Dokter Vos; thematitel Kinderboekenweek 2021

In oktober 2021 start weer de jaarlijkse Kinderboekenweek. Het thema van dit jaar is ‘Worden wat je wil’. Per leeftijdsgroep zijn vijf thematitels geselecteerd die heel goed aansluiten bij dit thema. De komende weken zal ik deze titels bespreken en hier tips en suggesties voor het thematisch werken bij geven. In deze blog is het de beurt aan het boek ‘Dokter Vos‘.

Dokter Vos

Het verhaal gaat over Vos. Hij hangt een bord voor zijn huis met de tekst: ‘Dokter Vos maakt u beter!’. Hij had een kamer ingericht waar hij de zieken kon ontvangen en zelfs zo’n ‘ding’ gekocht waarmee je de hartslag kan luisteren. Geduldig wacht Vos op zijn eerste patiënt, maar er komt helemaal niemand om door hem beter gemaakt te worden.

Hij loopt door het bos en ziet dat de dieren er akelig gezond uitzien. Dan bedenkt Vos een sluw plan. Een plan dat echter anders uitpakt dan verwacht…

Startactiviteit 1

Vul een koffer met doktersspullen en het boek ‘Dokter vos‘. Lees het boek voor aan de kinderen en bespreek het verhaal. Vos had een zere poot en Sprinkhaan was verkouden. Vraag: ‘Wie heeft er ook weleens pijn gehad?

Na het vertellen krijgen de kinderen de opdracht om individueel een lijstje te maken (tekenen of schrijven) met momenten waarop ze pijn hadden. Ben je een keer gevallen met de fiets? Moest je naar de tandarts? Had je buikpijn?

Vervolgens kiezen de kinderen een situatie van hun lijstje en vertellen aan hun maatje wat er precies gebeurde en hoe ze het vonden. Na het vertellen van hun verhaal maken ze er een tekening van of schrijven ze er een verhaal over.

Startactiviteit 2

Vul de koffer aan met allerlei doktersspullen. Pak steeds een voorwerp uit de koffer en bespreek het voorwerp met de kinderen. Wat is het? Wat kan de dokter ermee doen? Wat is het ‘ding’ dat Vos had gekocht om naar je hartslag te luisteren? Missen er voorwerpen die een dokter ook gebruikt? Wat weten we al?

Maak samen met de kinderen een woordveld over de dokter.

De themahoek

Dokter Vos had een kamer ingericht waar hij de zieken kon ontvangen. Zullen we dat ook in de klas doen? Eerst moeten we weten hoe een praktijk eruit ziet en welke materialen we nodig hebben. We kunnen deze informatie halen uit boeken. Laat de kinderen snuffelen in (informatie)boeken en maak vervolgens met elkaar een lijst.

Voor de inrichting van de themahoek kun je het themahoekpakket ‘de huisartsenpraktijk‘ gebruiken. Het is het leukst om twee ruimtes in te richten; een kamer voor de arts en een wachtkamer. In de wachtkamer (met receptie) kun je informatieposters ophangen, maar ook allerlei leesvoer neerleggen.

De kinderen kun je bij het maken van de hoek betrekken door ze allerlei materialen te laten maken; denk aan posters, informatieboekjes, een stethoscoop etc. Als het basisspel goed staat, dan kun je het uitbreiden met een apotheek.

Rollenspel

Om het spel in de themahoek goed te kunnen spelen moeten de kinderen eerst weten wat de taken zijn van een huisarts. Misschien is het mogelijk om een huisarts uit te nodigen (laat de kinderen een brief schrijven).

Je kunt ook een informatieboek met de kinderen bespreken, begin groep 3 is het boek De dokter en de verpleegkundige een aanrader. Een filmpje op Schooltv bekijken kan natuurlijk ook.

Bespreek met de kinderen de taken en schrijf deze op. Zo hebben de kinderen wat meer houvast tijdens het spel en kunnen ze zich beter inleven in hun rol.

Verteltafel

Een verteltafel is een hulpmiddel voor kinderen om al vertellend en spelend met een verhaal (van een prentenboek) bezig te zijn. Hierdoor worden de (mondelinge) taalontwikkeling, spelontwikkeling, woordenschat en sociale vaardigheden op laagdrempelige wijze gestimuleerd.

Ook van het boek Dokter Vos kun je heel goed een verteltafel maken. Zorg ervoor dat je eerst een aantal keren het boek hebt voorgelezen. Ga vervolgens aan de slag met de voorbereidingen van de verteltafel. Welke materialen zijn er nodig? Kunnen we spullen van school gebruiken of moeten we dingen van thuis lenen? Hoe ziet de omgeving van waar het verhaal zich afspeelt eruit? Wat moeten we hiervoor maken?

Bespreek nogmaals de verhaallijn en laat deze door een aantal kinderen in stappen uittekenen en schrijven. Dit speelplan wordt bij de verteltafel opgehangen. Nu alles klaar is kan de verteltafel in gebruik worden genomen. Hier vind je meer informatie over de verteltafel.

Spelen vanuit doelen

In de klas heb je natuurlijk niet alleen de themahoek, maar ook andere hoeken. Ook hier kun je verschillende activiteiten laten plaatsvinden. Ga niet gelijk op zoek naar ideeën op internet, maar zet eerst je doelen op een rij. Welke lees- en rekendoelen komen de komende weken aan bod? Bedenk daar dan vervolgens de activiteiten bij.

  • Mkm-Woorden oefenen: de kinderen zijn chirurg (laat ze een muts, handschoenen e.d. aantrekken) en moeten met de losse klanken weer de woorden heel maken.
  • Turven: hoeveel pillen zitten er in elk doosje?
  • Rekenen tot 10: los de sommen op en stop de juiste hoeveelheid pillen in het doosje.
  • Kijk voor meer taal- en rekenspellen eens naar dit spellenpakket over mijn lijf.

Boeken

Tijdens de Kinderboekenweek wil je de kinderen vooral veel laten lezen uit boeken. Ik heb een aantal leuke boeken verzameld die je bij dit thema kunt gebruiken.

  • Kijk maar, hoor maar: dit is een heel leuk boekje met 30 versjes over lichaamsdelen en zintuigen voor beginnende lezers. Naast de versjes staan prachtige fullcolour foto’s en grappige tekeningen. De schrijvers gebruiken korte zinnetjes met uitsluitend eenlettergrepige woorden zonder hoofdletters.
  • Fijn in je vel: In eenvoudige woorden en korte zinnen wordt verteld over je lichaam. Hoe blijf je fit, hoe eet je gezond en hoe kun je ontspannen? De tekst is gedrukt in duidelijke grote schreefloze letters. Het leesniveau loopt op van moeilijkheidsgraad AVI-Start t/m AVI-E3. 
  • Er zijn twee leuke en interessante Willewete boeken, namelijk: Zo werkt mijn lichaam en Zo zie ik eruit

Heb je zelf nog leuke ideeen om bij het boek Dokter Vos te gebruiken? Laat het dan weten in een reactie.

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een antwoord