Moddertaartjes, zandpannenkoeken en regensoep: spelen met een modderkeuken

Ik zie het regelmatig gebeuren op een regenachtig dag op het schoolplein: kleuters die gehurkt bij een knikkerpotje zitten en met takken en hun vingers in het knikkerpotje roeren. Vaak wordt er ook nog wat zand en gras toegevoegd en als het vriest kan het ijs natuurlijk niet ontbreken.

Als ik ze vraag wat ze aan doen zijn, nemen ze me mee in hun fantasie. Ze zijn heksen en maken een giftige heksensoep of ze roeren in de tomatensoep net als hun moeder (of vader natuurlijk) dat in de keuken doet. Soms zit er cement in het knikkerpotje of zoals de kleuters het noemen gewoon ‘blubber’. 

Echter zijn er bij ons op het kleuterschoolplein maar enkele knikkerpotjes te vinden. Soms stonden er zo veel kleuters omheen dat het duwen en trekken werd. Hier moest iets veranderen, want lekker kliederen met water, zand en modder stimuleert de ontwikkeling van een kleuter aanzienlijk. Het koken van regensoep, bracht me op een idee.

Moddertaartjes, zandpannenkoeken en regensoep: spelen met een modderkeuken

Lees ook mijn blog over ‘de modderpoel’.

Spelen met pannen en lepels
Op een zaterdagochtend stapte ik in de auto en reed ik naar een rommelmarkt in de buurt. Hier koos ik een aantal pannen en lepels uit, verschillend van formaat. Ook nam ik een theepot mee voor de kopjes thee en twee bakvormen voor de moddertaartjes. Met een tas vol, voor maar 1 euro, ging ik met een voldaan gevoel weer naar huis.

Wanneer je als leerkracht aangeeft dat de spullen voor op school zijn, krijg je vaak nog wat extra korting of mag je het zo meenemen. Oude keukenspullen worden namelijk vaak niet meer verkocht. Een oproepje aan de ouders zorgt meestal ook voor voldoende spullen.

De kookspullen werden als schatten ontvangen door de kleuters en direct  gebruikt. Ze werkten hard aan zandtaartjes, modderkoekjes en bladerende en gebruikten hiervoor alle natuurlijke materialen die ze konden vinden, zoals zand uit de zandbak, aarde uit de tuin, bladeren, takken en water als het geregend heeft.

Moddertaartjes, zandpannenkoeken en regensoep: spelen met een modderkeuken

Aan het einde van de week was ik ‘misselijk’ was van al het proeven, omdat er door de kleuters zo veel gekookt was.

De modderkeuken
Na een tijdje besloot ik het spel met de pannen uit te breiden door een modderkeuken te bouwen. Een modderkeuken is een houten speelkeuken dat in plaats van in de klas buiten op het schoolplein staat.

De kinderen kunnen de echte pannen, lepels en bakvormen gebruiken om hier te koken en te bakken. Ik heb er voor gezorgd dat er in de keuken een kastje zat. Dit kastje kon dienen als oven of vriezer. Daarnaast kunnen de kinderen hier de pannen in opbergen wanneer we weer naar binnen gaan.

Ook gaf ik de modderkeuken gaspitten met aan/uit knoppen. Tot slot zitten er in de modderkeuken bij ons op school twee grote ijzeren bakken, zodat de kinderen hierin kunnen experimenteren met zand, water en modder.

Moddertaartjes, zandpannenkoeken en regensoep: spelen met een modderkeuken

Maar waarom zou je nu naast de pannen nog een modderkeuken toevoegen? 

– Er ontstaat meer spel, zodra er een keuken op het schoolplein staat. In plaats van dat de kleuters alleen maar bezig zijn met het maken van taart, zetten ze de taart nu ook in de oven. Voor het koken van soep wordt nu ook het gasfornuis aangezet en wordt er gewacht tot de soep opgewarmd is, voordat er gegeten kan worden.

– De kinderen oefenen hun sociale vaardigheden tijdens het spelen met de keuken. Regelmatig staan er meerdere kinderen bij de keuken, waardoor ze afspraken met elkaar zullen moeten maken. Gelukkig zie ik vaak dat ze met elkaar in de keuken spelen en een rolverdeling maken. Ook mogen de kinderen  soms gieters bij de kraan vullen wanneer het niet geregend heeft. Dit water moet netjes verdeeld worden over de pannen, waardoor de kleuters  zo ook gedwongen worden om samen te werken. 

– Ook de taalvaardigheid van de kleuters gaat vooruit.  Zo gaf een van onze Poolse leerlingen pas aan dat ze pannenkoeken aan het bakken was. Ze had een koekenpan in haar handen en gooide het zand dat er in zat omhoog, net zoals haar moeder dat bij het bakken van pannenkoeken deed. 

– Tot slot zie ik tijdens het buitenspelen steeds meer kinderhanden verdwijnen in het zand en in de modder. Dat is pas echt ontdekken en ervaren hoe iets voelt. Perfect voor de zintuigelijke ontwikkeling. 

Moddertaartjes, zandpannenkoeken en regensoep: spelen met een modderkeuken

De modderkeuken bij ons het op schoolplein is een groot succes. Vanaf de eerste dag wordt er volop gekookt en kunnen de juffen heerlijk genieten van zandpannenkoeken, poffertjes, taarten en soep.

Geen modderkeuken op school? Vraag een handige vader of hij er een wilt bouwen en vraag de dichtstbijzijnde bouwmarkt of ze het hout willen sponsoren. Lukt dit niet, niet getreurd. Zoals ik hierboven al beschreef doen een aantal pannen, lepels en bakvormen van de kringloopwinkel of van ouders het ook goed. 

Laten jullie me weten hoe het spelen met pannen/ een modderkeuken bij jullie op school bevalt?

Modderkeuken maken

Over Joy van Veen

Joy van Veen werkt als leerkracht in groep 1/2 op een basisschool. Ze heeft de Academische PABO gedaan, een Master Orthopedagogiek afgerond en haar hart ligt bij het lesgeven aan het jonge kind. Naast het voor de klas staan is ze werkzaam als orthopedagoog op een leerproblemenpraktijk. In haar vrije tijd deelt ze haar ideeën en ervaringen op social media onder de naam JUV.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *