Woordkaarten ‘Kikker en de warme dag’

Aan het einde van groep 2 moeten de kinderen minimaal 2000 woorden kennen. Dit is best veel voor allochtone kinderen! Bij mij op school heb ik veel met NT2 kinderen te maken en daarom zijn we actief bezig met het aanleren van nieuwe woorden. Het is belangrijk dat de kinderen uiteindelijk de basiswoorden kennen, want anders kost het veel moeite om te leren lezen in groep 3.

Ook leuk! Stappenplan: werken aan woordenschat. 

Woordenlijst
De methode Piramide is heel erg taalgericht. Achterin staat een lijst met nieuwe woorden. Deze lijsten nemen we over en passen we zo nodig aan. De woorden worden verdeeld onder groep 1 en 2. Daarnaast bevat de lijst basiswoorden en uitbreidingswoorden. Alle woorden worden in de lessen aangeboden, maar uiteindelijk worden de kinderen op basiswoorden of basis- en uitbreidingswoorden gecontroleerd. Kinderen, die al een grote woordenschat hebben moeten ook de uitbreidingswoorden kennen, want vaak kennen ze de basiswoorden al.

Woordkaarten
Ik maak van elk woord een woordkaart. Op zo’n kaart komt een foto en het woord te staan. Hierbij let ik erg op duidelijke en herkenbare foto’s. Voor de woorden gebruik ik een speciaal lettertype, zodat de kinderen de letters ook herkennen. Het lettertype kun je hier downloaden. Je kunt zelf woordkaarten maken, maar je kunt ook deze woordkaarten gebruiken.

Spelletjes

  • Leg een aantal kaarten neer en noem een woord of omschrijving. Het kind zoekt dan het plaatje op.
  • Je kunt ook een kaart weghalen en het kind laten raden welke mist.
  • Laat een kind een omschrijving van een kaart geven. De klas moet het woord raden.
  • Laat de klas een omschrijving van een woord geven. Het kind moet het woord raden.
  • Leg een stapel met woordkaarten op de kop neer. Om de beurt geeft de leerkracht een omschrijving aan een groepje kinderen. Als het woord geraden is mag het de kaart houden. Wie de meeste kaarten heeft, die wint.

Stempelen
De kaarten hang ik op in de taalhoek, zodat de kinderen de woorden kunnen stempelen. Hierbij is het ook belangrijk dat je een goed lettertype gebruikt.

Op zoek naar meer informatie en leuke consolideerspelletjes? Lees dan mijn review over het boek ‘Op woordenjacht’.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *