Je bekijkt nu Hoe start je klein met hoekenwerk en breid je langzaam uit?

Hoe start je klein met hoekenwerk en breid je langzaam uit?

De eerste weken in groep 3 kunnen overweldigend zijn. Je wilt routines aanleren, kinderen wegwijs maken in de klas en natuurlijk een start maken met leren lezen en rekenen. Veel leerkrachten vragen zich dan ook af: Wanneer en hoe begin ik met hoekenwerk?

Het antwoord: begin klein!

Waarom klein beginnen werkt

Hoekenwerk heeft tijd nodig om te groeien. Als je direct vijf volledig ingerichte hoeken klaarzet, verlies je al snel het overzicht en de kinderen ook. Door rustig te starten met één of twee kleine hoeken, geef je jezelf en je leerlingen de kans om te wennen.

Eerste stapjes

Je kunt starten met een eenvoudige hoek die weinig materialen vraagt, maar wel betekenisvol is. Denk aan:

  • Een schrijfhoek: met briefjes, pennen en enveloppen. Kinderen schrijven hun naam, boodschappenlijstjes of kleine berichtjes.
  • Een speeltafel: met enkele themamaterialen, zoals een paar winkelspulletjes of dierenfiguren. Hierin kunnen kinderen korte rollenspellen spelen.
  • Een kleine themahoek: met materialen waarin de kinderen zelf schooltje kunnen spelen.

Het gaat er in deze fase niet om dat de hoek ‘perfect’ is, maar dat kinderen leren en ervaren hoe hoekenwerk in de klas werkt.


Breid rustig uit

Na een paar weken kun je hoeken toevoegen of bestaande hoeken uitbreiden. Bijvoorbeeld:

  • De schrijfbureauhoek wordt een echt postkantoor, compleet met postbakjes en stempels.
  • De speeltafel groeit uit tot een supermarkt, met kassabonnetjes, prijskaartjes en mandjes.
  • Een knutseltafel verandert in een creahoek, waar kinderen iets maken dat in de themahoek gebruikt wordt.

Door steeds een beetje toe te voegen, houd je het overzichtelijk en blijft het spannend voor de kinderen.

Laat kinderen meedenken

Betrek je groep bij het uitbreiden van de hoeken. Vraag: Wat hebben we nog nodig in de supermarkt? of Hoe kunnen we het postkantoor nog echter maken? Als kinderen ideeën aandragen en materialen meenemen, voelen ze zich eigenaar van de hoek en dat vergroot hun betrokkenheid.

Tot slot

Hoekenwerk hoeft niet in één keer ‘af’. Juist het stap voor stap opbouwen zorgt voor rust, duidelijkheid en enthousiasme. Je merkt dat kinderen de routines beter oppakken, jij meer overzicht houdt en de hoeken op een natuurlijke manier groeien.

Begin klein, breid rustig uit, en voor je het weet heb je een klas vol betekenisvolle en levendige hoeken!

Wil je hier dieper in duiken?

In mijn cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ leg ik je stap voor stap uit hoe je met thematisch werken aan de slag kunt gaan. Je krijgt praktische voorbeelden, downloads en ideeën die je meteen kunt toepassen.

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie