Thema de dierenarts

(Anke) Het afgelopen jaar heb ik samen met groep 3 over het thema de dierenarts gewerkt. In deze blog deel ik mijn ervaringen met dit thema en kun je ideeën opdoen voor jouw groep.

Thema dierenarts

Hijgend kom ik de klas binnen: “Jongens, meisjes kom snel in de kring, moet je kijken wat ik gevonden heb!

Al snel zitten de kinderen van groep 3 en kijken verwachtingsvol naar de zwarte tas die ik op schoot heb. Wanneer ik vertel dat ik die op straat vond en met hen wil kijken wat erin zit, zitten ze op het puntje van hun stoel.

Eén voor één haal ik er spullen uit: ook een agenda waar wat afspraken in staan. Ik lees er een paar voor en vraag de kinderen wat het zou kunnen betekenen.

Al snel komen er ideeën: ‘Huisbezoek Charlie’, misschien een meester of juf, ‘naar de praktijk’, misschien een tandarts, ‘operatie Bettie’ misschien een dokter?

Wanneer er spuiten, pleisters en verband uit de tas komen weten de kinderen het zeker; dit moet van een huisarts zijn. Maar wanneer de kattensnoepjes en een diereninformatieboek tevoorschijn komen, hebben de kinderen door dat het van een dierenarts is.

In de tas zit ook een portemonnee met een pasje waar een telefoonnummer op staat. Dat bellen we. Mijn vriend, die in de rol van dierenarts stapt, neemt op. De dierenarts woont ver weg en is intussen al in de trein terug naar huis gestapt. Hij kan voorlopig de tas niet ophalen. Hij vindt het zo eerlijk dat we bellen. We mogen de tas wel even lenen om te oefenen hoe je dierenarts moet zijn.

Klik hier voor kant en klare materialen voor de themahoek.

Startactiviteit: de praktijk

Tijdens de fruitpauze geef ik de leerlingen de opdracht om na te denken over wat er allemaal in onze dierenartspraktijk moet komen. De betrokkenheid is enorm, aan alles wordt gedacht.

Ik schrijf alle ideeën op en samen bespreken we wat realistisch en noodzakelijk is in onze kleine ruimte.

In tweetallen bedenken de leerlingen hoe we de onderdelen gaan maken: wat is er nodig? Ze maken een lijstje door te tekenen en te schrijven. De volgende dag tijdens handvaardigheid gaan we aan de slag met de door mij verzamelde materialen.

We maken onze eigen dierenartspraktijk!

Circuit thema dierenarts

De kinderen verdiepen zich verder in het thema tijdens een circuit. Het circuit heeft 5 opdrachten en elk kwartier gaan de kinderen naar een andere opdracht.

  1. injectiespuiten knutselen
  2. rondsnuffelen in boeken over huisdieren
  3. spelend leren in de dierenartspraktijk (waar ze rekenen met geld, oefenen met woordenschat, informatieboeken bekijken en met elkaar in gesprek gaan.)
  4. dierenarts vouwen (idee Pinterest)
  5. werkboekje over de dierenarts

Afsluiting thema dierenarts

We sluiten het project op twee manieren af. Allereerst door middel van rollenspellen: de kinderen worden in groepjes verdeeld en krijgen allemaal een rol zoals de dierenarts, het huisdier, het baasje.

Ook krijgen ze een casus: wat heeft het dier? Ze gaan samen in overleg. Het dier bedenkt hoe een dier zich daarbij gedraagt, de dierenarts bedenkt hoe hij het kan behandelen en het baasje bedenkt in wat voor stemming hij is (bang, boos, zenuwachtig, verdrietig) en of hij de behandeling ziet zitten.

De kinderen krijgen oefentijd voor het toneelstukje en laten dat aan de klas zien. De rest van de klas heeft kijkvragen en geeft tips en tops aan het groepje.

Vervolgens krijgen we bezoek van een echte dierenarts. Hij komt de tas met spulletjes weer halen. De kinderen mogen hem vragen stellen en vertellen wat ze zelf al geleerd hebben. De dierenarts heeft nog meer interessante spullen bij zich waarover hij vertelt.

Maanden later praten de kinderen er nog over hoe fantastisch dit project was en hoeveel ze geleerd hebben van het bezoek van de dierenarts. Dat toont weer aan hoe motiverend thematisch leren is!

OOK AAN DE SLAG MET THEMATISCH WERKEN?

Wil je de overgang van kleuter naar schoolkind verkleinen en aan de slag met spelend leren? Tijdens de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.

Geef een antwoord