Lesideeën rondom dankdag in de klas

Over een week is het weer dankdag. Op deze dag ga ik samen met de kinderen naar de kerk. In een speciale dienst danken we God voor alles wat Hij ons geeft, in het bijzonder voor ‘gewas en arbeid’.

Ook in de klas kan je aan het thema dankbaarheid aandacht geven. In deze blog wil ik een aantal lesideeën rondom dankdag in de klas delen.

Maak een slinger vol dankbaarheid
Vorig jaar heb ik met de klas een slinger vol dankbaarheid gemaakt. Elk kind kreeg een gekleurd vlaggetje en mocht hier iets op schrijven of tekenen waar hij dankbaar voor is. Elke dag kozen we een ander vlaggetje uit en gebruikten het dankpunt in het gebed.

Je kunt ook een herfstboom maken. Elke dag bedenk je samen met de kinderen een dankpunt en schrijf dit op een herfstblaadje. Deze plak je in de boom. Je krijgt dan een boom vol dankbaarheid.

Lees boeken over dankbaarheid
Er zijn een hoop leuke en geschikte prentenboeken rondom dankbaarheid.

Blij met jou
Dagelijkse dingen om blij van te worden vormen het thema van dit prentenboek. In korte zinnen op rijm wordt verteld over een gezin bestaande uit vader, moeder, dochtertje, zoontje en een poes.

De pentekeningen, ingekleurd met pastelkleurige waterverf, zijn aantrekkelijk, fantasierijk, humoristisch en getekend in een stijl die doet denken aan Sempé (‘De kleine Nicolaas’). Er is veel om te bekijken.

Alles is reden voor een feestje
Eekhoorn nodigt iedereen uit voor een feestje omdat het een mooie dag was. De andere dieren uit het bos vinden dit maar vreemd. Dat is toch geen goede reden! Maar Uil legt het uit: “Alles waar je blij van wordt is reden voor een feestje.” Omdat alle dieren wel een reden kunnen bedenken, zijn er die avond heel veel feestjes. Maar wie komt er dan op visite?

‘Dankjewel’ zegt Beer
Beer is verdrietig. Hij wil graag zijn vrienden uitnodigen voor een feestje, maar zijn voorraadkast is leeg. Zijn vrienden laten hem niet in de steek en komen stuk voor stuk met iets lekkers. Zo kunnen ze toch samen feest vieren.

Prentenboeken dankbaarheid

 

Doe iets voor een ander
De meeste kinderen hebben zoveel om voor te danken, dat het heel gewoon wordt. Het valt mij op dat ze veel sneller gebedspunten dan dankpunten kunnen bedenken. Dingen bedenken waar je dankbaar voor kan zijn is best lastig.

Het is makkelijker voor kinderen om iets te noemen wat ze nog zouden willen. Toch heeft lang niet iedereen het in Nederland het zo goed. Het is goed om dankbaar te zijn voor wat je hebt en dit te delen met anderen.

Geef de kinderen de opdracht om iets voor een ander te doen zonder er iets voor terug te krijgen. Laat ze er daarna over vertellen in de klas of een schrijfopdracht over maken. Denk aan koekjes bakken, helpen met huishoudelijke klusjes, de auto wassen etc.

Misschien is het mogelijk om voor een goed doel geld in te zamelen of om een samenwerking met de voedselbank op te zetten.

Je kunt het ook binnen de groep houden. Laat de kinderen lootjes trekken en voor dat kind een ontbijtje maken. Je kunt hier wel een aantal eisen aan stellen. Het moet bijvoorbeeld wat gezonds, wat lekkers en iets te drinken bevatten.

Tijdens het ontbijtmoment kan je een prentenboek over dankbaarheid voorlezen. Na het ontbijten is het fijn om nog een aantal liederen te zingen, bijvoorbeeld ‘Dank u wel‘.

Delen met anderen
Wat ik ook altijd een heel mooi initiatief vind is de actie Schoenmaatjes van Edukans. Kinderen in Nederland vullen een schoenendoos met schoolspullen, toiletartikelen en speelgoed voor leeftijdsgenootjes in ontwikkelingslanden. Ze doen daarmee iets concreets voor vriendjes in arme landen.

De schoenendozen gaan naar kinderen op scholen, in weeshuizen, vluchtelingenkampen en opvangcentra voor straatkinderen. De actie loopt van begin september tot en met half december. Een prachtige actie waar wij als school ook aan meedoen.

Heb je zelf nog andere ideeën rondom dankbaarheid? Laat het dan weten in een reactie.

Meisje danken foto door llike/Shutterstock

dankdag vieren in de klas

BewarenBewaren

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Een gedachte over “Lesideeën rondom dankdag in de klas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *