Je bekijkt nu Thema post voor Sint

Thema post voor Sint

Sinterklaas is weer in het land en ook in de onderbouw werken wij jaarlijks rondom dit thema. Dit jaar werken wij tijdens de sinterklaasperiode rondom het thema post voor Sint.

Om dit thema uit te werken in de klas heb ik de online workshop ‘thema Sinterklaas – het postkantoor’ gevolgd. Je kunt deze workshop niet meer volgen, maar wel alle ideeën in deze bundel vinden.

Gastblogger

Ik ben Anouk Mensink en werk 5 dagen per week als leerkracht in groep 1/2/3 op Heilig Hartschool in Mussel. Dit schooljaar is mijn 4e jaar als leerkracht. Wij werken op onze school vanuit thema’s. Sinds dit schooljaar zit groep 3 bij ons in en vormt dat de combinatiegroep 1/2/3. Voor mij als leerkracht een mooie uitdaging om de leerdoelen van groep 3 in de thema’s te verwerken.

Linda heeft mij gevraagd of ik als gastblogger een blog wil schrijven voor haar website. In deze blog vertel ik hoe wij in onze klas hebben gewerkt rondom het thema ‘post voor Sint’.  

Thema ‘post voor Sint’

Voordat wij in de klas met het thema ‘post voor Sint’ starten bereid ik als leerkracht het thema in grote lijnen voor. Ik bedenk de onderwerpen die tijdens dat thema aan bod moeten komen, het aanbod in de hoeken en wat een idee voor de themahoek zou kunnen zijn.

In de klas heb ik standaard bij ieder thema een taal-, schrijf-, reken-, motoriek-, knutsel- en een themahoek. Het aanbod in deze hoeken sluit aan bij de doelen die tijdens het thema centraal staan.

De themahoek werk ik nog niet uit tijdens de voorbereiding. Dit komt in de loop van het thema samen met de kinderen. Hieronder lees je hoe de themahoek tijdens dit thema een postkantoor wordt.

De start van het thema

Als de schooldag begint ligt er een zak met post voor de ingang van de school. Dit is de start van het nieuwe thema. De kinderen lezen al snel dat er ‘post’ op het kaartje aan de zak staat. De zak wordt meegenomen in de kring en samen bekijken we wat er in de zak zit.

In de zak zit allerlei post zoals brieven, kranten, folders etc. Daarop volgt gelijk een kringgesprek over verschillende soorten post. Tussen de post zit ook een brief ‘voor groep 123 van Sint’. In de brief staat dat Sint veel post krijgt, dat dat veel werk is en dat post-piet ook nog eens ziek is.

Je raadt het al, Sint vraagt natuurlijk de kinderen om hulp. Daarop volgt gelijk de vraag ‘hoe kunnen we sinterklaas helpen?’. Samen bespreken we hoe we dat het beste kunnen doen.

De dagen daarop leren de kinderen van alles over ‘post’. We bekijken filmpjes over post, bekijken praatplaaten van het postkantoor en lezen het boek De Post van de Willewete serie.

We voeren naar aanleiding hiervan veel gesprekken in de kring. In een woordweb wordt opgeschreven wat we al weten over post en daar worden iedere dag nieuwe weetjes over de ‘post’ bijgeschreven.

Lees ook: Startactiviteiten, hoe start je een thema?

Een posthoek in de klas

Nadat de kinderen meer te weten zijn gekomen over post, bespreken we samen wat we kunnen doen om post-piet te helpen. De kinderen komen op het idee om een posthoek te maken in de klas.

We bespreken wat daar voor nodig is en de materialen worden verzameld. In de knutselhoek gaan de kinderen aan de slag met het maken van een brievenbus van een oude doos.

Lezen, schrijven en rekenen

In de taal- schrijfhoek is ruimte om aan de slag te gaan met het maken van post. Er worden brieven geschreven, verlanglijstjes gemaakt en tekeningen gekleurd. Op de middagen gaan ook de kinderen van groep 3 spelen en werken in de hoeken in de klas.

