Je bekijkt nu Review: Het grote beren winterboek

Review: Het grote beren winterboek

Een tijdje geleden kreeg ik van uitgever De Fontein onderstaand prentenboek opgestuurd. Het grote beren winterboek is geschreven en geïllustreerd door Anne-Marie Frisque. Aangezien nu dan toch eindelijk de winter in aantocht is wil ik dit boek graag met jullie delen. Het boek draait gedeeltelijk om kerst, maar kan ook heel goed in januari/februari nog gelezen worden. Het is namelijk meer een zoekboek, dan een voorleesboek.

Klik hier voor meer leuke prentenboeken over de winter.

Review: Het grote beren winterboekHet verhaal
Het boek gaat over de familie Beer en is echt een kijk- en zoekboek. Het is bijna kerst bij de familie Beer en opa en oma Beer zijn op bezoek. De kinderen zijn aan het knutselen en mama Beer is een taart aan het bakken. De volgende dag worden er koekjes gebakken en heeft het gesneeuwd. Paul en Lena gaan op de slee en er wordt een mooie sneeuwpop gemaakt. Dan is het eindelijk kerst en mogen de cadeaus uitgepakt worden.
Het is niet echt een verhaal met een verhaallijn of probleem-oplossing. Het zijn meer kleine verhaaltjes waarin zoekvragen verwerkt zitten. Bijvoorbeeld: “Wat heeft hond gekregen?” en “Maar waar is kleine Lotje gebleven?” In de tekst worden ook veel plaatjes in plaats van woorden gebruikt. Het leuke hiervan is dat de kinderen het verhaal na een tijdje zelf kunnen lezen.

De illustraties
Dit boek gaat echt om de illustraties en deze zijn dan ook prachtig uitgewerkt. Ze staan vol met details en wat het boek extra uitdagend maakt zijn de flapjes die je kunt openmaken. Het is handig om de eerste keer zelf de flapjes even open te maken, omdat dit vrij moeilijk gaat. De kinderen vinden het ontzettend leuk om zo te ontdekken wie er achter de deur staat of wat er in het kastje zit.

Review: Het grote beren winterboek

In de klas
Dit boek is erg geschikt om in de leeshoek te zetten, zodat de kinderen op hun eigen tempo het boek kunnen bekijken. Doordat er niet echt een verhaal aan gekoppeld zit is het boek naar mijn mening niet geschikt om in een grote kring aan te bieden. Voor de kinderen is het veel leuker als ze het boek zelf mogen lezen/bekijken. Wel zou je in een klein groepje samen de zoekopdrachten kunnen doen. Hier hebben ze namelijk wel een volwassene bij nodig die de vragen voor kan lezen.

Het grote beren winterboek
Schrijver: Anne-Marie Frisque
Uitgever: De Fontein