Thema kunst: Tussen Kunst en Kids

Kleding van macaroni, de Eiffeltoren, een schattige puppy, een pot stiften. Van alles komt voorbij op de PowerPoint die op het bord staat wanneer de kinderen binnen komen.

Al snel begint iedereen te praten over de voorbij flitsende foto’s: “Die stiften heb ik!” “Hé daar ben ik geweest!” “Ik zit ook op dans.”

De kinderen gaan naar hun eigen tafel. Daar ligt voor elk kind een groen en een rood strookje karton. Ik vertel de leerlingen dat we een spelletje gaan doen.

De enige instructie die ze krijgen is: “We kijken naar de foto’s. Als je denkt dat dit kunst is, steek je het groene papiertje op, denk je dat dit geen kunst is dan steek je het rode papiertje in de lucht.”

Wat is kunst?

Na een paar foto’s gaan we in gesprek. Wat betekent dat: kunst? Wat is kunst eigenlijk? Wanneer is iets kunst?

Nadat we deze vragen hebben besproken bekijken we nog een paar foto’s. Daarbij geef ik de opdracht om over elke foto in gesprek te gaan met je schoudermaatje: “Besluit samen of het wel of geen kunst is.” Al snel komt er discussie, doel bereikt!

Samen bespreken we verschillende kunstvormen. Daarbij maak ik een mindmap. Wat valt onder kunst? Al snel wordt het museum genoemd. Wat zie je daar? Zo komen de kinderen op de woorden beelden en schilderijen. Wanneer ik hen vertel dat architectuur en mode ook bij kunst hoort zijn sommigen enigszins verbaasd.

We maken de PowerPoint met foto’s af. Nu vinden de kinderen het schattige hondje ineens ook kunst: het is namelijk een foto van het hondje. En een foto kan kunst zijn. Hun interesse is gewekt!

Aan de slag

De rest van de week laat ik kinderen spullen meenemen die bij het thema kunst horen: we maken een thematafel. Ook bekijken we filmpjes en lezen we boeken over kunst.

Tip: voor sterke lezers is dit plusboekje over Vincent van Gogh heel leuk.

Workshops

In de tweede week houden we een doordraai-middag. Alle kinderen gaan 10 minuten kijken in een andere klas van de middenbouw. In elke les krijgen ze een “spoedcursus” over een bepaalde kunstvorm.

Aan het einde van de middag hebben ze in 6 verschillende klassen kennis gemaakt met vormen van kunst. De kinderen mogen een top 3 maken van de lessenserie die ze hen het meest interessant lijken.

Daarna volgt een puzzel voor de leerkrachten. We mengen groep 3 t/m 5 en maken groepen waarbij we kijken naar de voorkeuren van de kinderen.

Kunstlessen

De gemengde groepen gaan 5 middagen naar de kunstvorm waar ze opgedeeld zijn. Daar beoefenen ze zelf de vorm van kunst maar krijgen ze ook educatieve informatie aangeboden.

De lessen zijn uiteenlopend: mode (maken van kranten), muzieklessen (trommelles en muziek uit verschillende culturen), architectuur & meubels, fotografie, beeldende- & schilderkunst en drama & dans.

De hele school straalt kunst uit: kinderen lopen dansend en zingend door de gangen in de pauze, overal hangen kunstwerken en informatieposters door de leerlingen gemaakt.

Uitjes

Als kers op de taart maken we een aantal uitjes. We bezoeken het Van Gogh museum en atelier WG kunst waar de kinderen leren over De Tangramkat van Maranke Rinck.

Hierdoor worden de kinderen nog enthousiaster over het onderwerp. Ze ontdekken hoe leuk en interessant het is om naar een museum te gaan.

De grote show

Op vrijdagmiddag komen alle klassen samen in de grote gymzaal. Er is een podium opgezet, er hangen gordijnen en vol spanning wacht de eerste groep leerlingen in de coulisse. Alle kinderen presenteren hun kunstvorm en vertellen weetjes over de kunstvorm die ze beoefend hebben.

De sfeer is fantastisch en er wordt veel van elkaar geleerd.

Terug in de klas geven de kinderen elkaar tips en tops. Als de kinderen worden opgehaald vertellen ze trots aan hun ouders dat ze echte kunstenaars zijn geworden.

Hoekenwerk

Wil je de overgang van kleuter naar schoolkind verkleinen en aan de slag met spelend leren? Tijdens de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.

Heb jij weleens over het thema kunst gewerkt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *