Pietenbakkerij thema Sinterklaas

Pietenbakkerij thema Sinterklaas

Sinterklaas is weer in het land en ook in groep 3/4 werken we rondom dit thema. Vorig jaar hebben we een Pietenkantoor gemaakt. Dit jaar gaan we voor een Pietenbakkerij. In deze blog vertel ik hoe we samen met de kinderen de hoek hebben ingericht en wat de kinderen in de hoek kunnen doen.

De voorbereiding
Ik heb bewust voor het concept van de Pietenbakkerij gekozen, omdat groep 4 anders voor het vierde jaar zou gaan spelen in een Pietenkantoor. Iets anders is dan ook weleens leuk. Daarnaast biedt het ook weer nieuwe spelkansen.

De kinderen waren heel enthousiast over het idee en samen hebben we op het Digibord een brainstorm gemaakt. Welke materialen hebben we nodig voor een Pietenbakkerij en wat moeten we maken?

De lijst heb ik uitgeprint en in de nog lege hoek gehangen. Een week lang hebben we tijdens het hoekenwerk gewerkt aan de inrichting van het Pietenkantoor. Zo heeft een groepje kinderen het naambord gemaakt, zijn er kinderen bezig geweest met een poster van de hoofdletters en hebben we een recept voor pepernoten opgeschreven.

Pietenbakkerij thema SinterklaasPietenbakkerij thema Sinterklaas

Pietenbakkerij thema Sinterklaas

Een moeder hebben we gevraagd om pepernoten- en chocoladeklei te maken. Ook dit zou je natuurlijk met de kinderen samen kunnen doen. Het basisrecept komt van Kleuterklasse. Chocoladeklei maak je eenvoudig met bijna hetzelfde recept; je laat dan de speculaaskruiden weg en voegt cacaopoeder toe.

Het Pietenkantoor
Op vrijdagmiddag heb ik de overige bakspullen verzameld en een oven in de hoek gezet; de hoek is bijna klaar voor gebruik. Voordat de kinderen in de hoek mogen spelen is het handig om nog een paar afspraken te maken.

De kinderen bij ons op school vinden het best lastig om echt tot spel te komen; ook in groep 3/4 zijn er nog kinderen die dit moeilijk vinden. Het is dan ook belangrijk om de mogelijkheden te vertellen.

  • Wat is een bestelling? Wat schrijf je erop?
  • De bakpiet maakt een recept; hoe doe je dat?
  • Wat zijn de stappen? Eerst pepernotenklei maken, dan pepernoten rollen, dan in de oven, dan in een bakje. -> groep 4 kan hier nog een instructiekaart van maken.
  • Wat doe je met een bestelling die klaar is?

Misschien wordt het spel dan een beetje voorgekauwd, maar ik vind het belangrijker dat ze uiteindelijk tot een spel komen dan dat ze maar wat aanrommelen. Mijn ervaring is dat dit vaak leidt tot klieren en verkeerd gebruik van het materiaal.

Pietenbakkerij thema SinterklaasPietenbakkerij thema SinterklaasPietenbakkerij thema Sinterklaas

De bestellijst  en de alfabetletters komen uit mijn spellenbundel Sinterklaas. Dit spellenpakket rondom sinterklaas is een prachtig kant-en-klaar pakket met taalspellen, rekenspellen, tips en ideeën voor de (thema)hoeken en wereldoriëntatie, woordkaarten en een uitgeschreven circuit voor het sinterklaasfeest. Het pakket heeft in totaal 156 bladzijden en is geschikt voor groep 3 en pientere kleuters uit groep 2.

Leermomenten
Wanneer de kinderen spelen in de Pietenbakkerij werken ze aan verschillende leerdoelen.

  • Het rollenspel biedt verschillende kansen; inleven in een persoon, een instructie (hoe bak ik pepernoten?) opvolgen, bestelling opnemen en samenwerken.
  • De kinderen maken spelenderwijs kennis met de hoofdletters.
  • Door het kleien van pepernoten en chocoladeletters wordt er gewerkt aan de fijne motoriek.
  • Het spel kan uitbreid worden met een prijskaart; hoe duur kost 1 pepernoot? Hoeveel kosten dan 5 pepernoten?
  • Er moeten zakjes pepernoten gevuld worden. Laat ze bijvoorbeeld groepjes van 5 of 10 maken.
  • Laat de kinderen bestelkaarten schrijven. Hierbij kunnen ze het turven nog eens oefenen. Bijvoorbeeld 3 zakjes pepernoten en 4 chocoladeletters.

Voor het spel heb je minimaal pietenkleding, pepernotenklei, chocoladeklei, bakspullen, een oven (eventueel van karton), doosjes en zakjes nodig.

Ben je op zoek naar meer ideeën hoe je de hoeken rondom Sinterklaas kunt inrichten? Chantal heeft haar hoeken bij de kleuters beschreven.

Ik ben benieuwd; hoe heb jij de themahoek ingericht?

BewarenBewaren

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *