Thema de tuin in groep 2/3

Terwijl het voorjaar langzamerhand begon zijn wij in groep 2/3 begonnen met een thema over de tuin. Ons doel is om de kinderen te laten ontdekken wat er allemaal groeit en bloeit in een tuin. Binnen dit thema willen we de kinderen ook nieuwe woordtypen leren, gaan we van alles onderzoeken en daarbij ook experimenten doen. En zijn we ook volop aan het rekenen. Nieuwsgierig? Lees gauw verder!

Thema kiezen
We hebben voor dit thema gekozen omdat het past bij de actualiteit en de leefwereld van de kinderen. Alles om ons heen begint weer te groeien en te bloeien. Daarnaast weten alle kinderen wel iets van dit thema en tegelijk valt er ook nog veel te ontdekken en te leren.

Thema plannen
Tijdens een thema ontwikkelt het spel zich vanzelf, dat betekent dat we van te voren nooit precies weten hoe het thema verloopt. Toch maken wij aan het begin van het thema altijd een planning, dit helpt ons om onze doelen voor ogen te houden. We bedenken bijvoorbeeld hoe het spel zou kunnen verlopen en welke vragen er zouden kunnen zijn. Tegelijk blijven we flexibel, uiteindelijk volgen we het spel van de kinderen.

De planning van ons thema over de tuin vind je hier.

Thema starten
Onze belangrijkste activiteit is het Spel, maar om te kunnen beginnen gaan we dit thema eerst op Onderzoek uit. We starten daarom met het bekijken van de schooltuin en vragen aan de ouders om foto’s van de tuin thuis, te mailen. Daarbij ontstaan meteen onderzoeksvragen voor de Vragenwand. We weten namelijk nog niet hoe alle planten in de schooltuin en onze tuin thuis heten. Ondertussen komen de kinderen uit de huishoek vragen of ze een tuin mogen maken. Daarnaast gaan we onze eigen tuin ook tekenen. De tekeningen én de foto’s komen in een speciale map die in de leeshoek staat. En terwijl we samen over onze tuinen praten (Gesprek) komen er verschillende woorden aan de orde. Zoals; tuin, planten en groeien. We herhalen klanken en we bieden nieuwe woordtypen aan; tuin met een ui en woorden met een sch/cht klank. Hoe je dat doet lees je in mijn blogs over Leren lezen zonder methode.

Taal
We bekijken en lezen veel boeken over de tuin. We oefenen met klanken en woordtypen, met woorden die te maken hebben met het thema. En we praten natuurlijk veel over de tuin. Dit doen we allemaal tijdens onze speelleestijd. Op de weektaak van alle kinderen staat dan ook precies wat ze verplicht moeten doen en welke vrije keuzes ze hebben.

Ondertussen zijn we ook in kleine instructiekringen aan het werk. We combineren die activiteit met het zaaien van allerlei verschillende zaadjes. Zoals boontjes vanwege de verkleinwoorden die eindigen op -je, -pje en -tje. En ook om begrippen en handelingen samen te bespreken, zoals een schep, gieter, aarde, zaaien en compost. Met hulp van twee ouders wordt er elke woensdag met 4 kinderen in onze eigen moestuin voor het lokaal gewerkt. Wat we zaaien zullen we daar ook gaan planten. Daar ontdekken we ook dat er al aardbeienplanten staan en prei! En verderop staat munt, waar we heerlijke muntthee van maken.

Rekenen
Tijdens dit thema zijn we vooral aan de slag met het domein Meten, tijd en geld. We meten hoe groot de schuur en de deuropening moet worden. En we kijken hoe je kan meten, bijvoorbeeld met je eigen lichaam (duim, hand, grote stap). In de klas staan ook twee potjes met tomatenplantjes. We zijn benieuwd hoe groot ze zijn en meten met een meetlint. We zien namelijk dat een liniaal niet zo handig is en een meetlat veel te groot. Elke week meten we de tomatenplantjes en schrijven dit op. Zo zien we de plantjes groeien. We berekenen zelfs hoeveel centimeter ze elke keer gegroeid zijn!

Naast het meten zijn we ook bezig met tellen. We willen namelijk graag weten wie er allemaal een terras in zijn tuin heeft. En wie er gras heeft, wie er een schutting heeft of een heg. Daarvan maken we een staafgrafiek.

Spel
Vervolgens gaan we insteken op het Spel. We zorgen als leerkracht voor impulsen, dat betekent dat we materialen toevoegen aan het spel of ideeën aandragen. Deze keer hebben we twee schotten neergezet om de tuin bij de huishoek af te schermen. We bespreken met de kinderen in de huishoek wat ze nodig hebben in hun tuin. Samen bedenken we dat er planten moeten komen en een schuur. De volgende dag staan de grote bouwblokken klaar. We spreken af dat er kinderen in de huishoek zijn (bewoners) en kinderen die in de tuin werken aan de schuur (bouwvakkers). We ontdekken dat je een plan moet maken als je een schuur wilt bouwen. Dat het handig is om daar een tekening van te maken. We halen een kruiwagen, emmer, schepje, en een bezem uit de grote schuur op het plein. En daardoor komen we er tijdens het bouwen achter dat de deuropening niet groot genoeg is voor de kruiwagen. Door te meten ontdekken we hoe groot de deuropening moet zijn. Gelukkig kunnen de bouwvakkers de deuropening nog groter maken.

Na twee weken is de schuur regelmatig verbouwd, maar nu toch echt klaar. De bouwvakkers gaan naar huis en de bewoners gaan zelf aan de slag met hun tuin. We ontdekken dat we planken en blokken uit de bouwhoek kunnen gebruiken om een terras aan te leggen. En op de kale schotten plakken we bruine stroken papier zodat er een echte schutting ontstaat.

Thema afronden
Eigenlijk ronden we dit thema niet echt af. We hebben gezaaid en voor de plantjes gezorgd, maar we moeten ook nog oogsten. Dus ook het komende thema zullen we tussendoor nog bezig zijn met onze moestuin. Gelukkig maar volgens de kinderen, want ze vinden het hartstikke leuk!

Ben je nieuwsgierig geworden? Zou je dit ook in jouw klas willen uitproberen? Laat het me weten!

Thema de tuin + themaplanning

Auteur:

Marianne van de Wal is gastblogger op klasvanjuflinda.nl Ze werkt al ruim 10 jaar als leerkracht in de onderbouwgroepen. Ze ontwerpt en ontwikkelt haar eigen lessen en materialen. Voor haar staat spelen in hoeken, lezen in boeken, ervaringen delen en verhalen op schrijven, centraal. Marianne geeft 3 dagen per week les in groep 2/3 op een kleine, zelfstandige en gezellige basisschool in Best. Ze is getrouwd en moeder van 4 jonge kinderen van 0-6 jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *