ben benieuwd naar jullie speeltafels!

Vind je het leuk om meer inspiratie te krijgen van een speeltafel in de klas? Dat kan via mijn Instagram pagina @jufsels.

Moniek

Ik ben Moniek en werkzaam op een nieuwkomersschool in Deventer. Momenteel ben ik werkzaam in groep 3/4. Ik ben een groot voorstander van het thematisch werken en het gebruik van hoeken. Op mijn Instagram @jufsels deel ik mijn hoeken en alles rondom het thematisch werken Wil je mij volgen dat kan op Instagram @jufsels.

Geef een reactie