De kinderen van groep 3 schrijven brieven voor Sinterklaas. Daarbij zijn ze volop bezig met taal, lezen en spelling. Ze schrijven hun eigen tekst, en lezen deze later ook aan elkaar voor.

Tijdens de rekenles gaan de kinderen onder andere aan de slag met huisnummers (ordenen en lokaliseren, sprongen van 2-5-10) en wegen ze post om te bepalen hoeveel postzegels erop geplakt moeten worden.

De kinderen schrijven de brieven met een echte ‘pieten-potlood’. Dat maak je heel simpel door een veer aan de potlood te plakken met een stukje plakband. Z’n veer aan een potlood maakt het schrijven een brief natuurlijk extra bijzonder!

Rollenspel

Na een aantal dagen wordt de brievenbus geleegd door een van de kinderen. Hij of zij is op dat momoment de post-piet is. De post-piet bekijkt de post, sorteert de brieven en stempelt de brieven af met een echte poststempel van onze school.

Het is erg leuk om te zien dat het spel in de verschillende hoeken in de klas door elkaar loopt. In de klas hebben we ook een pietenhuis-hoek met een werkkamer voor Sinterklaas. Sinterklaas schrijft ook regelmatig brieven en verstuurd ze in de posthoek. De post-piet brengt de post met verlanglijstjes en brieven persoonlijk naar Sinterklaas.

De kinderen van groep 3 gebruiken dit lijntjes papier voor het schrijven van de brieven voor Sinterklaas.

Schoolbreed

De leerkrachten in de andere groepen zijn ook enthousiast over het thema ‘post voor Sint’. In de middenbouw en de bovenbouw wordt daarom ook gewerkt aan dit thema.

Deze groepen hebben ook een posthoek in de klas. En wordt in het grote boek van Sinterklaas geschreven en de kinderen kunnen brieven schrijven voor Sinterklaas of een klasgenoot.

Ook kunnen de kinderen post krijgen van sint. Op een kaart die de kinderen krijgen van Sinterklaas staat dan bijvoorbeeld een stelopdracht wat past bij de leerdoelen van die groep. Op de foto’s hieronder zie je de posthoek van de middenbouw en de bovenbouw.

Van sint naar kerst

De eerste week van dit thema wordt gebruikt om het thema op te starten. Het thema komt in de tweede week meer op gang waardoor de kinderen nu na de derde week nog niet zijn uitgespeeld rondom dit thema.

De kinderen zijn nog volop bezig in de posthoek met het maken van post. Daarom kiezen wij er voor om het thema ‘post’ de komende twee weken tijdens het Kerst-thema door te trekken.

De kinderen kunnen dan kerstkaarten maken en schrijven en deze versturen in de posthoek. Als afsluiting van het thema ‘post’ gaan de kinderen in mijn groep een kaart maken en versturen naar hun eigen ouders.

Mocht je op zoek zijn naar een thema tijdens de Sinterklaas periode, dan raad ik het thema ‘post voor Sint’ zeker aan.

Vind je het leuk om eens vaker mee te kijken in mijn klas? Dat kan op de Instagram pagina @kijkjeinmijnklas!

Ook aan de slag met thematisch werken?

Wil je de overgang van kleuter naar schoolkind verkleinen en aan de slag met spelend leren? Tijdens de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.

Anouk Mensink

Anouk geeft met veel plezier les in groep 3-4 op de st. Josephschool. De afgelopen jaren heeft ze op haar vorige school in een groep 123 gewerkt. Haar ervaring met thematisch werken, onderzoekend en ontdekkend leren wil ze voortzetten in groep 3-4. Daarnaast vindt ze het leuk om via haar Instagram @kijkjeinmijnklas een kijkje in de klas te geven en activiteiten te delen!

Geef een reactie